دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
پس از گذشت یک سال از وعده‌های مقامات سیاسی و نظامی عراق برای آزادسازی موصل، روز گذشته وزیر دفاع عراق اعلام کرد که به زودی عملیات آزادسازی موصل آغاز خواهد شد. با این حال، چالش عمده‌ای که همچنان پیش روی این عملیات بزرگ و سرنوشت ساز باقی مانده این است که چه نیروهایی قرار است در این عملیات مشارکت داشته باشند. خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در مقر فرماندهی عملیات نینوا گفت: «عملیات بازپس گیری موصل بسیار نزدیک است و همکاری و هماهنگی خوبی میان پیشمرگه ها و فرماندهی برای آغاز این عملیات سرنوشت ساز وجود دارد. تمامی نیروهای امنیتی عراق براساس برنامه‌های نظامی که تهیه شده، پیش خواهند رفت». 

العبیدی تأکید کرد که جنگ موصل براساس برنامه ریزی اتاق عملیات مشترک آغاز خواهد شد؛ اما هیچ اشاره‌ای به مشارکت نیروهای مردمی در این عملیات نکرده است. عدم اشاره وزیر دفاع عراق در مورد مشارکت نیروهای حشدالشعبی در آزادسازی موصل به نظر می‌رسد بیش از هر چیز ناشی از فشار آمریکا و برخی گروه‌های داخل عراق است.
   
گفته می‌شود ائتلاف نیروهای عراقی به جونز، سفیر آمریکا در عراق درخواست داده‌اند که آمریکا با اعمال فشار بر دولت حیدر العبادی مانع از مشارکت نیروهای حشد شعبی در عملیات موصل شود. در مقابل، کریم النوری، عضور ارشد «حشد الشعبی» با بیان اینکه نخست وزیر این کشور با حضور این گروه در عملیات آزادسازی شهر موصل موافقت کرده است، گفت: «این مسأله نشان می‌دهد که حشد الشعبی تشکیلات نظامی زیرمجموعه نیروهای مسلح محسوب می‌شود و هیچ طرف خارجی حق دخالت در مسائل مربوط به آن را ندارد».
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: