پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۵
مروری بر اولین جلسه بهارستانی‌ها بعد از تعطیلات
اولین جلسه مجلس شورای اسلامی بعد از تعطیلات تابستانی نمایندگان با حمله جمعی نمایندگان اصولگرا به لاریجانی و نحوه ریاست بر مجلس همراه بود. نمایندگان همچنین در جلسه امروز بررسي دو فوريت طرح «تشديد مبارزه با مفاسد اقتصادي در دستگاه قضايي و سازمان تعزيرات حكومتي»، را دستور کار داشتند. 

انفعال مجلس ناشی از مدیریت لاریجانی است 

پس از آن‌که محمدحسین فرهنگی در تذکری نسبت به قرار گرفتن سه مورد از دستورکارها در برنامه کاری امروز صحن علنی انتقاد کرد و با تاکید بر این‌که قرار گرفتن این دستورکارها برخلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است، نسبت به نحوه مدیریت لاریجانی انتقاد کرد و خواستار خروج سه دستور کار از برنامه کاری امروز صحن علنی به دلیل پشت سر نگذاشتن مهلت ۱۰ روزه برای ارائه پیشنهادات نمایندگان شد، سه نفر دیگر از نمایندگان اصولگرای مجلس از فرصت استفاده کردند و در تذکرهایی که به‌روشنی در هماهنگی با یکدیگر قرار داشتند، عملکرد رییس و هیات رییسه مجلس را زیرسوال بردند.
یکی از این نمایندگان حسینعلی حاجی دلیگانی بود که در جریان نشست علنی امروز و در تذکری، اعلام کرد: متاسفانه مجلس با حالتی انفعالی نسبت به مسائل کشور برخورد می‌کند و شان و منزلت و جایگاه مجلس آن‌چنان که باید رعایت نمی‌شود.
او ادامه داد: به نظر می‌رسد این مساله ناشی از نوع هدایت و مدیریتی است که توسط آقای لاریجانی در مجلس انجام می‌شود.
نماینده اصولگرای مردم شاهین‌شهر در ادامه خطاب به مسعود پزشکیان که برای ساعاتی ریاست نشست علنی امروز را بر عهده داشت، درخواست کرد که گزارشی از وضعیت سوالات و تذکرات نمایندگان بخواهید و ببینید در چند ماه گذشته در دستور کار کمیسیون‌ها هم قرار نگرفته است و خاطرنشان کرد: در مساله قراردادهای نفتی نیز در جلسه ۹۵/۵/۳۱ بنا شد نقطه نظرات نمایندگان گرفته شود. اما کجا گرفته شد و چرا هنوز برخی از ایرادات رفع نشده است و حتی اعلام کردند، اشکالی ندارد؟ چرا ما که مسئولیت داریم به وظیفه‌مان عمل نکنیم که رهبری ۱۵ ایراد را از قراردادهای نفتی بگیرد؟ عواقبی که تصویب این قراردادها دارد را چه کسی باید بپذیرد؟ به نظرم رئیس باید مسئولیت آن را بپذیرد.
محمد دهقانی دیگر اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری، دومین نماینده‌ای بود که بلافاصله پس از حاجی‌دلیگانی برای بیان تذکر فرصت گرفت و با محور قرار دادن ارجاع طرح حقوق‌های نامتعارف به کمیسیون اصل ۹۰، بار دیگر عملکرد لاریجانی و هیات رییسه مجلس را زیرسوال برد و گفت: تعجبم از هیات‌رییسه و به‌ویژه رییس مجلس است که با وجود اینکه کمیسیون اصل ۹۰ مسئول رسیدگی به شکایات است، این طرح را به آن کمیسیون ارجاع داد.
محمدعلی پورمختار نماینده اصولگرای مردم بهار و کبودر آهنگ دیگر نماینده ای بود که نسبت با اشاره به اینکه طرح‌ها و لوایح به‌موقع دراختیار نمایندگان قرار نمی‌گیرد، در تذکری نسبت به عملکرد هیات‌رییسه انتقاد کرد.
پورمختار در جریان نشست علنی امروز مجلس و در تذکری با استناد به ماده ۲۴ در بندهای مختلفی از آن درباره‌ نحوه اداره جلسات مجلس گفت: متاسفانه هیات‌رییسه در چند وقت گذشته به جایگاه مجلس عنایت ندارد.
او تصریح کرد:‌ بر اساس ماده مذکور هیا‌ت رییسه مکلف است طرح‌ها و لوایحی که از نظر زمانی اعلام وصول شده به موقع در اختیار نمایندگان قراردهد، درحالی که طرح‌هایی مانند اصلاح آیین‌نامه مجلس، باید ۱۰ روز قبل در اختیار نمایندگان قرار می‌گرفت.

اسامی قاضی های فاسد اعلام شود

در جلسه امروز همچنین بررسي دو فوريت طرح «تشديد مبارزه با مفاسد اقتصادي در دستگاه قضايي و سازمان تعزيرات حكومتي»، در دستور كار نمايندگان مجلس قرار داشت.
دو فوريت اين طرح به دليل آنكه كمتر از دو سوم نمايندگان موافق بودند،‌ راي نياورد. پس از آن نوبت به راي گيري براي يك فوريت رسيد كه در اين مرحله يك فوريت اين طرح توانست راي موافق نمايندگان را جلب كند.
محمد دهقان به عنوان طراح این طرح در سخنانش گفت: طرح تشديد برخورد با افرادي كه خداي نكرده دچار مفاسد در قوه قضاييه و سازمان تعزيرات حكومتي مي‌شوند مطرح است.  قانون ما اختيارات به حقي به قوه قضائيه داده است و دستگاه قضايي مسئول پيشگيري از جرم و برخورد با مجرمان است. براساس قانون اساسي و با درايت مسئولان قوه قضائيه ما شاهد پيشرفت هاي بسياري بوده ايم و تربيت قضات سالم از دستاوردهاي نظام است.
طراح «طرح تشديد مبارزه با مفاسد اقتصادي در دستگاه قضايي و سازمان تعزيرات حكومتي»، اظهار كرد: دو ديدگاه در برابر اين فسادها وجود دارد، اول اينكه اگر فسادي در گوشه ای از قوه قضاييه ايجاد شد ما آن را كتمان كنيم كه آبروی قوه نرود.‌اين ديدگاه غلط است ما اين همه قاضي سالم داريم، اگر در گوشه اي قاضي رشوه ميگيرد و فساد ميكند بايد با اين برخورد شود اسمش هم اعلام شود.‌ در همين تابستاني كه گذشت تعدادي از مسئولان قضايي خدمت رهبري بود كه اين مسائل مطرح شد.رهبري گفتند اگر قاضي فساد داشت او را شلاق بزنيد، اسمش را اعلام و از دستگاه قضايي بيرون كنيد، مردم اينگونه بيشتر اعتماد ميكنند.
دهقان معتقد است كه «اگر قاضي مشكل داشت، او را  از يك شهر به شهر ديگري ميفرستند  يا سمت ديگري می رود. اینکه بگوییم حالا  برو سمت سردفتري را بگير، اين نگاه قطعا مشكل ايجاد ميكند. يك عده اي هستند كه قطعا آبروي نظام و قوه قضائیه  را برده اند. همچنين آبروی سازمان تعزيرات حكومتي را که نقش مهمي در مبارزه با قاچاق و گران فروشي فروشي برعهده دارند را خدشه دار کرده اند. ما نيازمند پالايشي هستيم كه افرادي كه دچار فساد ميشوند با آنها برخود شود.

وای به روزی که بگندد نمک

یکی از کسانی که مخالف دو فوریت این طرح بود عليرضا محجوب بود كه در اين رابطه اظهار كرد: در اين زمان بايد در مورد اينكه چه زيان هايي در مورد فوت فرصت وجود دارد حرف زده شود ما چيزي در اين رابطه از طراح و موافق محترم نشنيديم . اينكه ميگويند مهم است،‌خب همه مسائلي در مجلس مطرح ميشود مهم است. اين چه مدل قانون نويسي است،‌شما ميخواهيد قاضي را از فساد كه پيچيده و نهان است، كنار بگذاريد،‌اين كار تبليغي ميشود.
وي در ادامه با تأكيد بر اين موضوع كه كميسوين قضايي بايد همه ابعاد اين طرح را ببيند، گفت: ‌اينكه شما بخواهيد از كمسيسيون قضايي عبور كنيد درست نيست. كميسيون تخصصي وجود دارد، اين هم  بحث تخصصي است. الان وقتي ميگوييم دو فوريت يعني خيلي خيلي مهم، اين جا ما ميخواهيم قانون بنويسيم و مجازات كنيم كساني كه بايد مجرمان را مجازات كنند.«هر چه بگندد، نمكش ميزنند، واي به روزي كه بگندد نمك.» ما راجع به اين موضوع حرف ميزنيم كه نمكي كه گنديده است را چه كنيم؟
محجوب گفت:بايد سر حوصله و فرصت در اين مورد اقدام شود و البته اين موارد نبايد از اهميت بحث كم كند. آقاي رئيس در مورد فوريت آموزش لازم را به نمايندگان بدهيد،‌الان هر نماينده طرحي را پيگيري ميكند،‌اصلش را بر دو فوريت و يك فوريت ميگذارد. عرض ما اين است كه اين موضوع مهم است و در اين رابطه حرفي نداريم، اما بحث اين است كه آيا هر مهمي فوريت دارد؟ در اين مورد موافق نيستيم. بايد بحث تخصصي شود و با يك فرمول كلي نميشود با فساد مبارزه كرد و اين دلسوزي كه مجلس در اين باب دارد فقط در صورتي ميتواند عملياتي شود كه با دقت عمل شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: