دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
پایین بودن سطح حمایت مردمی از «کلینتون» و «ترامپ»
در حالی که با مشخص شدن نامزدهای دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا، رقابت‌های انتخاباتی سر و شکل مشخص‌تری به خود گرفته، برخی گزارش‌ها از سرخوردگی فزاینده مردم این کشور نسبت به هر دو نامزد و احتمال گرایش یافتن آن‌ها به سمت گزینه سوم حکایت دارد. امری که هرچند نمی‌توان انتظار داشت به روی کار آمدن نامزدی به جز یک دموکرات یا جمهوری‌خواه بیانجامد، اما می‌تواند دربردارنده تأثیرات گسترده‌تر و بلندمدت‌تری برای عرصه سیاسی و اجتماعی آمریکا باشد. در همین راستا، پایگاه اینرنتی «هیل» گزارش داد در اکثر نظرسنجی‌هایی که در ۶ هفته اخیر صورت گرفته، حمایت مردم آمریکا از نامزد حزب سوم در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا افزایش قابل توجهی داشته است.

بر اساس این گزارش، رأی‌دهندگانی که بین دو گزینه هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها و دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان، معلق بودند، هم‌اکنون خواستار گزینه سوم هستند. نظرسنجی‌ها در ۶ هفته گذشته نشان داده است که حمایت‌ها از نامزدهای حزب سوم به طور تدریجی و به صورت قابل توجهی افزایش یافته است و بزرگترین ذینفع این قضیه گری جانسون، نامزد حزب آزادی‌خواه (لیبرترین) بوده است که حمایت از او به طور میانگین از ۴.۵ درصد به ۷.۲ درصد افزایش یافته است. حمایت از جیل استین، نامزد حزب سبز (گرین پارتی) نیز از ماه ژوئن تاکنون از ۲.۵ درصد به ۳.۵ درصد افزایش یافته است. طبق این گزارش، افزایش حمایت از نامزدهای حزب سوم، عنصر جدید غیرقابل پیش‌بینی بودن را به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا افزوده است و اگر تعداد زیادی از رأی‌دهندگان آمریکایی برای رأی دادن به نامزد حزب سوم تمایل داشته باشند، در ایالات مهم که نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخابات دارند، شرایط تغییر خواهد کرد.

پیتر براون، یکی از مدیران موسسه نظرسنجی دانشگاه «کوئینیپیاک» می‌گوید این حقیقت که نامزدهای دو حزب مهم آمریکا تا این اندازه در نظرسنجی‌ها محبوبیت خود را از دست داده‌اند موجب شده است که نامزدهای حزب سوم فرصت پیدا کنند که بهتر از دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ظاهر شوند. با این حال، موسسات نظرسنجی در تماس با هیل پیش‌بینی کرده‌اند که بسیاری از رأی‌دهندگانی که به یک حزب سوم تمایل دارند، در نهایت در روز انتخابات از یکی از دو نامزد حزب دموکرات یعنی کلینتون یا جمهوری‌خواه یعنی ترامپ حمایت خواهند کرد.

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز در مطلبی کم و بیش مشابه نوشت  بر اساس آمار و ارقامی که از جامعه آمریکا و میزان جمعیت آن وجود دارد، تنها ۹ درصد از ۳۲۴ میلیون نفر جمعیت مردم این کشور نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه این دوره انتخابات را برای ریاست جمهوری انتخاب کرده‌اند. ایالات متحده آمریکا کشوری است که ۳۲۴ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. ۱۰۳ میلیون نفر از این جمعیت را کودکان و شهروندان غیر آمریکایی و جنایتکارانی تشکیل می دهند که حق رأی دادن ندارند. در این میان، ۸۸ میلیون نفر واجد صلاحیت انتخاباتی در آمریکا نیز وجود دارند که اصلاً رای نمی‌دهند؛ حتی در انتخابات عمومی ریاست جمهوری. در دوره مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری این دوره نیز ۷۳ میلیون نفر در رأی گیری مشارکت نکردند؛ اما اکثر آن‌ها در انتخابات عمومی مشارکت خواهند داشت. ۶۰ میلیون نفر باقی مانده نیز در انتخابات دور مقدماتی انتخابات مشارکت داشته‌اند که نیمی از آن‌ها به نامزدهای دموکرات و نیمی دیگر به نامزدهای جمهوری‌خواهان رأی داده‌اند.

با این حال، بر اساس این گزارش، نیمی از رأی‌دهندگانی که در دور مقدماتی مشارکت داشته‌اند، نامزدهای انتخاباتی دیگری را به غیر از کلینتون و ترامپ انتخاب کرده‌اند. تنها ۱۴ درصد از رأی‌دهندگان واجد شرایط که ۹ درصد کل جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، به یکی از دو نامزد نهایی یعنی ترامپ و کلینتون رأی داده‌اند. بر همین اساس، دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در حال تلاش برای جذب آرای این سه گروه جمعیتی هستند. نظرسنجی‌های اخیر حاکی از این است که اختلاف میان این دو نامزد جمهوریخواه و دموکرات بسیار اندک است. در همین راستا، نظرسنجی شبکه «سی بی اس نیوز» حاکی است که ۴۶ درصد آمریکایی‌ها از ریاست‌جمهوری کلینتون حمایت می‌کنند و این رقم برای ترامپ نیز به ۳۹ درصد رسیده است.

البته دیدگاه منفی آمریکایی‌ها نسبت به کلینتون همچنان وجود دارد، ولی این دیدگاه و حس منفی نسبت به او پس از برگزاری نشست کمیته ملی حزب دموکرات در فیلادلفیا با کاهش روبرو شده است. گزارش این نظرسنجی همچنین حکایت از آن دارد که ۵۰ درصد آمریکایی‌ها نظری منفی نسبت به کلینتون دارند و ۳۶ درصد شهروندان آمریکایی دیدگاه مثبتی نسبت به نامزد دموکرات‌ها دارند. میزان دیدگاه مثبت آمریکایی‌ها درباره کلینتون، نسبت به نظرسنجی قبلی ۵ درصد افزایش و دیدگاه منفی نیز ۶ درصد کاهش یافته است. ۳۱ درصد آمریکایی‌ها نیز دیدگاه مثبتی نسبت به ترامپ دارند و بیش از ۵۲ درصد رأی‌دهندگان نیز اعلام کرده‌اند که دیدگاه و نظر منفی نسبت به نامزد جمهوری‌خواهان دارند.

گفتنی است به جز آمار و ارقام و نظرسنجی‌ها، در تازه‌ترین اخبار مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شب گذشته (دوشنبه) نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از احتمال تقلب در انتخابات این کشور ابراز نگرانی کرد. دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور روز دوشنبه گفت نگران است که در انتخابات سراسری آمریکا تقلب بشود. این اظهاراتی بی‌سابقه از سوی یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ معاصر آمریکاست. به نوشته «آسوشیتدپرس»، این ادعای ترامپ، سنت انتخابات مسالمت‌آمیز را در آمریکا به خطر خواهد انداخت. ترامپ در جمع حامیان خود در اوهایو گفت: «صادقانه می‌گویم نگران آن هستم که در انتخابات تقلب شود». وی افزود، هر روز اخباری می‌شنود مبنی بر اینکه ممکن است انتخابات منصفانه نباشد اما وی هیچ جزئیاتی ارائه نکرد. ترامپ این ادعا را بعد از آن عنوان کرد که مدعی شد حزب دموکرات طوری سامانه انتخابات درون‌حزبی خود را طراحی کرده‌اند که هیلاری کلینتون بر برنی سندرز پیروز شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: