پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۰
در روزی که فرمانده بسیج از در مراسم امحای ۱۰۰ هزار دستگاه گیرنده ماهواره حضور داشت وزیر ارساد از لزوم تغییر قانون ممنوعیت ماهواره سخن گفت
سال ۷۳ بود که مجلس قانونی را در ممنوعیت استفاده از ماهواره تصویب کرد و در تمام این بیست و چند سال حاکمیت تمام تلاش خود را برای اجرای این قانون به کار گرفت. از عملیات های ضربتی جمع آوری دیش ها و رسیورها تا طرح های تنبیهی و تشویقی مختلف. طرح هایی که جملگی شکست خوردند و  آنچه در عمل شاهد آنیم، گسترش روزافزون دیش های ماهواره ای است. اما دیگر نه فقط روی پشت بام ها و بالکن های خانه ها در تهران و کلان شهرهایی که فرهنگشان با بقیه کشور فرق دارد، بلکه در روستاها و حتی در چادرهای عشایر. حالا آمارها می گویند ۷۰درصد مردم از ماهواره استفاده می کنند و این یعنی ۷۰درصد مردم بی اعتتا به قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره هستند و گویا انجام کاری خلاف قانون برایشان مسئله ای نیست. به بیان دیگر قبح قانون شکنی در این خصوص ریخته شده است. موضوعی که باتوجه به شکست ممانعت از استفاده از ماهواره، به نظر می رسد تنها راه حل آن تغییر قانون باشد. 
هرچند این مسئله تاکنون بارها از سوی جامعه شناسان و حقوقدانان مطرح شده بود، اما این بار این وزیر فرهنگ و ارشاد بود که با سخنانش در این خصوص، بحث تغییر قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره را بار دیگر داغ کرد. هرچند مخالفت ها همچنان در سطح بالایی در جریان است. عملیات امحای ۱۰۰ هزار ماهواره در روز گذشته از سوی بسیج و سخنان سردار نقدی در این خصوص نشان از آن دارد که منتقدان قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره احتمالا راه طولانی و سختی را برای تغییر قانون پیش رو دارند. 

لزوم تغییر قانونی که باعث ریخته‌شدن قبح قانون‌گریزی شد

وزیر فرهنگ چند روز پیش در سخنانی درباره اصلاح قانون استفاده از ماهواره گفت: بخش قابل توجهی از مردم از ماهواره استفاده می‌کنند و بر اساس قانون، متخلف به شمار می‌آیند. بهترین کار در این زمینه، اصلاح قانون استفاده از ماهواره است.
علی جنتی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از مردم در حال حاضر از ماهواره استفاده می‌کنند، گفت: از سال ۷۳ با قانونی که تصویب شد در این زمینه معذوریت قانونی وجود دارد و باید با متخلفان برخورد شود. بنابراین بخش قابل توجهی از مردم در این زمینه متخلف از قانون به حساب می‌آیند. بهترین کار، اصلاح قانون است. ماهواره هم مثل دیگر پدیده‌های نوین جهان که در ابتدا برای ما عادی نبود و کم‌کم عادی شد، باید پذیرفته شود.
وی افزود: باید بپذیریم که این وسیله هم نکات مثبت و هم نکات منفی دارد و می‌توان از آن استفاده صحیح یا نادرست کرد. باید به سمتی برویم که فرزندانمان در خانواده و مدارس از همان کودکی در این زمینه تربیت شوند و فرهنگ‌سازی برای استفاده از ماهواره صورت بگیرد.
پس از آن سخنگوی وزارت ارشاد نیز در این خصوص با اشاره به آمار استفاده ۷۰ درصدی از شبکه‌های ماهواره‌ای در کشور گفت: قانون منع استفاده از ماهواره مربوط به دو دهه پیش است و اجرایی شدن آن تنها به دستگاه فرهنگی ربطی ندارد، اما اگر چنین نگرانی از سوی مسئولان نظام وجود داشته باشد، نیاز به اصلاح قانون و اقدامات دیگری هستیم.
محمد علی وکیلی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز از آسیب های این مسئله سخن می گوید. وکیلی درباره لزوم به‌روز کردن قانون ممنوعیت ماهواره گفت: مطابق آمارها بیش از ۷۰ درصد مردم مخاطب ماهواره هستند و برخی، حتی شبکه‌های داخلی را نیز از طریق ماهواره می‌بینند لذا قانون ممنوعیت ماهواره نیازمند بازنگری است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خواه‌ ناخواه بازنگری قانون ممنوعیت ماهواره ضرورت دارد، اظهار کرد: اگر این کار صورت نگیرد، عملاً طوری قانون‌گذاری شده که بیش از ۷۰ درصد مردم تخلف و قانون ستیزی می‌کنند و این امر باعث ریختن قبح قانون‌گریزی می‌شود.
محمد کاظمی عضو کمیسیون حقوقی در این خصوص گفت: من بر این باورم که ممنوعیت و برخورد انتظامی با مسأله ماهواره، نه تنها نتیجه مثبت نداشته، بلکه نتیجه عکس نیز داده است؛ حتی زمانی که نیروی انتظامی اقدام به جمع آوری ماهواره می‌کند، بلافاصه بیشتر کسانی که دستگاه‌های گیرنده آن‌ها جمع آوری می‌شود، دوباره آن را نصب می کنند؛ به عبارت دیگر، در حال حاضر نیروی انتظامی وسیله‌ای برای ارتزاق کاسبکاران نصب ماهواره شده است. 
وی افزود: به هر حال، گویا زمان آن رسیده تا برای این اظهارات وزیرفرهنگ، بابی را باز کنیم. زمان آن رسیده که فکری برای این موضوع داشته باشیم تا هم استفاده از این وسیله از جرم بودن خارج شود و هم اینکه برنامه‌های فرهنگی و قابل عرضه جمهوری اسلامی در دنیا آسان تر انجام گیرد.
همچنین احمد مازنی از اعضای فراکسیون امید و کمیسیون فرهنگی مجلس، در ارتباط با محدودیت‌هایی که زمانی بر دستگاه‌های ویدیو و امروز بر ماهواره‌ها ایجاد می‌شود، گفت: ما یک زمانی استفاده از ویدیو را محدود می‌کردیم اما امروز خودمان به این محدودیت می‌خندیم در حالی که اکنون نیز شبکه‌های ماهواره‌ای را محدود کرده‌ایم که مردم می‌توانند با یک گوشی موبایل و بدون محدودیت تمامی شبکه ها را در اختیار داشته باشند.

ماهواره‌ها بنیان خانواده‌ها را سست کرده‌اند

روز گذشته مراسم امحای ۱۰۰ هزار دستگاه گیرنده ماهواره، باحضور جمعی زا خانواده‌های داوطلب اهدای ماهواره جهت امحا برگزار شد، ماهواره هایی که داوطلبانه از طرف افراد اهدا شده بود. 
سردار محمدرضا نقدی در این مراسم گفت: جمع‌آوری این گیرنده‌ها، نتیجه بخشی از کارهایی است که با برنامه اقناعی انجام شده و مردم داوطلبانه مشارکت کردند. وی ادامه داد: طبق آمارها بیش از یک میلیون نفردستگاه گیرنده امواج ماهواره‌های خود را تحویل داده‌اند که نشان می‌دهد این طرح، حرکتی مردمی و ملی برای صیانت از فرهنگ و امنیت جامعه است.
 رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به تاثیرات شبکه‌های ماهواره‌ای، افزود:  ما باید با مردم صادق باشیم؛  واقعیت این است که شبکه‌های ماهواره‌ای غالباً مفسده‌انگیز هستند و اخلاق و فرهنگ جامعه را به انحراف می‌کشانند.
 نقدی با اشاره به اظهار نظر اخیر برخی مقامات درباره بازنگری در قانون ماهواره گفت: دستاورد اصلی این شبکه‌ها افزایش طلاق، اعتیاد و ناامنی جامعه است و کسی که در مسند کار فرهنگی قرار می‌گیرد باید با مردم صادق باشد، نه این که ببیند مردم چه دوست دارند و بدون در نظر گرفتن تبعات و مضراتش همان را اظهار کند.
 وی افزود: اگر کسی آمار دقیقی در خصوص تاثیرات ماهواره بر ارتقا و تحکیم خانواده‌ها یا روابط سالم کودکان دارد اعلام کنند تا ما هم بدانیم اما طبق آمار، اغلب این شبکه‌ها نه تنها بنیان خانواده را سست می‌کنند بلکه در فرایند تحصیل فرزندان خانواده، اختلال ایجاد کرده و اغلب نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد کودکانی که تحت‌تاثیر ماهواره هستند در محیط تحصیلی و خانواده رفتاری غیر مودبانه دارند.
وی افزود: ما مسئولان نباید سر مردم کلاه بگذاریم و به خاطر اینکه خودمان را خوب جلوه دهیم ابزار مفسده‌انگیز را در جامعه ترویج کنیم تا دوباره مردم به ما رای دهند؛ صداقت و راست‌گویی در برخورد با مردم مهمترین وظیفه یک مسئول است و نتیجه رعایت این وظیفه در بسیج این بوده که نتیجه‌اش به حضور و مشارکت مردم در امحا و نابودی این تعداد گیرنده‌های ماهواره انجامیده است.
حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه به راحتی نمی توان از لغو قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره صحبت کرد گفت: باید کار کارشناسی دقیقی روی این مقوله انجام شود و صرف اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بگویند "۷۰ درصد مردم ماهواره دارند پس باید این قانون لغو شود"، دلیلی برای لغو این قانون نمی شود.
وی در پایان اظهار کرد: ما نباید در برابر گسترش اقدامات و فعالیت هایی که منجر به از بین بردن پایگاه اصلی جامعه یعنی خانواده است تسلیم شویم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: