شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۶
گزارش‌های دیوان محاسبات به روز باشد
امروز مراسم تودیع و معارفه رئیس دادستان دیوان محاسبات برگزار شد و سخنرانان از علی لاریجانی تا رئیس پیشین دیوان محاسبات و رئیس فعلی جملگی بر لزوم نظارت برای مبارزه با فساد تاکید کردند. علی لاریجانی بر لزوم به روز بودن گزارش ای دیوان محاسبات تاکید کرد و در عین حال تاکید کرد که این نهاد باید کارش بیشتر پیشگیری از وقوع جرم باشد. امین حسین رحیمی رئیس پیشین دیوان محاسبات نیز با بیان اینکه عدم اطلاع رسانی درخصوص جرم های رخ داده برای این بود که کام مردم تلخ نشود، به اشتباه بودن این موضوع اعتراف کرد. او در عین حال از نمایندگان مجلس که در موضوع فیش های حقوقی دیوان محاسبات را مقصر می دانستند، انتقاد و از عملکرد این نهاد دفاع کرد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از سخنرانان بود. او با تاکید بر لزوم به روز بودن نظارت های دیوان محاسبات ادامه داد:  وقوف ما به حساب ها تا آنجا که ممکن است باید  به روز باشد. وقتی صاحب منسبی تخلفی می‌کند بعد از این که از منسبش کنار می‌رود به تخلف رسیدگی می‌شود و گزارشی به ما می‌دهند اما این گزارش چه خاصیتی دارد؟ اطلاع مجلس وقتی خاصیت دارد که صاحب منسب در مسندش باشد و مجلس به خاطر تخلف او را مورد سوال قرار دهد اما وقتی رفته باشد این گزارش به درد قوه قضاییه می خورد. از این جهت من معتقدم جای تامل در نوع مستشاری و رسیدگی دیوان وجود دارد .
لاریجانی با بیان این هرچه سرعت نظارت بیشتر باشد التزام بخشی و کیفیت کار هم بهتر می‌شود یادآور شد: مثلا تفریغ بودجه خیلی جلو آمد و برای مجلس به درد بخور شد. چهارسال پیش هم این تذکر داده شد که سیستم برخط در همه بخش ها به وجود بیاید تا اطلاعات به موقع و آنی برسد. این باید جزو اولویت های کار شما باشد تا بتوانیم مسلط بر حساب ها باشیم. علی لاریجانی با بیان اینکه بر اساس تجربه هشت سال گذشته بیشتر تخلفات در کشور به دلیل ندانستن قانون بوده خاطرنشان کرد: البته این عیب است و کسی که مدیر می‌شود باید تسلط به قوانین باشد. اما اگر سیستم برخط آمده شود می‌توان در بزنگاه‌ها مدیران و مخصوصا مدیران مالی را راهنمایی کرد تا درست عمل کنند.ایسنا این خبر را منتشر کرده است.
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه سیاست و استراتژی دیوان محاسبات باید پیشگیری از جرم باشد ادامه داد:  البته اگر کسی تخلف کرد دیوان باید به آن رسیدگی کند اما سیاست دیوان باید این باشد که کاری کند تخلف صورت نگیرد. 

اطلاع رسانی نکردم تا کام مردم تلخ نشود و این کار اشتباهی بود

رئیس سابق سازمان دیوان محاسبات کشور، دیگر سخنران این مراسم بود. او در سخنان خود گفت: با قضیه‌ای که در مسأله فیش‌های حقوقی به وجود آمد به این نتیجه رسیدم که دیوان محاسبات به سخنگو برای تعامل با رسانه‌ها نیاز دارد. امین حسین رحیمی تاکید کرد:‌ عدم اطلاع‌رسانی دیوان محاسبات در دوره بنده کار اشتباهی بود.
وی گفت: ورود رسانه‌ها به موضوع فساد امر مبارکی است و تا رسانه‌ها و افکار عمومی به این مسأله ورود نکنند با برخورد قضائی نمی‌شود نتایج مطلوبی به دست آورد.
رئیس سابق دیوان محاسبات با این توجیه که نمی‌خواستم کام مردم را تلخ کنم به همین دلیل اطلاع‌رسانی در خصوص عملکرد دیوان محاسبات نداشتیم، گفت: در دوره بنده پرونده‌های زیادی تشکیل شد و احکام متعددی صادر شد که نظیر آن در هیچ دوره ای سابقه نداشته است، اما من به دلیل آنکه نمی‌خواستم کام مردم را تلخ کنم در این خصوص اطلاع‌رسانی نکردم و با قضیه فیش‌ها به این نتیجه رسیدم که دیوان محاسبات باید حتماً سخنگو داشته باشد تا مردم از وضعیت مدیران متخلف آگاه شوند، به همین دلیل از رئیس جدید دیوان می‌خواهم حتماً سخنگو تعیین کند.
رحیمی یکی از دلایل حقوق‌های نامتعارف را پول فراوان در اختیار مدیران دستگاه‌ها دانست و افزود: دیوان محاسبات کشور در گزارش تفریغ بودجه سالانه همواره نسبت به افزایش بودجه کشور هشدار داده است. از سال ۹۰ تا ۹۴ بودجه کشور از ۸۲ هزار میلیارد تومان به بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و این یک خطر بزرگ برای کشور است که متأسفانه این پول صرف امور اجرایی شده است و پولی برای بودجه عمرانی باقی نمانده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که نظام بودجه‌ریزی کشور باید از سال ۸۳ بر مبنای عملکرد دستگاه‌ها اجرایی می‌شد. از رئیس مجلس می‌خواهم که از دولت بخواهد بودجه‌ریزی عملیاتی را اجرایی کند. این مسأله یک ضرورت اقتصادی است.
رئیس سابق دیوان محاسبات کشور با انتقاد شدید از نمایندگان منتقد دیوان محاسبات، گفت: متأسفانه در قضیه فیش‌های حقوقی برخی نمایندگان در صحن علنی به گونه‌ای سخن گفتند که گویا دیوان محاسبات در این مسأله کوتاهی کرده است. بنده تصور می‌کنم از روش کار دیوان بی‌اطلاع هستند البته رئیس مجلس در چند مورد پاسخ مناسبی به این نمایندگان داد.
رحیمی خطاب به نمایندگان منتقد،‌ گفت: وظیفه دیوان محاسبات نظارت پس از خرج بودجه است. در این راستا بیش از ۳۲۲ پرونده از سال ۹۰ تا ۹۳ درباره فیش‌های حقوقی تهیه کرده‌ایم. البته قضیه فیش‌های اخیر مربوط به سال ۹۴ است. بیشتر این فیش‌ها مربوط به بانک‌ها و بیمه‌هاست که از سال ۹۲ به آنها هشدار دادیم که ردیف «فوق‌العاده خاص» فیش‌های حقوقی نباید مبنای دریافت وام مدیران قرار گیرد.
وی در خصوص بانک رفاه نیز به این سخن بسنده کرد:  در حالی که در این بانک تخلف صورت گرفته است اما این بانک اصلاً تحت نظارت دیوان محاسبات نیست که این دیوان بخواهد عملکرد آن را حسابرسی کند.
رئیس سابق دیوان محاسبات، روش دیوان محاسبات در حسابرسی عملکرد دستگاه‌ها را اشتباه توصیف کرد و افزود: دیوان محاسبات باید به جای بررسی یکساله عملکرد بودجه‌ای دستگاه‌ها این رسیدگی را به صورت روزانه انجام دهد و هر سه ماه گزارش داده و گواهی صادر کند.
رحیمی از تهیه ۲۵ پرونده درباره فیش‌های حقوقی در دیوان محاسبات خبر داد که خلاف قانون عمل کرده‌اند و تأکید کرد که جواب این رسیدگی‌ها را از رئیس  و دادستان جدید دیوان محاسبات جویا شوید.
وی با انتقاد به نظام پرداخت، گفت: ایراد اساسی نظام پرداخت به کشور این است که پرداخت‌ها عادلانه نیست. قوانین کشور اجازه داد و برخی مدیران دستگاه‌ها دچار تخلف شدند. از رسانه‌ها می‌خواهم واقعیات را منتشر کنند.

بدون هراس امور را بررسی می کنیم

اما در این مراسم عادل آذر رئیس جدید دیوان محاسبات نیز سخن گفت. آذر با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب درخصوص نقش نظارتی دیوان محاسبات افزود: ایشان همواره در دیدار با نمایندگان مجلس بر نقش دیوان محاسبات تاکید کرده و می فرمایند که این دیوان را جدی بگیرید، زیرا این نهاد از بازوهای نظارتی است که کار مجلس را راحت تر می کند، از این رو قطعاً دیوان محاسبات بدون هراس و با شجاعت و مراقبت در کار، امور را موشکافانه بررسی می‌کند.
رئیس جدید دیوان محاسبات مجلس با اشاره به فرمان ۸ ماده ای رهبر انقلاب برای مبارزه با فساد گفت: براساس فرمایشات رهبری ضربه عدالت باید قاطع، دقیق و ظریف باشد. همچنین مدیران درستکار و خدمتگزار که بی گمان اکثریت را تشکیل می‌دهند، نباید مورد سوءظن قرار گیرند. از طرف دیگر تشویق صالحان و خدمتگزاران در مقابل مبارزه با فساد باید وظیفه مهمی تلقی شود. همچنین دستگاه‌های نظارتی که از بیت‌المال استفاده می‌کنند، باید با یکدیگر هماهنگ بوده و از موازی کاری اجتناب کنند، از این رو دیوان محاسبات تمام این منویات را در دستور کار خود قرار می دهد و امیدوارم با سازمان مختلف و نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی تعامل خوبی داشته باشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: