دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
افشای مواردی جدید از تلاش عربستان برای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل
این روزها موضوع روابط پنهان و پیدای عربستان سعودی با رژیم اسرائیل و تلاش آل سعود برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها، به یکی از موضوعات مهم و مورد توجه در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است. در این میان، در شرایطی که سعودی‌ها تلاش دارند در عرصه علنی، هرگونه ارتباطی با رژیم اسرائیل را انکار کرده و خود را از اتهام خیانت به آرمان‌های مردم فلسطین مبرا سازند، گزارش‌های مکرری درباره روابط نزدیک دو طرف و جزئیات این روابط منتشر می‌شود. در همین راستا، روزنامه «هاآرتص» روز گذشته با انتشار مقاله‌ای از نقش مزورانه عربستان در مسئله فلسطین طی سال‌های اخیر نوشت و در این زمینه، به سخنان شبتای شاویت، رئیس پیشین سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل (موساد) در تبلیغات جنبش «افسران برای امنیت اسرائیل» استناد کرد که خواستار استفاده از طرح صلح عربی شده و ریاض را موهبتی برای به زانو درآوردن ابو مازن (محمود عباس)،‌ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دانسته است. 

عوده بشارات، دبیر جبهه دموکراسی برای صلح و برابری طی مقاله‌ای در این روزنامه نوشت اگر بپرسید چطور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، با وجد تمامی مسائل هنوز در قدرت است، پاسخ آن ساده است؛ این شخص هیچ برنامه‌ای ندارد و تنها محتواهای جدیدی ارائه می‌کند که حتی طراحان برنامه نیز در کابوس‌هایشان آن‌ها را ندیده‌اند. زمانی که در طرح صلح عربی پیشنهاد عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل پس از عقب‌نشینی از مناطق اشغالی داده شد، نتانیاهو بخش اول این طرح را دریافت و بخش دومش را حذف کرد. اکنون نیز نتانیاهو و اسحاق هرتزوگ، رئیس بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون در رژیم اسرائیل، می‌خواهند با سرمایه‌گذاری در کشورهای عربی، فلسطینی‌ها را وادار به اطاعت کنند. مشکل در حقیقت این است که اگر بار دیگر فلسطینی‌ها تحت فشار جدید برای اطاعت از اسرائیلی‌ها قرار گیرند، چیزی از آن ها نمی‌ماند واز اینجا می‌توان فهمید چرا همه کشورها هماهنگ با عربستان رنگ عوض می‌کردند و چرا منابع رسمی به روابط خود با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس افتخار می ورزیدند.

عوده بشارات در ادامه می‌نویسد عبدالمجید حمدان، یکی از مورخان، در یکی از کتاب‌هایش عکسی از پیام ملک عبدالعزیز بن عبدالرحمان آل سعود، پادشاه عربستان در اوایل قرن گذشته را منتشر کرده که در آن آمده است: «من، سلطان عبدالعزیز بن عبدالرحمان آل سعود در برابر آقای برسی کوکز، نماینده انگلستان هزار بار اعتراف می‌کنم که مخالف آن نیستم فلسطین به یهودیان فقیر و یا غیر آن‌ها و هر که انگلستان مناسب بداند، داده شود». اما زمانی که هیئت فلسطینی در سال ۱۹۴۷ خواستار تأیید بن سعود شد، وی به چشم خود اشاره کرد و گفت: «فلسطین مردمک چشم من است و این خود نشانگر بالاترین حد رنگ به رنگ شدن (بوقلمون صفتی) و دورویی عربستان است». بعد از آن، در سال ۱۹۴۸ میلادی، عربستان ستون فقرات و عامل اصلی در مخالفت با تصمیم تقسیم فلسطین بود و به این ترتیب، بن سعود به دیوید بن گوریون که به دنبال توجیهی برای به کنترل درآوردن کشورهای عربی بود خدمت کرد و  پس از آن بود که تهدید اعراب برای برپایی «دولت اسرائیل» در سال ۱۹۴۸ خود را نشان داد. اسناد مربوط به آن زمان، نقش رهبران کشورهای عربی در این ماجرا را برملا می‌سازد؛ از یک سو، جنگ لفظی و از سوی دیگر، همکاری با انگلیس و یهودی‌های فلسطین. آن‌ها اکنون تلاش می‌کنند چرخ تاریخ را به عقب بازگردانند؛ اما این بار از اهرم قدرت عربستان آشکارا استفاده خواهند کرد.

گفتنی است صرف‌نظر از این اسناد که از نقش منفی و البته دو رنگی عربستان در طول سال‌ها در مسئله فلسطین پرده برمی‌دارد، اخیراً رسانه‌ها و مطبوعات عربی اخباری را از سفرهای متقابل مسئولان عربستانی و اسرائیلی منتشر کردند که نشان از نزدیکی هرچه بیشتر دو طرف و وجود روابطی نه چندان پنهان و تمایل دو طرف برای عادی‌سازی روابط دارد؛ به نحوی که طی چند هفته اخیر، انور عشقی، ژنرال بازنشسته عربستانی و مدیر مرکز پژوهش‌های استراتژیک عربستان، سفری را به سرزمین‌های اشغالی انجام داد. وی پس از این سفر در مصاحبه‌ای با بیان این که عربستان و اسرائیل منافع مشترکی دارند، عنوان داشت: «در صورتی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به وعده خود عمل کند، عربستان به روندی مبادرت خواهد ورزید که کشورهای عربی را به آغاز عادی سازی روابط با اسرائیل ترغیب می‌کند و این امر، تأثیر مثبتی بر روابط اسرائیل با اردن، مصر و دیگر کشورها خواهد گذاشت و ملک سلمان پیشگام عادی‌سازی روابط با اسرائیل خواهد بود». همزمان، میکائیل ملکیور، وزیر امور اجتماعی سابق رژیم اسرائیل گفت: «به زودی اسرائیلی‌ها خواهند توانست به عربستان سفر کنند». وی گفت که حل و فصل اختلافات میان رژیم اسرائیل و عربستان نزدیک است و روزی که اسرائیلی‌ها در آن بتوانند به عربستان سفر کنند، بسیار نزدیک شده است.

البته مقامات سعودی که احتمالاً انتظار نداشتند سفر عشقی به سرزمین‌های اشغالی با حجم بسیار بالایی از انتقادات، حتی در داخل عربستان مواجه شود، اکنون سعی دارند به نحوی این موضوع را توجیه کرده و اقدام عشقی را حرکتی خودسرانه و هماهنگ نشده جلوه دهند. در همین راستا، روز گذشته نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل متحد در تلاش برای تبرئه ریا» از عادسازی روابط با تل آویو، ضمن انتقاد از انور عشقی، وی را به سوء استفاده از درجه نظامی خود جهت دیدار با مقامات اسرائیلی متهم کرد. عبدالله المعلمی در مقاله‌ای در روزنامه «المدینه» به کسانی که آن‌ها را «طرفداران عادی‌سازی» نامید، حمله کرد و بدون اشاره به نام عشقی، از کسانی که می‌خواهند عربستان را در زمره کشورهایی قرار دهند که خواهان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و «از مناصب نظامی خود جهت دیدار با مقامات صهیونیست» سوء‌استفاده می‌کنند، انتقاد کرد. این در حالی است که حتی «آسوشیتدپرس» نیز نوشت هرچند که عشقی می‌گوید به عنوان یک شهروند عادی به فلسطین اشغالی رفته، اما چنین سفری نمی‌تواند بدون اطلاع و رضایت مقامات سعودی انجام گرفته باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: