جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰
وقتی ۴ نفر با حیثیت کشور بازی می‌کنند
در حالی که در روزهای گذشته و با انتشار گزارشی از مجله ساینس بار دیگر موضوع سرقت علمی در مقالات پژوهشی ایرانی داغ شد، معاون آموزش وزارت بهداشت از نتیجه بررسی سرقت علمی ظرف ۲ هفته آینده خبر داد و گفت: از میان ۴ نفری که تخلف بارزی داشته اند یک نفر ۲۰ تخلف، نفر دیگری ۱۲ تخلف داشته اند و در نهایت این ۴ نفر با حیثیت کشور بازی کردند.
دکتر باقر لاریجانی در جلسه بررسی تقلب علمی که امروز در وزارت بهداشت تشکیل شد، گفت: چند وقت پیش مجله ساینس حدس و گمانی زده که ۱۰ درصد مقالات پژوهشی کشور ساختگی است. پس از آن در تحقیق و تفحصی که کردیم حدود ۳۰۰ موسس در این زمینه کار می کند‌.
او ادامه داد: مجله ساینس این تخمین زده و مصاحبه کرده که چرا این اتفاق در ایران رخ می دهند. ما نمی خواهیم بگوییم که هیچ مشکلی نداریم و چنین اتفاقی نیفتاده است اما این مجله در گزارش خود این موضوع را بزرگنمایی کرده است.
لاریجانی با اشاره به بزرگنمایی مجله ساینس در رابطه با تقلب علمی در ایران گفت: این مجله در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده است که در ایران بازار تقلب علمی و پایان نامه نویسی رونق پیدا می کند.
او گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی از ما خواسته است حجم این حادثه را بسنجیم، پس از گزارش مجله ساینس، مجله نیچر نیز گزارش دیگری را منتشر کرد و ذکر کرد که سال قبل بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که مقالاتی که از پژوهشگران ایرانی در سایت علمی منتشر شده به دلایلی از روی سایت جمع شده است.
لاریجانی ادامه داد: یکی از دلایلی که سبب شده مقالات از سایت جمع شود این است که محققی در جای دیگری مقاله خود را چاپ کرده که سایت دیگر پس از بررسی آن را جمع می کند.
چنین سرقت‌های مختص ایران نیست
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه این اتفاق در کشورهای دیگر نیز اتفاق می افتد، گفت: در میان گزارش های سرقت علمی در ایران ۵۸ مقاله از سری مقالات بی ام سی درجاتی از مشکلات را داشتند‌. ۴۲۰ نفر از افراد در گیر آن بودند. و از این تعداد ۱۰۰ نفر بیشترین درگیری را داشتند و از میان آنها ۴ نفر تخلف بارز داشتند که اکثریت آنها دانشجو بودند و پابلیکیشن خوبی ندارند.
او افزود: از میان ۴ نفری که تخلف بارزی داشته اند یک نفر ۲۰ تخلف، نفر دیگری ۱۲ تخلف داشته اند و در نهایت این ۴ نفر با حیثیت کشور بازی کردند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: از مجموعه ۳۰ هزار پابلیکیشن ۱۴۰ نفر ایندکس خوبی دارند و برخی از آنها ۱۰ هزار بار دیده شده اند و به آنها استناد شده است. نباید با یک اتفاق مجموعه حیثیت کشور را خراب کنیم، افرادی که تعداد پابلیکیشن های زیادی دارد در دنیا زیاد هستند که بسیاری از آنها ۲۰ تا ۳۰ سال کار کرده اند و سابقه دارند.
لاریجانی افزود: آن چه که در زمینه علمی می‌بینیم این است که افراد متخلف کسانی هستند که تازه وارد هستند. نباید با مسائلی که رخ می دهند وجهه کشور را خراب کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: