دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷
محمدحسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت بررسی لایحه جامع انتخابات گفت: این لایحه حدود سه سال قبل از سوی وزارت کشور تهیه شد و دو سال قبل برای بررسی به دولت رفت. منتها این اقدام با بررسی سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام همزمان شد برای همین هم مجددا برگشت تا اینکه وقتی انتخابات سال قبل برگزار شد هم برگزارکنندگان انتخابات و هم شورای نگهبان ایرادهایی را به قانون انتخابات داشتند.
او ادامه داد: ایرادهای مطرح شده این بود که می‌گفتند زمان برای بررسی صلاحیت‌ها کم است یا اینکه عدم شفافیت مالی وجود دارد برای همین اشکال‌هایی در برخی مواد قانونی بود که نیاز به اصلاح داشت. وزیر کشور هم  بعد از برگزاری انتخابات به هیاتی ماموریت داد که این لایحه را مجدد با توجه به سیاست‌های مصوب مجمع برسی کنند.
مقیمی یادآور شد: در این میان ایرادها و نظرات و پیشنهادهای کارشناسان را هم دریافت کردیم و با توجه به تجربه انتخابات‌های سال‌های قبل نوعی بازنگری در این لایحه انجام شد. در همین فاصله سیاست‌های کلی انتخابات در ۱۸ ماده توسط رهبری ابلاغ شد.
او گفت: در همین راستا هفته گذشته جلسه‌ای داشتیم و ۱۸ ماده را بررسی کردیم تا ببینیم آیا این سیاست‌های کلی در لایحه تهیه شده مورد توجه قرار گرفته یا خیر؟ که طبق بررسی‌های صورت گرفته به تمامی این ماده‌ها در لایحه جامع انتخابات توجه شده است. امیدواریم این لایحه در کمیسیون سیاسی- دفاعی دولت به تصویب برسد.
مقیمی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است در تدوین لایحه جامع انتخابات نظرات احزاب هم لحاظ شود، گفت:  ما قبلا نظرات احزاب را دریافت کردیم الان هم با توجه به شکل‌گیری خانه احزاب لایحه تکمیلی را به خانه احزاب هم می‌دهیم تا اگر نظراتی درباره آن دارند به ما اعلام کنند.
قائم مقام وزیر کشور در مورد رایزنی‌های موجود میان وزارت کشور و شورای نگهبان در خصوص انتخابات الکترونیک خاطرنشان کرد: پاسخ ما به شورای نگهبان در مورد برگزاری انتخابات الکترونیک نباید صرفا به صورت کتبی باشد شورای نگهبان ایرادهایی را در ۷ مورد به سازوکارهای برگزاری انتخابات الکترونیک گرفته است که ما باید این اشکالات را رفع کنیم این هم جزو کارهای کارشناسی و اجرایی است.هیاتی که از طرف وزارت کشور مسائل فنی را دنبال می‌کند دائما با کارشناسان شورای  نگهبان در تماس هستند.
او ادامه داد: از نظر ما همین دستگاهی که وجود دارد برای برگزاری انتخابات الکترونیک در سال ۹۶ هم قابل بهره‌برداری است و می‌توان با آن هم انتخابات الکترونیک را برگزار کرد منتها شورای نگهبان باید آن را  تایید کند.
مقیمی در پاسخ به این سوال که آیا از ۷ ایراد مورد نظر شورای نگهبان موردی هم رفع شده است، گفت: همه این اشکالات فنی است که باید در تعامل تیم فنی ما با شورای نگهبان حل شود. ما در انتخابات نهمین وره مجلس شورای اسلامی در ۱۵ حوزه انتخابیه با همین دستگاه‌ انتخابات الکترونیک را برگزار کردیم شورای نگهبان هم آن را تایید کرد و آن زمان هیچ اشکالی وجود نداشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: