جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۴
نام پایگاه هوایی شهید نوژه همدان پیش از این در ذهن‌ها با کودتایی شکست‌خورده از سوی برخی افسران نیروی هوایی علیه جمهوری اسلامی تداعی می‌شود، اما در روزهای گذشته بار دیگر نام این پایگاه هوایی به صدر اخبار داخلی و خارجی تبدیل شد.
چند روز پیش خبر حضور هواپیماهای جنگنده روسی در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان به دنبال توافق ایران و روسیه برای جنگ با داعش منتشر شد. با فرود این هواپیماها در خاک ایران بار دیگر نام این پایگاه پر آوازه بار دیگر بر سر زبان ها افتد.
در ابتدای کار از یک سو میزان صحت این خبر و البته نحوه این حضور در پرده‌ای از ابهام قرار داشت و از سوی دیگر برخی منتقدان، از تعارض آن با اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گفتند، چرا که مطابق قانون اساسی کشورهای دیگر امکان داشتن پایگاه نظامی در ایران را حتی برای مقاصد صلح‌آمیز ندارند. 

تصمیم نظام ربطی به مجلس ندارد!

با این حال شایعات مطرح شده در این باره، حکایت از قرار دادن پایگاه هوایی همدان در اختیار نیروی هوایی روسیه داشتند و همین عامل باعث واکنش نمایندگان مجلس شد. به طوری که رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز چهارشنبه، در پاسخ به تذکری در این باره با تاکید بر اینکه با روسیه در موضوع منطقه همکاری داریم گفت: ایران به هیچ وجه هیچ پایگاه نظامی به روسیه و به هیچ کشوری نداده است، لذا استقرار پایگاه نظامی برای روسیه را تکذیب می‌کنیم. 
علی لاریجانی در پاسخ به تذکر فلاحت‌پیشه در مورد حضور جنگنده‌های روسیه در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان گفت: اخطار شما ناظر به اصل ۱۴۶ قانون اساسی است که طبق آن‌ استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور ممنوع است که بر این اساس پایگاهی در اختیار هیچ کسی قرار ندادیم. وی ادامه داد: اینکه ما با روسیه به عنوان متحد در مسائل منطقه به خصوص در سوریه همکاری داریم به معنای این نیست که پایگاهی به روسیه از نظر نظامی دادیم، لذا اگر کسی این موضوع را در رسانه‌ها مطرح کرده تکذیب می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما با روسیه همکاری داریم و آن‌ را به صورت علنی مطرح کرده‌ایم گفت: این همکاری به خاطر بحران تروریستی است که برخی کشورهای مخرب منطقه و آمریکایی‌ها راه انداخته‌اند. آن‌ها شرایطی را در منطقه ایجاد کرده‌اند که فکر می‌کنیم در این وضعیت روسیه تلقی درستی از منطقه پیدا کرد و در یک سال اخیر همکاری‌اش را با ما در زمینه حل بحران تروریستی در منطقه آغاز کرد.
 ولی ماجرا به اینجا ختم نشد و وزیر دفاع در نشست خبری خود در این باره گفت: حضور هواپیماهای روسی ربطی به مجلس ندارد!  سردار حسین دهقان در ابتدای سخنان خود گفت: ما به هیچ عنوان پایگاهی در اختیار روس ها نگذاشتیم و طرح این موضوع نوعی مغلطه است، بلکه ما تسهیلاتی برای عملیات مورد توافق طرفین علیه داعش در سوریه در اختیار آنها قرار دادیم. سردار دهقان گفت: تا هر زمان که لازم باشد به روسها اجازه استفاده از پایگاه هوایی نوژه را خواهیم داد و ممکن است هواپیماهای آنها در آنجا مسلح شوند و یا تغییرات جزئی هم صورت بگیرد.
دهقان در پاسخ به سوالی درباره اعتراض نمایندگان مجلس و اینکه حضور هواپیماهای روسی در ایران باید در مجلس بررسی شود، گفت: این موضوع ربطی به مجلس ندارد. این کار تصمیم نظام در جهت مقابله با داعش و تروریستها در سوریه بوده است.
همین گفته وزیر باعث شد تا موجی از اعتراضات از سوی نمایندگان مجلس روانه وزارت دفاع شود، برخی از نمایندگان بر این اعتقاد بودند که وزیر واژه ها را به درستی به کار نبرده است و برخی نیز با اعتراض بر صحبت های وزیر دفاع تاکید داشتند که مجلس در راس امور قرار دارد.

بعید می دانم دهقان همچین حرفی زده باشد

شهباز حسن پور در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: به نظر می رسد که این خبر واقعی نباشد، چرا که دهقان جایگاه مجلس را می داند و اعتقاد راسخ به در راس امور بودن مجلس دارند و تصور می کنم که اگر این سخن که گفته می شود سوخت گیری هواپیماهای روسی ربطی به مجلس ندارد از سوی وی بوده باشد، قطعا آن را اصلاح خواهد کرد.
این نماینده مجلس گفت: بر اساس قانون اساسی، تمام اختیارات در تصمیم گیری های کلان کشوری با مجلس است و حتی زمانی که موضوعی در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث و تصمیمم گیری قرار می گیرد رئیس مجلس به عنوان نماینده وکلای ملت در آنجا حضور دارد و تصمیمات را با نمایندگان در میان می گذارد.
نماینده سیرجان افزود: هیچ کشور خارجی در ایران پایگاه نظامی ندارد، ایران یک کار مشترکی را با کشور روسیه در حال انجام دادن است و این کار ارتباطی به امروز و دیروز ندارد. ما سالهاست که با روسیه همکاری داریم و در گذشته نیز این کار انجام شده، این کار درواقع با اجازه بزرگان نظام انجام شده است، اما حتی یک وجب از خاک ایران در اختیار روسیه قرار نگرفته است.
محمد حسین فرهنگی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی بود که در این باره اظهار نظر کرد. این نماینده مجلس در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: بعید می دانم که دهقان چنین جمله ای گفته باشد و شاید منظور وی این بوده که موضوع همکاری های نظامی امری معمول و مرسوم بوده است.
وی گفت: به نظر می رسد که وزیر دفاع با توجه به همکاری های دوجانبه ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم منظورش نیاز نداشتن به مصوبه مجلس بوده است که البته این برداشت درستی هم است، چرا که این مقوله نیز از نمونه ها و مسائل همکاری بین دوکشور است و به مانند رزمایش های مشترک و اقداماتی نظیر این است که علاوه بر ایران در کشور های دیگر جهان نیز وجود دارد.

حتماً منظور وزیر تصویب در مجلس بوده است

علیرضا رحیمی نماینده تهران نیز در این باره گفت: نحوه استفاده هواپیماهای روسی از پایگاه نوژه را ما در قالب همکاری های نظامی بین دو کشور می دانیم و به عبارت دیگر در اختیار گذاشتن زمین یا پایگاه برای کشور روسیه نبوده است، چرا که غیر از این می تواند حمل بر نفی  استقلال کشور باشد.
این نماینده مجلس در ادامه افزود: البته توافق نامه همکاری نظامی بخصوص در جهت حمایت از محور های مقاومت در سوریه، با کشور روسیه پیش از این از سوی مقامات به صورت رسمی  اعلام شده است، حتی علاوه بر این توافق نامه ها همکاری های دیگری نیز وجود بین دو کشور وجود دارد.
این نماینده مجلس گفت: اما تا کنون مجلس شورای اسلامی از وزارت دفاع و پشتیبانی به صورت رسمی درخواست نکرده است تا این توافق نامه ها را در اختیار نمایندگان قرار دهد، یا حتی در باره آن به مجلس توضیح دهند. بنابراین مجلس به صورت کامل در جریان جزئیات آن نیست، اما هر زمان که بخواهد می تواند از وزیر دفاع درخواست کند تا در باره موضوع برای نمایندگان ملت شفاف سازی کند.
رحیمی همچنین درباره اظهارات وزیر دفاع درباره فرود هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی نوژه نیز گفت: وزیر که اعلام کرده اند صحبت هایشان این گونه نبوده است و امروز نیز معاون وزارت دفاع گفته های وزیر را اصلاح کرد و علاوه براین نیز قرار  است درباره این موضوع روشنگری رسان های داشته باشند.
وی در ادامه افزود: بنابر گفته امام مجلس در راس امور است و بیان اینکه موضوعات امنیتی این چنینی ربطی به مجلس ندارد سخن درستی نیست. اما به نظر می رسد که منظور وزیر از این حرف لزوم تصویب آن در مجلس بوده است و مقصود از این بیان این بود که تصمیم شواری عالی امنیت ملی برای این کار کافی بوده است.
این نماینده مجلس در ادامه گفت: البته موضوع از سوی نمایندگان درحال پیگیری است و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست جلسه غیر علنی با وزیر دفاع را داشتند تا موضوع به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد و در واقع در این جلسه نمایندگان مجلس می تواند درباره توافق صورت گرفته نیز سوالات خود را از وزیر بپرسند تا اگر ابهامی هم در این موضوع وجود دارد رفع شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: