دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
هر سه وزیر پیشنهادی دولت از مجلس رای اعتماد گرفتند
بهارستانی ها امروز به بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان پرداختند. جلسه ای که با نطق های پرشور و گاه احساساتی موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی همراه بود و در نهایت به رای مثبت مجلس به آن ها ختم شد.
پس از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق و دفاع رییس‌جمهور و وزرا رای‌گیری برای سه وزیر پیشنهادی انجام شد که بر این اساس نمایندگان با ۱۵۷رای موافق ، ۱۱۱رای مخالف و  ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۴ رای اخذ شده به دانش آشتیانی اعتماد کردند. همچنین صالحی امیری با ۱۸۰ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سلطانی‌فر با ۱۹۳ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۹ رای ممتنع وزیر ورزش و جوانان شد.

مبنای دولت ترمیم مداوم کابینه نیست

نخستین سخنران امروز حسن روحانی بود که در دفاع از سه وزیر پیشنهادی اش و البته در دفاع از دولت و فعالیت های سه ساله اش سخن گفت. روحانی در این سخنان با تشکر از از همراهی خوب مجلس دهم و دولت گفت: هیچ دولتی بعد از دفاع مقدس با شدیدترین تحریمها، قطعنامه ها، تورم بالای ۴۰ درصد و ۸ فصل رشد منفی آغاز به کار نکرده است.
رئیس جمهور تصریح کرد: مبنای دولت ترمیم مداوم کابینه نیست؛ تثبیت دولت قاعده اصلی است. دولت تا روز آخر پای پیمان با مردم خواهد ایستاد و از تخریبها هراسی ندارد. آنچه برای دولت مهم است خشنودی خداوند، رضایت ملت و اقتدار ایران است. وی افزود: هر زمان احساس کنیم که نیاز به تغییر سرعت و روش داریم، تردیدی نخواهیم کرد.
روحانی همچنین اظهار کرد: سه وزیری که به مجلس معرفی شده اند؛ در امور فرهنگی و اجتماعی اند. در جلسه دیشب رهبر معظم انقلاب نقش این سه دستگاه در مقابله با آسیب های اجتماعی را برجسته خواندند.

سایه فتنه بر سر رأی دانش آشتیانی

پس از سخنان روحانی نوبت به نطق موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رسید. جنجالی ترین مخالف دانش آشتیانی نقوی حسینی نماینده ورامین بود. نماینده ورامین در مجلس گفت: آقای رئیس جمهور وزیر شما کاملا بازیگر سیاسی است بنده در گورم باید پاسخگوی رایم باشم. ما رای می‌دهیم باید جوابگو هم باشیم. باید از عزت و استقلال و آزادی و ولایت فقیه دفاع کنیم و در برابر فتنه بایستیم در حالی که زویر شما بازیگر نقش فتنه است و در مجلس قبل هم بیش از ۷۰ رای نیاورد. 
نقوی در بخش دیگری از سخنانش اظهارکرد:‌ دانش آشتیانی موسس حزب منحله مشارکت، عضو فراکسیون مشارکت مجلس ششم، عضو شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی معین، امضاء کننده‌ی بیانیه‌های مختلف در سال۸۸ و حمایت کننده از تحصن‌های غیر قانونی بوده است. اسناد آن را می‌دهم بیایید ببینید.
اما از موافقان دانش آشتیانی شاید پرشورترینشان حجت‌الاسلام مهدی شیخ بود که در حالی که فریاد می زد گفت: تا کی می‌خواهیم هر کس تزویر و تظاهر کرد، انقلابی‌تر بدانیم؟ تا کی می‌خواهیم این راه را ادامه دهیم؟
نایب رییس فراکسیون روحانیت مجلس گفت: خودم را برای موافقت از برنامه‌های وزیر پیشنهادی آماده کرده بودم اما سوالی دارم، تا کی می‌خواهید این روند را ادامه دهید؟ فردی آمد و وارد سیاست شد و سال‌ها نیروهای نظام را به جان هم انداخت و با پشت پا زدن به اخلاق، تخصص و نظارت مجلس بر دولت. به کجا می‌رویم؟ این فرد مجددا خواست وارد صحنه سیاسی کشور شود، مقام معظم رهبری هوشیارانه اجازه ندادند فضای کشور دوقطبی شود. چرا می‌خواهیم فضا را دو قطبی کنیم.
پس از آن هم غلامعلی جعفرزاده در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: امروز، روز اول ماه صفر است. دین ما دین دفاع از مظلوم است و دین اخلاق‌مداری است؟ داستان فتنه تا کی باید زنده نگهداشته باشد؟ اگر فردی فتنه‌گر است که باید محاکمه شوند، ساکتین فتنه هم که به دلیل منافع‌شان، ساکت بودند و  کاسب فتنه هم که برای این پست نامزد نمی‌شود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: بررسی کردیم که ایشان اصلا بازداشت نشده است؛ اصلا در مجلس ششم نبود که بخواهد بازداشت شود.
وی افزود: از فتنه می‌گوییم و از سران فتنه که ۸ سال هر بلایی که دل‌شان خواست سر کشور آوردند. برای دوستانی که نسبت به این مسئله سکوت کردند، متاسفم.  حالا به دوستان ما برچسب فتنه می‌زنند. مگر نهادهای امنیتی صلاحیت وزرای پیشنهادی را تایید نکرده‌اند؟
دانش آشتیانی نیز در دفاع از خود با اشاره به اظهارات نمایندگان مخالف نیز گفت: من نماینده دور ششم نبودم و نمی‌دانم که این اطلاعات را از کجا می‌گویند. 
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه من روحانی‌زاده هستم اظهار کرد: من یک روز هم بازداشت نشده‌ام. آقای نقوی مدرک بازداشت من را به هیأت رئیسه مجلس ارائه کند و اگر مدرکی نداشت از همین تریبون به مردم اعلام کند که ایشان بازداشت نشده است. این کار را نه برای من بلکه برای مردم انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: چرا کسانی را که تابع ولایت هستند می‌خواهید بی‌انگیزه کنید. من ۶۰ سال از عمرم گذشته و ۴۰ سال آن را در انقلاب بودم و ناامید نمی‌شوم. قبلاً هم تهمت‌های ناروایی به من زده‌اند که به آن پاسخ دادم اما به هیچ عنوان حاضر نیستم لطمه‌ای به انقلاب وارد شود و در هیچ جریانی که منجر به لطمه زدن به انقلاب بوده شرکت نداشته‌ام و نخواهم داشت. 
آیا وضع فرهنگ امنیتی خواهد شد؟
پس از دانش آشتیانی نوبت به وزیر فرهنگ رسید. صالحی امیری که سابقه مسئولیت امنیتی اش مورد بحث موافقان و مخالفان بود و این بار اصولگرایان از این موضوع انتقاد و اصلاح طلبان دفاع کردند.
سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده اصولگرا از سابقه امنیتی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مرور برنامه‌های شما نشان می‌دهد دست‌های شما خالی‌تر از آن است که بتوانید دردی از این حوزه دعوا کنید. نمی‌توانم میان عضویت در دادگاه، ارتش و فرهنگ ارتباطی پیدا کنم. رییس‌جمهور یک سرهنگ را برای فرهنگ معرفی کرده است. 
قاضی زاده هاشمی مدعی عضویت صالحی امیری در وزارت اطلاعات و مخفی کردن این مسئله توسط ایشان شد و خاطرنشان کرد: آیا سربازی گمنامی شما خدای نکرده باعث سرشکستگی شما بود که از نمایندگان مجلس مخفی کردید؟ «برادر سیدرضا فلاح» این اسم مستعار شماست. ما دست سربازان گمنامی که برای خدمت به مردم وارد می‌شوند را می‌بوسیم. آیا واقعا سربازی گنام را از قلم انداختید یا فکر کردید که نمایندگان حواس‌شان نیست؟ وقتی یک نویسنده یا فیلم‌ساز برای دریافت مجوز سراغ شما به وزارت فرهنگ و ارشاد بیاید آیا به جای موافقت و صدور مجوز، دنبال پرونده‌اش در وزارت اطلاعات می‌گردید؟ آیا دستورها و توصیه‌های بی‌قاعده را برای ممیزی‌ها انجام می‌دهید؟ اگر بر فرض رییس‌جمهور نامه نوشت که فلان بخش فیلم را سانسور کنید چه می‌کنید؟
نماینده مردم فریمان در مجلس خطاب به وزیر پیشنهاد فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرسید: با کدام جنبه یا چهره شما روبرو هستیم؟ گفتید دفتر حوزه علمیه را می‌خواهید در دفتر وزارتی راه بیندازید، قسم حضرت عباس را باور کنیم یا آن یکی دیگر را؟ در جایی کنسرت را مساوی مشروب الکلی دانسته‌اید، شما باید از افرادی که برای اعتلای موسیقی پاک ایران، تلاش می کنند عذرخواهی کنید.
قاسم احمدی لاشکی نمیانده اصلاح طلب مجلس اما در دفاع از صالحی امیری گفت: اگر ‌آقای صالحی در دستگاه امنیتی کرده، خدمت به این نظام برای فرزندان و آرامش آنهاست. آیا در کا.گ.ب خدمت کرده یا برای سیا کار کرده است؟ اگر امروز امنیت را از او و همکاران سابقش می‌بینیم نقطه ضعف اوست؟
تابش دیگر نماینده اصلاح طلب هم در دفاع از صالحی امیری با بیان اینکه من برخلاف منتقدین سابقه امنیتی ایشان را یک نقطه مثبت می‌دانم گفت: آشنایی ایشان به شرایط فرهنگی و امنیتی می تواند در جهت امنیت فرهنگی متاثر از شناخت محدودیت‌ها و تنگناها و البته فرصت‌ها موثر باشد تا بتوان در جامعه فرهنگی آرامش و ثبات ایجاد نمود. 
صالحی امیری نیز در دفاع از خود با اشاره به سابقه کاری و فعالیت هایش گفت: نزدیک به ۲۰ سال از عمرم را صرف مطالبات فرهنگی، اجتماعی کردم. دورانی پر افتخار در دستگاه امنیتی بودم که مطالبات فرهنگی رسانه ای از وظایف دائمی ما بود. برای اولین بار نگاه نرم افزاری از دید امنیتی را انجام دادیم و با تاسیس ۱۰ مرکز مطالعاتی تلاش شد نگاه نخبگان،  اندیشمندان و هنرمندان در تصمیمات امنیتی دخیل شوند.
او همچنین با بیان اینکه دغدغه رهبری ولنگاری، نفوذ فرهنگی و مقاومت فرهنگی است، گفت:‌بنده ولله معتقد به ولنگاری و لیبرالیسم فرهنگی نیستم چون لیبرالیسم فرهنگی مبتنی بر اومانیسم، سکولاریسم و فمنیسم است در  حالیکه اندیشه دینی ما مبتنی بر وحدانیت،‌ شریعت و وفقاهت است. نمی‌توان در جامعه‌ای که مبانی آن وحدانی است لیبرالیستم را تقویت کنیم.

آیا ضعف مدیریت در ورزش حل خواهد شد؟

اما آخرین وزیر پیشنهادی روحانی سلطانی فر برای وزارت ورزش بود. محمود شکری با نقد عملکرد سلطانی‌فر در مسئولیت سابقش در استان گیلان، گفت: در دوره‌ای از تاریخ بحرانی در استان گیلان پیش آمد، ایشان نتوانست بحران را جمع کنند و موجب شد سخنگوی دولت وقت، عذرخواهی کرد چون مسئول وقت به دلیل ناکارآمدی نتوانست چالش‌های بعد از باران‌های سنگین استان گیلان را سامان دهد. در قضیه فتنه نیز ایشان که آن زمان استاندار گیلان بود به همراه  ۱۶ فرماندار استعفا کردند و از برگزاری انتخابات در زمان مشخص شده ابزار ناتوانی کردند.
پروانه سلحشوری در موافقت با برنامه های پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به سوابق کاری وزیر پیشنهادی ورزش گفت: کارنامه کاری او نشان می دهد در هر حوزه ای که مدیریت داشته موفق عمل کرده است. آیا ما نمایندگان مجلس غیر از این می خواهیم؟ همه بهتر می دانید که سلطانی‌فر شایسته وزارت ورزش و جوانان است و بنده به رئیس‌جمهور بابت انتخاب صحیح تبریک می گویم. همچنین به همکاران خود هم تبریک می گویم چون مطمئنم سلطانی‌فر با رای بالایی این آزمون را پشت سر خواهد گذاشت.
وی در ادامه اظهار کرد: شخصی برای من تعریف می کرد زمانی که سلطانی‌فر استاندار گیلان بوده بیشترین خدمات را انجام داده است و او قدردان خدمات اوست و نذر کرده که به هر زیارتی می رود دو رکعت نماز بخواند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: