جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۲
رئیس مجلس شورای اسلامی: بعد از ۱۱ سپتامبر ایران را نشانه گرفته بودند
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه داستان دفاع مقدس بسیار پرارزش و حکایت از قیام یک ملت علیه همبستگی دنیا دارد،‌گفت:‌ امروز نیز ایران به همان حرکت مجاهد گونه نیاز دارد و باید همبستگی ملی و روحیه مجاهدانه برای حل مشکلات مردم احیاء شود.
علی لاریجانی در جمع کارمندان بسیجی قوه مقننه به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت:‌ داستان دفاع مقدس بسیار پرارزش و از یک قیام ملت علیه همبستگی دنیا حکایت دارد که درس ها و زوایای بسیار ارزشمندی برای امروز ایران دارد، ایران امروز به حرکت مجاهدگونه‌ای احتیاج دارد، این همان چیزی است که مقام معظم رهبری بارها فرمودند که در عرصه اقتصادی باید با روحیه مجاهدگونه کار کرد، این بیانات به معنای احیای همبستگی ملی و روحیه مجاهدانه برای حل مشکلات مردم است.

هنوز زوایای پنهانی درمورد جنگ وجود دارد 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دفاع مقدس ابعاد مختلفی دارد گفت: دفاع مقدس حادثه بسیار نادری در دنیا بود چون ملتی که تازه انقلاب کرده و با مشکلاتی از لحاظ سیاسی و اقتصادی گریبانگیر بوده و تازه می‌خواسته جوانه انقلاب را رشد دهد با جنگ مواجه می‌شود، در این شرایط تقریبا همه کشورهای غربی و منطقه‌ای و شوروی سابق و اقمار آن همه در مقابل با ملت ایران با چنین مشکلاتی یکی شدند. اما ملت ایران توانست آن‌ها را پس زده و سرمایه‌ای برای خود به وجود آورد.
وی با تاکید بر لزوم بررسی زوایای پنهان هشت سال دفاع مقدس گفت: به نظرم هنوز زوایایی از مسائل پنهانی جنگ وجود دارد که باید آن را کشف کرد و اول اینکه این جنگ پدیده ای را به وجود آورد که در عرف دفاع جهانی از بقیه اقمار آن متفاوت بود؛ آن هم اینکه این جنگ یک نوع مفهوم دفاع همه جانبه بود به خصوص در سال اول جنگ یعنی در زمان فرماندهی کل قوا توسط بنی صدر مردم با دست خالی دفاع می‌کردند.
لاریجانی افزود: بعد از عزل بنی صدر شرایط برای حضور نیروهای متدین و حزب اللهی در صحنه سیاسی و دفاع مقدس فراهم شد که این اولین گام برای مردمی کردن جنگ بود که نتیجه آن شکست حصر آبادان و آزادی سازی خرمشهر و فتوحات بعدی بود.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در گام بعدی بقیه بخش های کشور درگیر جنگ شد گفت: هرکدام از بخش های کشور قسمتی از کار جنگ را به بر عهده گرفته و دفاع همه جانبه شکل گرفت. البته این بدان معنا نیست که همه بخش ها به یک اندازه سهم داشتند اما در نهایت درگیری در جنگ برای بخش های مختلف فراهم شد . این دفاع همه جانبه باعث ساخته شدن سنگر واحد از کل ایران شد، اتفاقی که در نهایت باعث دفاع همه جانبه در داخل مقابل همدستی اکثر کشورهای دنیا بود.

بعد از ۱۱ سپتامبر ایران را نشانه گرفتند ولی جرئت حمله نداشتند

لاریجانی با بیان اینکه این اتفاق دستاورد بزرگی برای ایران بود توضیح داد: نباید تصور شود که تنها دستاورد دفاع مقدس پس زدن دشمن و ندادن اجازه برای تجاوز به خاک کشور است این حداقل فایده بود و مهمترین فایده دفاع مقدس این بود که دیگران یعنی کشورهای غربی و منطقه به این نکته پی بردند که اگر روزی بخواهند به ایران تعرض کنند با یک هجمه و وفاق ملی در ایران مواجه خواهند شد و چنین حس همدلی در داخل کشور وجود دارد و به همین دلیل آن‌ها دیگر هوسی برای تعرض به ایران نکردند و گر نه در طول سالهای گذشته به طور مستمر حوادثی برای ایران به وجود آمد که می توانست تبدیل به تجاوز نظامی به ایران شود که از جمله آن حوادث بعد از ۱۱ سپتامبر است.
وی یادآور شد: آن‌ها بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر فلش خود را به سمت ایران نشانه گرفتند اما جرات حمله به ایران را نداشتند چون با تجربه دفاع مقدس به این نتیجه رسیدند که اگر به ایران تعرضی نظامی‌کنند قطعا درگیر خواهند شد چون ایران کشوری است که در طول هشت سال با تمام تنگ دستی از خود دفاع کرد که امروز در شرایط بهتری قرار دارد و قطعا رسوایی بزرگی برای آن‌ها در صورت درگیری با ایران به وجود خواهد آمد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دفاع همه جانبه در طول جنگ سرمایه بزرگی برای ملت مجاهد ایران به وجود آورد گفت: این دفاع تجاوز را برای همیشه از ایران دفع کرد، باید این مفهوم را به درستی متوجه شد و در زمان حال از آن استفاده کرد. باید به این ید واحده و وحدت ملی در داخل توجه کرد و بر حسب شرایط زمان از این ظرفیت و همبستگی ملی به درستی استفاده نمود.

برخی کشورهای منطقه مراقب باشند اشتباه محاسباتی کار دستشان ندهد

وی ادامه داد:  روز گذشته یک سری اسناد سری و طبقه بندی آمریکا منتشر شده  که از طبقه بندی محرمانه در آمده . اسنادی که نشان می‌دهد دبیر وقت شورای امنیت آمریکا قبل از جنگ به این نتیجه رسیدند که به صدام پیشنهاد گرفتن جزایر سه گانه را بدهند که هنوز آن زمان جنگ وجود نداشت. البته صدام ناتوانی‌اش را اعلام می‌کند و پیشنهادهایی دیگری همچون تجزیه ایران را می‌دهد. نکته مهم در این اسناد این است که آمریکایی ها که همیشه حرف از صلح و رعایت حقوق بشر را می زنند حتی از کشوری که جز دارو دسته شوروی است نیز نمی گذرد و قصد فریب او را می‌دهد. این خود نشان می‌دهد که موضوع فریبکاری آمریکا باید همیشه مدنظر باشد چون این فریب کاری همیشه در موضوعات محتلف وجود دارد. جنس این کشور فریب کاری است و باید در موضوعات دیگر همچون اقتصادی باید این سابقه را مدنظرمان باشد که با چه کسی طرف هستیم.
وی با تاکید بر اینکه یکی از اشتباهات صدام این است که فریب آمریکا را خورد، افزود: آمریکا رژیم صدام را به انجام عملیات مختلفی تحریک می کرد و صدام نیز فریب می خورد اما در نهایت وقتی دیگر آمریکا دید که صدام برایش ارزشی ندارد همچون یک تفاله کنار گذاشتنش و ماجرای جدیدی درست کردند.
وی هم‌چنین با بیان اینکه برخی کشورهای منطقه فریب می خورند گفت: در دوران جنگ حمایت برخی کشورهای منطقه همچون اردن از صدام آشکار بود و تنها چند کشور صدام را همراهی نکرده و ایستادگی کردند. بنده در جلسه ای با یکی از مسئولان امنیتی عربستان در جلسه خصوصی پرسیدم که چرا به طالبان برای جریان تروریستی کمک کردید که او در پاسخ گفت که ما دو اشتباه کردیم اول دادن کمک ۴۰ میلیارد دلار به صدام و دیگری کمک به طالبان بود. او خودش به انجام اشتباه اعتراف کرد ولی انگار عربستان هیچ پندی از این اشتباه نبرده و همچنان ادامه می‌دهد.
لاریجانی با اشاره به اسناد محرمانه منتشر شده آمریکا در مورد جنگ گفت:‌ این اسناد نشان می‌دهد که صدام برخی از تجهیزات نظامی را داخل کشور عربی برای حمله به ایران گذاشته بود اما آن‌ها ترسیدند که با ایران درگیر شوند و ایران در نهایت تنگه هرمز را بسته و مشکل نفت برای آن‌ها به وجود آورد ولی باز هم آن‌ها در نهایت اشتباهات دیگری را مرتکب شده و فریب خوردند.  این فریب خوردگی داستانی است که کشورهای منطقه باید بفهمند آیا آن‌ها از حمایت صدام سود برده یا ضرر کردند؟
وی افزود: امروز هم برخی از کشورهای منطقه دچار اشتباه محاسباتی شدند که باید مراقب باشند کار دستشان ندهند. ممکن است برخی از کشورها هوس هایی برای تاخت و تاز در منطقه و بهم‌ریختگی امنیتی داشته باشند اما حواسشان باشد که وجهه مصالحه این امیال نشوند. تاریخ دفاع مقدس نمونه ای از این فریب خوردگی ها است که در نهایت متضرر شده و گرفتار شدند، حال لازم است که مراقبت کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: