دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۹
وبگاه صهیونیستی «دبکا فایل»، نزدیک به منابع اطلاتی تل‌آویو در مطلبی مدعی شد که بمب اتمی ایران تا خاتمه سال ۲۰۱۷ آماده می‌شود. دبکا فایل با اشاره به ارزیابی‌های منابع خود نوشت: «توافق هسته‌ای ایران با آمریکا زمانی ارزش دارد که بر مبنای واقعیت باشد». این وبگاه با ادعای دستیابی به واقعیت‌هایی که با نسخه رسمی توافق که موجب تاخیر ۱۰ تا ۱۱ ساله در ظرفیت گریز هسته‌ای ایران می‌شود تفاوت دارند، نوشت: «اگر تهران قدرت نقض توافق را داشته باشد قادر است ظرف چند ماه و نه چند سال به قابلیت ساخت جنگ افزار اتمی برسد».

این وبگاه در ادامه با ادعای نکات پنهان شده از سوی ایران برای بی‌ اعتبارسازی توافق، مدعی شد که ایران نسل دوم سانتریفیوژهای «IR-۲m» خود را از دید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخفی نگه داشته و این دستگاه‌های پنهان شده قادرند فرایند غنی سازی متوقف شده در نظنز و فردو را رشد دهند. اینک همه دستگاه‌های جمع شده همراه با تجهیزات مرتبط همچون لوله‌ها، خنک کننده‌ها و لوازم الکترونیکی در مکانی نگهداری می‌شوند. 

دبکا فایل در ادامه نوشت: «محاسبه آمریکا‌یی‌ها از زمانی که ایران نیاز دارد تا یک بمب اتمی بسازد بر اساس اورانیوم با خلوص پایین بوده و واشنگتن نیز خشنود از این بود که تهران بر اساس توافق محدودیت ۳۰۰ کیلوگرمی اورانیوم غنی سازی شده را پذیرفته است. اما ایران بعداً فاش ساخت که اورانیوم غنی شده با خلوص بالای خود را به عمان انتقال داده و در ادامه به طور مخفیانه مقادیری را به بهانه مواد لازم برای تحقیقات به داخل بر‌گرداند». 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: