جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۷
چندی پیش، سعودی ها اعلام کردند، برای کاهش سطح تولیدات مشروط به شرکت ایران در طرح فریز نفتی آمادگی دارند. عربستان سعودی پیشنهاد داده بود، تولید نفت خود را از ۱۰.۶ میلیون بشکه در روز به ۱۰.۲ میلیون بشکه کاهش دهد، به شرطی که ایران نیز تولید نفت خود را در رقم ۳.۶ میلیون بشکه در روز ثابت نگه دارد. گزارش های اولیه حاکی از آن بود که این پیشنهاد از سوی تهران رد شده است.

به گزارش «تابناک»، در حالی حدود یک ماه پیش توییتر وال‌استریت ژورنال، خبری مبنی بر آمادگی ایران با اعضای اوپک در زمینه پیوستن به مذاکرات ایجاد سقف تولید برای نفت خام ـ که در الجزیره برگزار می شود ـ منتشر کرد که امروز این نشریه در گزارشی نوشت، با توجه به تنش های موجود بین ایران و عربستان و نقش آمریکا در افزایش ذخایر نفتی، به نظر می رسد، نشست الجزیره بی نتیجه باشد.

وال استریت ژورنال در این گزارشی مدعی شد، اختلافات مقامات نفتی ایران و عربستان برای اجرای فریز نفتی طی هفته گذشته بیشتر شد و این دو کشور هنوز نتوانسته‌اند در مورد مکانیزم اجرا به توافق برسند. منابع آگاه در گفت‌وگو با این روزنامه بیان کرده‌اند، در شرایطی که کشورهای اوپک در تلاش برای رسیدن به توافق در خصوص فریز نفتی در نشست الجزایر هستند، عربستان و ایران در مورد میزان تولید ایران و همچنین مرجع اعلام «آمار تولید در زمان اجرای طرح فریز نفتی» با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

این نشریه ریشه عدم توافق در مورد فریز نفتی را اختلاف ایران و عربستان ناشی از رقابت های منطقه ای و اختلاف های مذهبی بیان کرده است.

وال استریت ژورنال در این گزارش مدعی شده است که مقامات ایرانی برای توافق بر سر تولید در حال بازی هستند و این گردهمایی در این هفته را در حد یک اجلاس مشورتی می دانند. 

وال استریت می نویسد: عربستان پیش از این به ایران پیشنهاد داد، در صورتی که ایران سطح تولید نفت خام خود را ثابت نگه دارد، عربستان نیز با فریز نفتی موافقت خواهد کرد، در حالی که ایران نیز پیش از این گفته بود که تولید نفت خام خود را به سطح پیش از تحریم برساند.

در همین حال این نشریه در تصویر زیر فهرست کشورهایی که از فریز نفتی و یا حمایت از معافیت ایران، نیجریه و لیبی از این فریز هستند را منتشر کرده است.
 
 نتایج پژوهش ها نشان می دهند که فریز نفتی در سطح کنونی، کمک کمی به بهبود قیمت جهانی نفت می کند، ولی این در حالی است که همه کشور های عضو اوپک، میزان عرضه خود را با حداکثر ظرفیت دنبال می‌کنند.

به نوشته وال استریت ژورنال، عامل دیگری که در این میان نقش دارد، فعالیت های آمریکا در زمینه نفتی است، به گونه ای که بنا بر آمار منتشره در مؤسسه «بیکر هوگز» شمار سکوهای نفتی فعال این کشور در اواخر هفته گذشته به ۴۱۸ عدد افزایش پیدا کرده است.

همچنین این نشریه امریکایی مدعی شده است، مقامات ایرانی درصد هستند که تولید روزانه نفت خود را به ۴/۲ میلیون بشکه در روز برسانند.

ایران تولید نفت خود را محدود نمی‌کند

وزیر نفت در حاشیه اجلاس مجمع بین‌المللی انرژی در الجزیره اعلام کرد: ایران در نشست مشورتی اوپک به دنبال امضای توافق نیست و عرضه نفت خود را محدود نخواهد کرد.

شبکه بلومبرگ به نقل از بیژن زنگنه، وزیر نفت با بیان این که این کشور تولید نفت خود را در سطح کنونی تثبیت نمی کند، گفت: ایران قصد دارد تولید روزانه نفت خود را به چهار میلیون بشکه برساند.

وی امروز (سه‌شنبه ۷ مهر ماه) در گفت‌وگویی تلویزیونی افزود: در حاشیه اجلاس مجمع بین‌المللی انرژی با نمایندگان دیگر اعضای اوپک گفت‌وگو می‌کند و ممکن است در نشست رسمی این سازمان در ماه نوامبر امسال، توافقی رسمی درباره عرضه نفت به دست آید.

زنگنه تصریح کرد: برنامه ما این نیست که در این ۳ روز به توافق برسیم؛ ما برای مشارکت در مجمع بین‌المللی انرژی و همچنین برای شرکت در نشست غیر رسمی اوپک که تنها برای تبادل دیدگاه است و نه بیشتر، به اینجا آمدیم.

وی همچنین اعلام کرد: ایران قصد دارد سهم حدود ۲۴ درصدی خود از مجموع تولید نفت اوپک در دوران پیش از تحریم را دوباره به دست بیاورد. با توجه به رسیدن مجموع تولید نفت اعضای اوپک به ۴۴ میلیون و ۸۱۱ هزار بشکه در ماه اوت امسال، ایران باید چهار میلیون و ۵۱۱ هزار بشکه نفت تولید کند تا بتواند به سهم ۲۴ درصدی خود بازگردد.

وزیر نفت ایران پیش از این با تأکید بر لزوم بازگشت نظام سهمیه‌بندی اوپک، گفته بود: این سازمان باید برای تثبیت درآمدهای نفتی اعضای خود، تدابیری اتخاذ کند.

عربستان چه در سر دارد؟

عربستان ادعا می کند که مایل به دستیابی به اجماع در باره تولید نفت اوپک تا ماه نوامبر است. یک منبع آگاه اعلام کرد عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، طرحهای گوناگونی را به منظور یافتن زمینه مشترک برای ایجاد ثبات در بازار نفت، بررسی می کنند. این منبع آگاه اوپک که با طرز فکر سعودیها آشناست، افزود: هدف، رسیدن به توافق و بررسی طرح های مختلف برای تعیین سطوح تولید کشورهای اوپک است. نشست فنی در وین و نشست وزارتی در الجزایر به منظور دستیابی به اجماع برای نشست رسمی اوپک در پایان نوامبر، برگزار خواهد شد. قرار است نشست مشورتی اوپک چهارشنبه ۳۹ سپتامبر (هفتم مهر ماه) در الجزایر برگزار شود. احتمال دارد روسیه نیز که عضو اوپک نیست در این نشست حضور یابد.

این منبع گفت: ما در پی یک راه حل معتبر، قابل اطمینان و شفاف هستیم که به ایجاد ثبات در بازار منجر شود.

این در حالیست که کارشناسان عربستان، ایران، قطر و الجزایر، هفته گذشته نشست فنی دو روزه در وین در باره سطوح تولید برگزار کردند.

هنوز هیچ توافقی در باره محدودیت احتمالی سطح تولید به دست نیامده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: