دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱
واکنش ها به تغییرات کابینه که در روزهای اخیر سرخط خبرها و تحلیل ها بوده است، همچنان ادامه دارد. امروز خود رئیس جمهور نیز اولین واکنش را از خود نشان داد و در عین حال از فشارهای رسانه ای روی دولت انتقاد کرد. حسن روحانی گفت: برخی رسانه‌های بی اخلاق به دولت فشار می‌آورند که چرا وزراء را عوض نمی‌کنند و زمانیکه  دولت بنا به صلاحدید تصمیم به تغییری می‌گیرد، می‌گویند چرا وزرا را عوض می‌کنند و باید بگویم طبیعی است که در راه خدمت گاهی نیاز به تثبیت مدیر و گاهی نیاز به تغییر مدیر است؛ چرا که هدف کشور توسعه و تعالی است و هدف دولت خدمت به جامعه و مردم است.
با این حال سخنان روحانی پاسخ روشنی به چرایی این تغییرات نداد و تحلیل ها و گمانه زنی ها از سوی موافقان و مخالفان امروز نیز ادامه داشت. 

تغییر کابینه در ماه‌های آخر بی‌تدبیری بود

سید محمد غرضی  در گفت و گویی با «تابناک» در این رابطه اظهار کرد: بعد از مشخص شدن تکلیف ترکیب مجلس دهم، بزرگی از من درباره لزوم تغییر پرسید که من در جوابش گفتم، وقتی در ماه های پایانی وزیری برکنار و وزیر جدید به جایش در وزارت خانه حاضر می شود، نمی توان انتظار داشت که مدیر جدید در حالی که مدت محدودی فرصت دارد، خودش را به آب و آتش بزند تا هم دستاوردی داشته باشد و هم اینکه خودش را به عنوان وزیری لایق بشناساند. 
وی افزود: به همین دلیل، تغییر ماه های آخر را عاملی برای زمینگیر شدن دولت و در نتیجه ضرر کشور می دانم. پس، با این توضیح باید بگویم که جدایی جنتی و بقیه نه تنها نمی تواند، اتفاقی مثبت قلمداد شود، بلکه موجب به وجود آمدن نوعی رکود و رخوت در نظام مدیریتی خواهد شد.
فاطمه هاشمی نیز در این خصوص تاکید کرد: به نظر من، ترمیم در این مقطع زمانی اقدام درست و صحیحی نیست؛ مگر آنکه بنابر یکسری دلایل غیرقابل توجیه اتفاق خاصی رخ دهد یا اینکه امکان مقاومت (در برابر فشارها) وجود نداشته باشد که بخواهیم کابینه را ترمیم کنیم یا وزیر یا وزرایی را تغییر دهیم اما در کل باید بگویم که هر چه تعداد ترمیم‎ها (تغییر وزرا) در پایان دوره دولت یازدهم کمتر باشد، بهتر خواهد بود.
محمد هاشمی تحلیلگر و رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از زمان تغییرات ایجاد شده در دولت تصریح کرد: با توجه به زمان باقی مانده تا پایان عمر دولت یازدهم، تغییر در دولت بی‌تدبیری بود.
وی خاطر نشان کرد: تا وزیر معرفی شود و از مجلس رای بگیرد و معاونین خود را معرفی کند تقریبا عمر دولت به پایان رسیده است و او دیگر فرصت ارائه برنامه‌های خود را ندارد و مجبور است برنامه‌های گذشته که توسط وزیر قبلی تبین شده است را ادامه دهد.
عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر وزیر جدید دست به تغییر در وزارتخانه بزند، آن نهاد دچار تزلزل می‌شود و کارها پیش نمی‌رود.

دولت به‌جای پذیرش فشارها از وزیرانش حمایت می‌کرد

نایب رییس مجلس شورای اسلامی مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با ایلنا، با تاکید بر این‌که استعفای همزمان سه وزیر کابینه تدبیر و امید در مقطع فعلی کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، گفت: مشکلات با تغییر و جابجایی افراد حل نمی‌شوند؛ ممکن است بخشی از مشکلات بخاطر نحوه مدیریت باشد اما مشکل اساسی در ساختار، قوانین و همچنین منابع مالی و بسیاری دیگر از مسائل است. 
عضو فراکسیون امید در مجلس دهم همچنین اضافه کرد: در شرایطی که وزیری به تعهد خود پایبند باشد و در راستای آن تعهد فعالیت می‌کند اما رییس‌جمهور بخاطر جو و فشاری که علیه دولت ایجاد می‌شود،‌ در پی تغییر وزیر خود باشد، این رییس‌جمهور است که زیرسوال می‌رود ولی اگر وزیر به تعهد خود عمل نکند، طبیعتاً رییس‌جمهور موظف است این تغییر را اعمال و وزیر را برکنار کند.
پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره نحوه تغییرات اخیر کابینه، اعلام کرد: این مسئله نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که البته ارتباطی به دولت فعلی ندارد و همواره شاهد آن بوده‌ایم؛ چرا که مشکل در ساختار است و ارتباطی به افراد ندارد.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص رویکرد و نگاه مجلس به استعفای سه وزیر دولت یازدهم گفت: مجلس به لحاظ قانونی در این رابطه تصمیم‌گیر نیست؛ دولت می‌توانست بجای پذیرش فشارها از وزرای خود حمایت کند.

باید وزیرانی که مستقیما به معیشت مردم ربط دارند تغییر کنند

عبدالله ناصری عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در گفت و گو با «تابناک» گفت: اعتقادم این است که رئیس جمهور با قبول استعفای جنتی مترکب اشتباه شد و حسن روحانی باید در قبال هجمه های وارده به وزیر ارشاد حمایت بیشتری از خود نشان می داد تا مشکلات این چند وقت اخیر به وجود نیاید.
ناصری در عین حال اظهار کرد: به نظر من این سه تغییر برای روند تغییرات دولت کافی نیستند و آقای روحانی که حتما به فکر کاهش مشکلات کشور در بخش های مختلف است، لازم است نسبت به تغییر وزیرانی که حوزه مسئولیتشان مستقیم به معیشت مردم و صنعت کشور ربط پیدا می کند، باشد تا مردم را به این نتیجه ملموس برساند که رئیس جمهوری واقعا هدفش را کاهش تهدیدها و افزایش آرامش عمومی قرار داده است.

اگر تغییر ضروری باشد، ماه اول و آخر ندارد

مرتضی حاجی در این زمینه گفت: تغییر هر زمانی که لازم باشد باید انجام شود و ماه اول و آخر تفاوت ندارد. در مورد ضرورت و عدم ضرورت آن باید بحث کرد.
وی با بیان اینکه مدت ها است در این مورد بحث می شود که ضرورت دارد در کابینه تغییراتی انجام شود در مورد استعفای جنتی گفت: من فکر می کنم که در مورد آقای جنتی بیشتر فشارهای بیرون از دولت مؤثر بود و تا جایی که من استنباط کردم مخاطبین وزارت و مدیریت ایشان به نسبت وزرای دولت های قبل رضایت نسبی قابل قبولی داشتند و به دلیل برخی از اتفاقات فرهنگی که با برداشت های متفاوت بعضی شخصیت های اثرگذار مواجه بود، فشار به خود وزیر وارد شد و وزیر احساس کرد که نمی تواند آن گونه که باید و شاید از عملکرد قانونی و صحیح خود دفاع کند.
حاجی افزود: وقتی کسی که یا به دلیل ضعف های شخصی، که در این مورد مصداق ندارد، و یا به دلیل عوامل بیرونی احساس کند نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و کارآیی مورد انتظار را ندارد، طبیعتا اعلام می کند که کنار می رود تا شخص دیگری که بهتر می تواند آنجا را اداره کند بر سر کار بیاید.

آقای روحانی بخش رسانه‌ای دولت را خانه‌تکانی کنید

مسیح مهاجری در این زمینه در یادداشتی خطاب به رئیس جمهور با استقبال از ترمیم کابینه نوشت: اکنون که رئیس‌جمهور روحانی عزم جزم بر ترمیم کابینه خود دارند، شایسته است این کار به صورت کامل انجام شود. وزارتخانه‌های دیگری هم هستند که بشدت نیاز به تغییرات اساسی دارند از جمله وزارت کشور، مجموعه اقتصادی و بخش‌های صنعتی و آموزش عالی. از فرصت استفاده کنید و ترمیم کابینه را کامل نمائید. شما آقای رئیس‌جمهور برای ادامه کارتان و برای اینکه در انتخابات ۹۶ با پشتوانه بالائی از آراء مردم ابقاء شوید، به انجام کارهای مهمی در این بخش‌ها در فاصله زمانی اکنون تا انتخابات نیاز دارید. مردم به دولت شما دل بسته‌اند ولی ضعف‌های آن را هم می‌بینند و از شما انتظار دارند آنها را برطرف کنید.
وی همچنین افزود: یکی از اساسی‌ترین ضعف‌های دولت شما جناب آقای رئیس جمهور، فعال نبودن بخش رسانه‌ای آن و همینطور مجموعه دفتر ریاست جمهوری است. در این زمینه مطالب زیادی وجود دارد که شاید انتشار عمومی آن به صلاح نباشد ولی درباره اینکه لازم است شما در این بخش‌ها تجدیدنظر اساسی نمائید میان دلسوزان دولت یازدهم و دوستان شما و صاحب نظران اتفاق نظر وجود دارد. اکنون که تصمیم به خانه تکانی گرفته اید، این بخش‌ها را، که نزدیک‌ترین بخش‌ها به خودتان و از مؤثرترین بخش‌ها هستند، نیز مشمول این خانه تکانی قرار دهید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: