پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
رئیس‌جمهور درقزوین: هیچ کشوری با انزوا به جایگاه مطلوبِ پیشرفت نمی‌رسد
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه (۷ مهر) در جلسه سرمایه‌گذاری و توسعه استان قزوین با اشاره به اینکه تمام تلاش دولت این بوده که موانع را از پیش سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی بردارد، گفت: عده‌ای چنین تصور می‌کنند که نباید با طرف خارجی مذاکره کرد، در حالی که تقویت روابط با کشورهای خارجی یک فرصت تاریخی است و از لحاظ اقتصادی و علمی، بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

رییس‌ جمهوری افزود: باید علم را از دیگران بیاموزیم، همانگونه که آنها قبلاً علم را از ما آموختند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های موجود در دنیای خارج به درستی استفاده کنیم، تأکید کرد: هیچ کشوری با انزوا به نقطه مطلوب پیشرفت نخواهد رسید.

رییس‌ جمهوری گفت: هدف مذاکرات و برجام این بود که زمینه را در داخل کشور برای جذب سرمایه‌گذاری، فناوری و برقراری ارتباطات تجاری و صادرات کالا و خدمات آماده کند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که مذاکرات انجام می‌شد، عده‌ای ابتدا چنین اعلام می‌کردند که برجام هیچ تأثیری ندارد، اما زمانی که احساس کردند مؤثر واقع شده، می‌گویند چرا تأثیرش بیشتر و کامل‌تر نیست؟ باید توجه داشت که آثار تفاهمات خارجی یک روزه نمایان نمی‌شود.

رییس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که مگر بنا است که اختلاف با سایر کشورها تا قیامت ادامه پیدا کند؟ گفت: یکی از افتخارات پیامبر گرامی اسلام(ص) این بود که به دعوای طولانی مدت اوس و خزرج پایان داد. البته باید در همه امور هوشیار بوده و رفتار منطقی داشت و به منافع ملی توجه کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه مذاکره با طرف خارجی مانند معامله تجاری است، گفت: اگر در مذاکره یکی از طرفین به دنبال کسب صد در صد مطالبات خود باشد، دیگر مذاکره معنا ندارد و در دنیای سیاست، مذاکره انجام می‌شود تا طرفین با پیشنهادهای مختلف بر روی موضوعات مختلف، به توافق برسند.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: ما در جریان مذاکرات به دنبال انتشار، قرائت اعلامیه و بیانیه نبودیم، به مانند سبکی که قبل از این دولت جریان داشت. هدف اصلی ما از مذاکره و توافق ایجاد گشایش بود.

دکتر روحانی گفت: دولت در ۳ سال گذشته به دنبال ایجاد آرامش در فضای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و روابط خارجی بود و تا پایان این مسیر را ادامه خواهد داد؛ البته گاهی اوقات عده‌ای اقداماتی از جمله آتش زدن یک سفارتخانه را انجام می‌دهند که خارج از کنترل است، اما معتقدیم همه مسایل خود را در عرصه بین الملل باید حساب‌شده حل و فصل کنیم.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه هدف برجام ایجاد گشایش بود، تصریح کرد: در جریان توافق هسته‌ای به دنبال ایجاد شرایط مناسب بودیم تا به واسطه آن، هر روز یک گشایشی حاصل شود و امروز خوشبختانه در این مسیر قرار گرفته‌ایم و مخالفت‌هایی که انجام می‌شود، برای این است که چرا میزان این گشایش‌ها کمتر است.

رییس‌ جمهوری افزود: مسایل مختلفی با غرب داریم که باید حل و فصل شوند، اما زمانی که با این نیت، اقدامی انجام می‌دهیم، داستان جدیدی ایجاد می‌شود.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه کشورمان در رأس مبارزه با تروریسم قرار دارد و نمی‌خواهیم در کشور پولشویی انجام شود، اظهار داشت: وقتی با این هدف اقداماتی را آغاز می‌کنیم، به یک‌باره FATF موضوعی ناپاک جلوه داده می‌شود!

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: ما به دنبال اجرای قوانین خودمان بوده و قصد داریم با تروریسم از لحاظ مالی و بانکی نیز مبارزه کنیم.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: برای مبارزه با سوء استفاده از تروریسم باید قانون و مقررات لازم را داشته باشیم و بدون شک برخی از این موارد باید در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد و مجلس شورای اسلامی پیش از این در رابطه با پولشویی، قوانینی تصویب کرده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: باید در رابطه با همه مسایل کشور در خصوص پولشویی و مبارزه با تروریسم از لحاظ مالی اقداماتی انجام داده و آن را به دنیا اعلام کنیم تا بدون دلیل به ما تهمت نزنند. همچنان که در موضوع هسته‌ای همه مسأله ما این بود که در مذاکرات به دنیا ثابت کنیم که به دنبال ادعاهای واهی مطرح شده از سوی آنها نیستیم و در نهایت نیز آژانس بین‌المللی اتمی پرونده ایران را خاتمه یافته اعلام کرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: در رابطه با موضوع هسته‌ای یک عده ما را به ساده لوحی متهم می‌کردند و با قاطعیت اعلام می‌نمودند که مگر امکان‌پذیر است که پرونده ایران بسته شود؟ اما اکنون که این موضوع انجام شده به جای تشکر و قدردانی از ملت و صاحبنظران ،همچنان به دنبال مخالفت هستند.

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: در یک مبارزه حقوقی، فنی و سیاسی، موفق شدیم و آژانس بین‌المللی اتمی پرونده کشورمان را بست و اکنون هم در رابطه با مسأله پولشویی و مبارزه با تروریسم اگر با اقداماتی بتوانیم به دنیا ثابت کنیم که به دنبال پولشویی و حمایت از تروریسم نیستیم، آیا این موضوع اشکال دارد؟

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تلاش دولت بر این بوده که در کنار ایجاد آرامش خاطر گشایش‌هایی را بوجود آورد ، گفت: از این گشایش‌ها باید ملت ایران، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و همه کسانی که به دنبال ایجاد تحول در کشور و خدمت به مردم هستند، استفاده بکنند.

رییس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه استان قزوین از استعداد و ظرفیت‌های بسیار زیادی برخوردار است، گفت: قزوین از لحاظ جغرافیایی، محور مواصلاتی و ارتباطی مرکز با غرب و شمال کشور است و در بخش‌های مختلف دارای استعدادهای کم‌نظیری است که ضرورت دارد روی آن سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام شود.

دکتر روحانی توجه به موضوع گردشگری و سرمایه‌گذاری در این عرصه را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر دولت به فکر نوسازی ناوگان هوایی است این موضوع بخاطر راحتی مردم و تحول در عرصه گردشگری است، اما گویا عده‌ای از راحتی مردم ناراحت هستند.

رییس‌ جمهوری توجه به مصرف بهینه در زمینه آب را مورد تأکید قرار داد و گفت: آب از مشکلات اساسی و اصلی همه مناطق کشور است و متأسفانه به هشدارهای که در گذشته در زمینه مشکل محیط زیست و آب داده می‌شد، توجه نشد و امروز تاوان آن را می‌پردازیم و امروز ضرورت دارد همه برای رفع این مشکل همکاری و مشارکت داشته باشیم و با مصرف بهینه آب و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری این مشکل را برطرف کنیم.

در پایان این مراسم ۶ تفاهم‌نامه در حضور رییس‌ جمهوری توسط استانداری قزوین و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف به امضاء رسید.

امضاء تفاهم‌نامه ساخت مسکن برای مددکاران، احداث تصفیه‌خانه، احداث تقاطع غیرهم‌سطح، ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر، احداث هتل ۵ ستاره و انتقال آب از سد طالقان به استان قزوین، تفاهم‌نامه‌هایی بود که در حضور رییس‌ جمهور به امضاء رسید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: