دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۲
پیگیری روز
بررسی طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان دستور کار امروز مجلس بود. در این درخواست تحقیق و تفحص به دلایلی اشاره شده بود که توسط سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در صحن علنی قرائت شد. 
بعد از قرائت گزارش کمیسیون آموزش و پرورش جبار کوچکی نژاد از جایگاه یکی از متقاضیان این تحقیق و تفحص پشت تریبون قرار گرفت. 
بنا به گفته این نماینده مجلس هرکدام از اعضای هیات مدیره در چند صندوق و شرکت هیات مدیره عضو هستند و دریافت های نجومی دارند.
نماینده رشت ادامه داد: یکی از شرکت هایی که فساد بزرگ مالی دارد را اعلام می کنم. در بانک سرمایه بانکی که مال فرهنگیان است در طول ۲ سال ۶ مدیر عامل تعویض شده است. در نهایت دیدند که نمی توانند کنترل کنند مدیرعامل صندوق مدتی سرپرست بانک شد. بسیاری از فسادها و مشکلاتی که در این بانک پیش آمد با این پوشش مدیرعامل و سرپرست بانک رخ داد. وصول مطالبات بانک به علل مختلف به تاخیر افتاده است.
وی گفت: سرمایه این بانک ۱۱ هزار میلیارد تومان است. برداشت بیش از حد از این بانک سبب شده که مشمول خسارت بانک مرکزی شود. ۹۰ درصد تسهیلات این صندوق به ۳۰ نفر داده شده است. ۱۰ درصد وام خرد برای فرهنگیان با سود بسیار بالا بوده است.
این نماینده اصولگرای مجلس گفت: بسیاری از بدهکاران بانک سابقه بد مالی دارند و حتی بازداشت هم بودند. این بانک ۷ هزار میلیارد تومان معوقاتی دارد که غیرقابل وصول است. جریانات سواستفاده کننده از قدرت به این بانک فشار آورده اند و بسیاری از اموال بانک را به تاراج بردند. ضمانت های غیرواقعی برای شرکت هایی چون پاسارگاد، صنایع شیمیایی و ...در نظر گرفته شده است.
در پایان تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان براساس ماده ۲۱۴ آئین نامه داخلی به رای گذاشته شد که با ۲۰۰ رای موافق این تحقیق و تفحص وارد فاز اجرایی شد و براساس آئین نامه داخلی مجلس این درخواست به کمیسیون مربوط ارجاع و کارگروه اجرایی آن در این کمیسیون تشکیل خواهد شد و عملکرد این صندوق از بدو تاسیس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: