دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۵
یک پژوهش که اخیراً توسط پنتاگون وزارت دفاع آمریکا صورت گرفته، نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۵ ایالت متحده آمریکا خود را در وضعیتی می‌بیند که از لحاظ اقتصادی و نظامی با چین و روسیه در حال رقابت شدید قرار گرفته و یا حتی در برخی حوزه‌ها این دو کشور از آمریکا پیشی گرفته‌اند و از این جهان رقابتی و بی‌نظم سود برده‌اند. شاخه پژوهشی پنتاگون وابسته به مرکز اطلاعات تخصصی دفاعی طی گزارشی افق جدیدی را متصور شده است و هشدار داده که طی ۲۰ سال پیش رو آمریکا و متحدینش در جهانی زندگی خواهند کرد که شکل‌دهی به نظم جهانی از زمان جنگ سرد تا آن دوره اگر امکان پذیر نباشد بسیار سخت خواهد بود.

در این گزارش آمده است: «در نظم جهانی آینده، تنها تعداد معدودی از کشورها را می‌توان با اراده سیاسی، اقتصاد، ظرفیت و توانایی‌های نظامی تصور کرد که می‌توانند دیگران را مجبور به تغییر هزینه‌هایشان کنند. نیروهای مشترک در رقابت و بی‌نظمی خواهند بود. قدرت‌های در حال ظهور شامل چین، روسیه، هند، ایران یا برزیل به‌دلیل نقش‌ها، دسترسی‌ها و توانایی‌هایشان در نظام کنونی جهانی، مرتب ابراز نگرانی و نارضایتی می‌کنند». پژوهشگران پنتاگون در بخش دیگری از این گزارش اشاره کرده‌اند: «روسیه در حال مدرن‌سازی توان هسته‌ای بین‌قاره‌ایِ زمینی، هوایی و دریایی خود است و از عملیات‌های بازدارنده مانند تمرین‌های هسته‌ای ناگهانی، پرواز بمب‌افکن‌ها و شناسایی استراتژیک هوایی بر فراز قلمرو ایالات متحده استفاده می‌کند».

در این گزارش روسیه، چین، هند و دیگر کشورها به‌عنوان کشورهای تجدیدنظرطلب در نظر گرفته شده‌اند که به‌دنبال ارتقای اتحادهای بین‌المللی جایگزین هستند در حالی که منابع رو به کاهش غرب نیز روی میزان تسلط واشنگتن در سرتاسر جهان تأثیر دارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: