دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۵
جنتی: در عزاداری‌ها هم زنان بدحجاب‌ حضور دارند، تعطیلشان کنید!
مراسم خداحافظی و تودیع علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم صبح امروز در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. علی جنتی وزیر مستعفی فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم خداحافظی با کارکنان این وزارتخانه شرکت و سخنرانی کرد. 

سعی کردم مانند دوره خاتمی کار کنم

وزیر ارشاد با بیان اینکه پیش از اینکه در وزارتخانه مستقر شوم از دوستانم خواستم مجموعه منویات و فرمایشات رهبر انقلاب درباره کتاب، موسیقی، سینما و هنرهای نمایشی و ... را ببینند و جمع‌آوری کنیم، گفت: در اولین دیدار و ملاقاتی که خدمت معظم‌له هم رسیدم عرض کردم مطالب و سخنان شما را بررسی کردم و تلاش من نیز در ارشاد در این مسیر خواهد بود تا به این دیدگاه‌ها جامه عمل بپوشانیم.
جنتی به واژه اعتماد فرهنگی اشاره کرد و سخنان خود را با مخاطب قرار دادن اهالی فرهنگ این گونه ادامه داد که در روزهای اولی که وارد وزارتخانه شدم در حوزه موسیقی دیداری با پیشکسوتان این حوزه داشتم برخی از آنها اعلام می‌کردند ۴ تا۸ سالی است که پایشان به ارشاد نرسیده در ادامه من با توجه به بسته بودن خانه سینما با سه گروه سینمایی که با یکدیگر اختلاف داشتند جلسه داشتم. با این سه گروه صحبت کردم و متوجه شدم در بیانات آنها که آنها می‌گویند ما با ارشاد خیلی کاری نداشته‌ایم اما من سعی کردم از روز اول بگویم که گذشته را فراموش کنید و به مانند دوره آقای خاتمی و مسجدجامعی که به اهالی فرهنگ و هنر احترام می‌گذاشتند ما نیز قصد داریم به شما احترام گذاریم، سعی‌مان هم همین بود تا آنها را دلگرم کنیم.  اعتماد فرو ریخته را بازسازی کنیم و امیدها را زنده نگه داریم و خوشحالیم امروز اهالی سینما، مطبوعات، رسانه و اهالی قلم با امید بسیار فعالیت می‌کنند.
این مقام مسئول در دولت یازدهم ضمن اشاره به اینکه شرمنده‌ایم از اینکه آنچه را به لحاظ رفاهی باید در اختیارتان می‌گذاشتیم نتوانستیم انجام دهیم، گفت: تمام اقداماتی که طی این دو، سه سال صورت گرفت هیچ کدام کار بنده نبود بلکه مجموع مدیران و کارکنان ارشاد بودند که توانستیم موارد را به سرانجام برسانیم. 

بسیاری از کتاب‌های ممنوع در گذشته را منتشر کردیم

جنتی اضافه کرد: احساسم این است در حوزه فرهنگ و  هنر باید از همه ابزارهای موجود استفاده بهینه کرد باید در این حوزه یک فضای باز و آزادی داشته باشیم تا افراد آنچه در ذهنشان است در چارچوب قانون بیان کنند. در حوزه کتاب و سینما هم بدین ترتیب است لذا در طول این مدت فضایی برای نویسندگان، روزنامه‌نگاران باز شد تا در چارچوب قانون مطالبشان را بیان کنند و حتی بسیاری از کتاب‌هایی که در گذشته بر اساس خرده‌گیری‌ها مقابلشان گرفته شده بود فضا باز شد تا این فکر منتشر شود. فکر می‌کنم این فکر را در رأس همه رهبر انقلاب قبول دارند و از بیاناتشان می‌توان دریافت.
وی با بیان اینکه فکر دیگری هم وجود دارد که می‌گویند هر چه اطلاع‌رسانی را محدود کنیم بهتر است افراد باید با سلیقه ما پیش روند، کتاب بنویسند و در رسانه‌ها قلم بزنند، گفت: معتقدم حتی اگر فیلمی هم می‌خواهند بسازند باید با سلیقه آنها جور در آید در موسیقی و ... هم این گونه است ببینید در فضای مجازی در روزهای اولی که آمده بودم رسانه‌ها سؤال می‌کردند می‌توانیم از فیس‌بوک استفاده کنیم یا نه؟ که من صریح و روشن گفتم به هر صورت تحولات حوزه مجازی در دنیا ما را ناگزیر می‌کند که از این فضاها استفاده کنیم اما باید جلوی مضرات را بگیریم و حسن استفاده را لحاظ کنیم. 

امروز حتی مراجع تقلید هم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند

وی به استفاده از دیش و ماهواره که همچنان ممنوع است اشاره کرد و توضیح داد: استفاده از دیش و ماهواره ممنوع است اما ببینید چند درصد مردم را وادار کرده‌ایم خلاف قانون عمل کنند. یک روزی هم می‌گفتند که چرا از فضای مجازی استفاده می‌کنید اما امروز ببینید مراجع تقلید هم دفاترشان روی شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام قرار گرفته است و از آن استفاده می‌کنند بنابراین این اجتناب‌ناپذیر است.
جنتی تأکید کرد: گاهی فضایی در کشور راه انداختند که کسی نتواند در این فضا تنفس کند، روزی در سفری به استان بزرگ رفتم با نماینده ولی فقیه استان صحبت می‌کردم او گفت با موسیقی مخالفم، گفتم شما مخالفید؟ شما نماینده ولی فقیه هستید اما باید ببینید ولی فقیه شما چه فتوایی داده است شما نمی‌توانید جدا عمل کنید، وقتی این عنوان را دارید نمی‌توانید بگویید کلاً با موسیقی یا تئاتر مخالفم. 
وی به تدوین شیوه‌نامه موسیقی اشاره کرد و گفت: پس از مدت‌ها شیوه‌نامه‌ای برای اجراهای صحنه موسیقی نوشتیم تا تکلیف هم مشخص باشد از مخاطب تا مجریان اما باز هم می‌بینیم هر روز یک جا مشکل درست می‌شود. در قم یک گروه کُر برنامه برگزار کرد، محتوایش خوب بود، حجاب خانم‌های آن که برگزارکننده بودند مناسب بود اما چهار تا خانم که روسری‌شان عقب بود عکسشان را گرفته و بعد عناصر سیاسی عکس را در جامعه مدرسین و خدمت مراجع می‌برند که فضایی درست کردند تا مدیر کل استان نمی‌تواند حتی بماند مجبور می‌شود استعفا بدهد و برود. می‌‌گویند حواشی است باید تماشاچی‌ها را کنترل کنید اگر قرار بر این است می‌خواهید فیلم بیاورم تا ببینید در مراسم سینه‌زنی و عزاداری خانم‌هایی که ایستاده‌اند چه وضعیتی دارند. باید آنها را هم تعطیل کنیم! 

گاهی امام‌جمعه‌ای برای تئاتری که ندیده برافروخته می‌شود

جنتی در ادامه این گلایه‌ها به سراغ تئاتر هم رفت و گفت: گاهی برای یک تئاتر امام جمعه‌ای استانی برافروخته می‌شود و با اینکه آن تئاتر را ندیده اما بر اساس گزارشات نظر می‌دهد هر چند من پشت صحنه این اتفاقات را می‌دانم آنها با معاون اداره کل مسأله دارند از این رو به تئاتر ایراد می‌گیرند، تئاتری که در تکریم شهدا بوده است.
جنتی با بیان اینکه برخی انگیزه معنوی و دینی دارند و معتقدند باید تعطیل کنیم، عده‌ای هم انگیزه سیاسی دارند توضیح داد من در نامه استعفای خودم به رئیس جمهور آوردم که در چند ماه مانده تا انتخابات حمله شدید از سوی جناح‌های مخالف دولت، به دولت خواهد شد همین عده برجام را به شکلی مطرح کردند که گویی هیچ به دست نیاورده‌ایم و خیلی چیزها را از دست داده‌ایم. 
وی به چند روز پایانی مسئولیتش و آمد و شدهایی که به دفترش صورت می‌گرفت اشاره کرد و برخی از صحنه‌ها را تأسف‌برانگیز دانست و گفت: تعداد قابل توجهی از افرادی که من را می‌شناسند طی این ۱۰ روز گذشته به دفترم آمدند و گریه کردند، هم متأثر شدند و هم خدا را شاکرم که محبت ما را در دلشان قرار داد که ابراز علاقه می‌کنند، خدای را بر این نعمت شاکرم.

جنتی عکس مهاجرانی را به ارشاد برگرداند

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر در مراسم خداحافظی علی جنتی از ساختمان وزارت ارشاد، با بیان اینکه حضرت آقای جنتی یکی از ویژگی‌های ارشاد همین است در ارشاد اتفاقات بسیاری می‌افتد و ممکن است به شدت در جمعی انتقاد کنند که برای بنده هم اتفاق افتاده، گفت: گاهی ناشری آن چنان با شما صحبت می‌کند که گویی جای ناشر و شما عوض شده اما در سایر دستگاه‌ها این مسأله تحمل نمی‌شود. وزارت فرهنگ جای رفتار کریمانه است.
این مقام مسئول در دولت اصلاحات همچنین با بیان اینکه پس از شنیده شدن زمزمه استعفای آقای جنتی طی دو هفته اخیر و قصد رفتن ایشان از ارشاد ببینید چه بلوایی به پا شد، گفت: آقای جنتی یکی، دو هفته است قصد رفتن دارد اما ببینید چه بلوایی به پا شده است. چرا برای وزیر آموزش و پرورش و وزارت ورزش این اتفاق نیفتاد ولی وقتی ارشاد مطرح شد چه فضایی ایجاد کردند پس نشان می‌دهد شما یک جایگاه ویژه در مجموعه مناسبات کشور دارید. آنها که ارشاد را وزارتخانه در حاشیه می‌دانند اشتباه می‌کنند زیرا این وزارتخانه کلیدی است چون با انسان و عاطفه سروکار دارد.
مسجدجامعی رفتن جنتی از ارشاد را با فانی از آموزش و پرورش و گودرزی از وزارت ورزش مقایسه کرد و گفت: مقایسه کنید رفتن آقای جنتی را با دیگران من آقای فانی را سالهاست می‌شناسم هر چند مسئول ورزش را کمتر شناخت دارم اما شما آقای جنتی وزارتخانه ویژه هستید چون فرهنگ با همه زندگی آمیخته شده است. دیگران هم استعفا دادند آقای مهاجرانی هم او که آقای جنتی عکسش را سر جایش بر دیوار گذاشت حتی آقای صفار؛ به من روزی گفتند وارد وزارتخانه که شدیم این اتاق شماست. به عنوان وزیر گفتم کنار عکس ‌آقای مهاجرانی میخ بکوبید چرا که روزی عکسم پس از ایشان بر این دیوار آویزان خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: