دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
دادستان کل کشور هشدار داد
دادستان کل کشور با اشاره به اینکه قوه قضاییه در زمینه محیط زیست که جزء‌ حقوق عمومی محسوب می‌شود عزم جدی دارد، گفت: مصادیقی داریم که در لایه‌های سوم و چهارم دستگاه‌ها اقداماتی برای کوه‌خواری، دریاخواری و تصرف اراضی ملی صورت می‌گیرد.
منتظری در همایش سیاست‌های کلی محیط زیست؛ اجرا و نظارت که در محل مجلس قدیم با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: مفهوم محیط زیست مجموعه‌ای از پدیده‌های طبیعی و تعادل بین عناصر موثر در طبیعت است. این عناصر شامل آب، خاک، هوا، گیاهان و حیوانات است که در نتیجه حضور آنها مناسبات بیولوژیک متعادل بین این عناصر شکل می‌گیرد و ایجاد کننده محیط زیست طبیعی است.

وی با اشاره به اهمیت حفظ، حراست و صیانت از این عناصر تاکید کرد: خدا این عناصر را در اختیار انسان قرار داده و بر حفظ و صیانت آنها تاکید کرده و اشاره شده که این عناصر به شخص خاصی تعلق ندارد؛ بنابراین انفال متعلق به خدا و پیامبر بزرگ یعنی ولی مسلمانان و انسان‌ها است.

منتظری با اشاره به اینکه در علم حقوق، حقوق عمومی داریم، گفت: حفظ و حراست از حقوق عمومی بخشی از وظایف دادستان است. بعد از قرار گرفتن در این سمت سعی کردیم به شکل کارشناسی‌تر به این بحث ورود کنیم. در قوانین به حقوق عمومی بسیار زیاد اشاره شده است ولی تعریف جامعی نداریم و هنوز نتوانسته‌ایم در مجموعه‌ای مصادیق آن را احصا کنیم. یکی از کارهای اساسی و اصولی این است که یک جزوه و فهرست از مجموعه حقوق عمومی ارائه دهیم.

وی افزود: بعد از تعریف و احصاء حقوق عمومی به این می‌رسیم که چگونه باید از آن دفاع کنیم. مصادیقی که در سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه صیانت از دریاها، رودخانه‌ها، کوه‌ها، جنگل‌ها،‌ منابع طبیعی، اراضی ملی، دره‌ها و ... تعریف شده در زمره حقوق عمومی قرار می‌گیرد.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در انجام وظایف خود موفق نبوده است، گفت: البته این به این معنا نیست که زحمات آنها را مدنظر قرار ندهیم ولی وقتی در جامعه قرار می‌گیریم می‌بینیم وضعیت محیط زیست مثبت ارزیابی نمی‌شود و تجاوزاتی به منابع طبیعی، کوه‌ها، اراضی ملی و جنگل‌ها صورت می‌گیرد. برای مثال در شمال تهران، لواسانات، دماوند وضعیت محیط زیست بد است. برخی با تسخیر کوه، دشت و اراضی ملی خانه‌هایی برای خود ساخته‌اند که از آن برای تفریح استفاده می‌کنند.

وی افزود: برخی از این افراد در چند نقطه کشور چنین خانه‌هایی دارند که برای تفریحات کوتاه‌مدت خود از آنها استفاده می‌کنند؛ بنابراین در نتیجه اقدام این افراد هزینه‌های بسیاری از حقوق ملت زائل می‌شود. امروزه دریاخواری در کشور ما اتفاق می‌افتد و در کنار دریا به سواحل تعرض می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: