پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵
برای اصلاح‌طلبان و اعتدالیون مهم است که رای روحانی از قبل بیشتر باشد
پس از اینکه تکلیف محمود احمدی نژاد به عنوان رقیب جدی احتمالی روحانی در انتخابات روشن و خیال روحانی از بابت احمدی نژاد راحت تر از هر زمان دیگری شد، اینک فعالان سیاسی از هر دو جناح به دنبال رقیب تراشی برای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هستند. طبیعتا اصولگرایان به عنوان رقیب سیاسی اصلاح طلبان و دولت روحانی حتما گزینه هایی را مطح خواهند کرد، اما نکته جالب اینجاست که اصلاح طلبان هم بی میل نیستند که در تعیین رقیب اصولگرای روحانی نقش داشته باشند یا حداقل در این باره نظرشان را در رسانه ها اعلام کنند.

 احمدی نژاد تنها رقیب روحانی نبود

در همین ارتباط رسول منتجب نیا از فعالان سیاسی اصلاح طلب در گفت و گویی با «تابناک» می گوید که روحانی، چون می خواهد چهار ساله دوم هم رئیس جمهور باشد، اهمیتی نمی دهد که چه کسی رقیب اوست. وی در این باره به تابناک می گوید:«آقای روحانی به عنوان رئیس دولت مستقر، آماده تمدید دولتش است و به همین دلیل، به حضور یافتن یا نیافتن احمدی نژاد یا هر کس دیگری اهمیت نمی‌دهد. باید گفت، احمدی‌نژاد، تنها رقیب احتمالی ایشان نیست که حالا از بی‌رقیب ماندن خوشحال باشد. خوشحالی روحانی از نهی انتخابات جنبه عقلانی ندارد و تخیلات گروهی است که با این روش می‌خواهند هدف خاص خود را محقق کنند»
 با این وجود وی معتقد است که در نبود احمدی نژاد فضای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری حتما رقابتی خواهد بود و اگر چه بخشی از اصولگرایان درصددند که از روحانی حمایت کنند، اما حتما رقبایی نیز خود را آماده رقابت با روحانی خواهند کرد. وقتی از او در این باره پرسیدیم پاسخ داد که : بدون شک، در اردیبهشت ماه سال ۹۶، دولت دوازدهم در انتخاباتی رقابتی رئیسش را خواهد شناخت. دکتر روحانی به احتمال قریب به یقین، تنها کاندیدای اصلاح‌طلبان خواهد و حتی این احتمال هم وجود دارد که گروهی از بدنه اصولگرایی ترجیحشان حمایت از روحانی خواهد بود.همه اصولگراها پشت سر روحانی قرار نخواهند گرفت؛ اما بخشی از اصولگرایان رایزنی و فعالی‌شان را آغاز کرده‌اند تا گزینه شاخصی را آماده رقابت با رئیس جمهور فعلی کنند و هیچ کس نمی تواند قدرت و وجهه جناح راست در انتخابات را به راحتی نادیده بگیرد.
 همچنین آنهایی هم که در ادبیات سیاسی ما به عنوان تندرو شناخته می شوند، قطعا برنامه های زیاد و جدی دارند تا شانس خود را برای برنده شدن در انتخابات امتحان کنند و به هیچ وجه حاضر نخواهند بود، در حاشیه بنشینند و تمدید دولت روحانی را تاب بیاورند. پس می توان این طور نتیجه گیری کرد که در انتخابات آتی، کاندیداهای شاخصی آماده رقابت با روحانی می شوند و دقیقا به همین دلیل، باید در انتظار انتخاباتی باشیم که تنورش گرم خواهد بود. البته این توضیح لازم است که ‌انتخابات رقابتی‌ لازم است و در غیر این صورت نظام نمی تواند ادعای انتخاباتی دموکراتیک داشته باشد.
وی همچنین اضافه کرد که با همه این تفاصیل، هیچ کس و گروهی نمی تواند نقش جریان اصولگرایی در تحولات سیاسی را نادیده بگیرد. شما حتم داشته باشید آنها در هر شرایطی، از پتانسیل لازم برای حضوری جدی در انتخابات برخوردار خواهند بود؛ هر چند در نهایت بعید است توان رقابت با روحانی را داشته باشند.

بعید است لاریجانی کاندیدا شود

از این فعال سیاسی درباره احتمال چهره های اصولگرایی چون علی لاریجانی پرسیدیم؛شخصیتی که البته نزدیکی تام و تمامی به دولت روحانی دارد که با پاسخ قابل پیش بینی منتجب نیا روبرو شدیم. او به تابناک گفت : من هم بعید می دانم که لاریجانی بنای رقابت با روحانی را داشته باشد. او چه در مجلس اصولگرای نهم و چه در مجلس معتدل دهم، همکاری خوبی با روحانی و دولت داشته و دلیلی ندارد برای ورود به انتخابات انگیزه ای داشته باشد. نگاه، تعلقات و اهداف لاریجانی همان هایی هستند که مد نظر دولت روحانی است و به همین دلیل، احتمال کاندیدا شدن لاریجانی احتمالی محال است. در واقع باید گفت، دولت فرضی لاریجانی دقیقا شبیه دولت روحانی است. باز هم تأکید می کنم که گزینه اصولگراها فقط احمدی نژاد و لاریجانی نیستند و چهره هایی در این جریان است که از قابلیت های بالایی برای حضور در انتخابات برخوردارند.
منتجب نیا در پایان گفت و گویش با تابناک ارزیابی مثبتی از دولت روحانی داشت و معتقد بود که حتما روحانی رئیس جمهور هشت ساله خواهد بود. وی کارنامه دولت یازدهم ـ چه در عرصه داخلی و چه در مواجهه با نظام بین الملل ـ  را کارنامه ای قابل دفاع دانست و اضافه کرد و به همین دلیل، از هم اکنون می توان گفت، روحانی برای بار دوم به عنوان رئیس جمهور منتخب ملت معرفی خواهد شد.
 منتجب نیا تصریح کرد که برای اصلاح‌طلبان و اعتدالیون این مهم است که ایشان با رأیی به مراتب از رأی ۱۸ میلیونی ۲۴ خرداد ۹۲ به ریاست جمهوری برسد که برای رسیدن به این مهم، دولت در مدت زمان باقی مانده، باید همه تلاشش را به کار بگیرد تا گلایه ها و شکوه ها را به حداقل برساند تا مردم با عشق و علاقه و همچنین شور و امید وارد صحنه انتخابات شوند و روحانی را یک بار دیگر به ریاست دولت برسانند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: