يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
معرفی سه چهره افراطی برای تصدی سه پست کلیدی دولت «ترامپ»
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، روز گذشته گزینه‌های مدنظر خود را برای تصدی سه پست کلیدی در دولت جدید این کشور، اعلام کرد. اما هنوز یک روز هم از این ماجرا نگذشته، اسامی اعلام شده از سوی ترامپ جنجال‌های فراوانی را در داخل و خارج آمریکا برانگیخته است. بر اساس تصمیم ترامپ، سه چهره تندرو دست راستی، یعنی مایکل فلین به عنوان مشاور امنیت ملی، مایک پومپئو به عنوان رئیس سازمان «سیا» و جف سشنز به عنوان دادستان کل آمریکا وارد دولت وی خواهند شد. از این میان، مایکل فلین که در مقطعی نه چندان طولانی با دولت اوباما نیز همکاری داشت، در دوران رقابت‌های انتخابات آمریکا به عنوان مشاور ترامپ، نقدهای جدی به عملکرد دولت اوباما به ویژه در خاورمیانه مطرح کرد. مشاور امنیت ملی چهل و پنجمین رئیس‌‎جمهور آمریکا که نقشی کلیدی در تصمیم‌سازی برای دونالد ترامپ خواهد داشت، چهره‌ای ضداسلامی است و ترس از مسلمانان را طبیعی خوانده است. فلین از مخالفان توافق بین‌المللی ایران و ۵+۱ موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است؛ اما فلین تنها چهره‌ای نیست که دیروز از سوی ترامپ انتخاب شد و چنین خصوصیاتی دارد.
 
بعد از حمله تروریستی یک عضو داعش به ساحل نیس فرانسه ـ که منجر به کشته شدن شماری از حاضران در این منطقه شد ـ این ژنرال آمریکایی به گلین کلی، خبرنگار «فاکس نیوز» گفت: «من از امام یا (آیت‌الله) خمینی در ایران می‌خواهم تا اعلام موضع کند». وی ۱۲ ساعت بعد نیز دوباره از رهبر فقید ایران خواست تا نسبت به این حملات واکنش نشان دهد و به مجری برنامه FOX & Friends گفت: «من از رهبران ایران (‌آیت‌الله) خمینی و رهبران جهان اسلام خواسته‌ام تا این حمله تروریستی را محکوم کنند». 

ترامپ، مایک پومپئو، عضو مجلس نمایندگان از کانزاس را نیز به ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) منصوب کرد. پومپئو نیز جزو مخالفان جدی برجام محسوب می‌شود و در عین حال، نگاه افراطی به مسائل خاورمیانه دارد. در تیرماه نماینده ایالت کانزاس در کنگره آمریکا طی یادداشتی در «فاکس نیوز» با بیان اینکه اکنون بعد از گذشت یک سال باید به جای به دادگاه کشاندن توافق، بررسی شود که آیا منافع آمریکا را تأمین کرده یا نه، نوشته بود: «پاسخ این پرسش برای آینده کشور ما، نه است. درنتیجه، کنگره باید تلاش کند تا رفتار ایرانیان و در نهایت نظام این کشور را تغییر دهد». پومپئو با اشاره به اینکه برجام راه رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را برای چند سال به تأخیر انداخته، مدعی شده بود: «در عوض، این توافق آزادی ایران برای ساخت زرادخانه‌ای از سلاح‌های هسته‌ای را در پایان مدت آن، تضمین کرده است. به علاوه، طی یک سال گذشته، ایران آزمایش های موشکی بالستیک انجام داده که روزبه‌روز موشک‌هایش پیچیده‌تر و دوربردتر می‌شود. این کشور به حمایت از گروه‌های تروریستی ادامه داده و گروگان هم گرفت (اشاره به بازداشت ملوانان آمریکایی در آب‌های منطقه‌ای جزیره فارسی). این توافق در واقع کشور ما را نا امن‌تر کرده است».
 
این نماینده آمریکایی با بیان اینکه از سی سال گذشته وزارت خارجه آمریکا دائماً ایران را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار می‌دهد، افزوده بود: «با این حال، دولت اوباما هنوز معتقد است که تعهدات سیاسی می‌تواند دهه‌ها تعهد ایران به شعار "مرگ بر آمریکا" را تغییر دهد. با آزادی پول‌های بلوکه شده ایران، این کشور می‌تواند به حمایتش از گروه‌هایی مانند حزب‌الله ادامه دهد. همان طور که رهبر این سازمان گفته بود تمام بودجه، درآمدها، آنچه می‌خورند و می‌آشامند، سلاح‌ها و موشک‌هایشان از جمهوری اسلامی ایران می‌آید».
 
جف سشنز، سناتور ایالت آلاباما، چهره دیگری است که از سوی ترامپ به عنوان گزینه قطعی دادستانی کل آمریکا از سوی ترامپ در نظر گرفته شده است. جف سشنر، یکی از ۴۷ سناتوری آمریکایی بود که اسفند ۱۳۹۳ در نامه‌ای سرگشاده، به ایران اخطار دادند که توافق هسته‌ای با دولت باراک اوباما، بعد از اتمام ریاست‌جمهوری او در سال ۲۰۱۶ میلادی پایدار نخواهد بود. در متن آن نامه‌ای که تام کاتن طراحی و رهبران جمهوری‌خواه نیز امضا کرده بودند و حالا معنای جدی‌تری پیدا کرده، آمده بود: «با مشاهده مذاکرات هسته‌ای شما با دولتمان دریافتیم که شاید برداشت درستی از سیستم قانونی ما ندارید. هر آنچه به تأیید کنگره نرسد، فقط توافقی اجرایی است. رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند این توافق را با صرفا با یک امضا لغو کند یا کنگره‌های آتی می‌توانند مفاد این توافق را در هر زمان که بخواهند تغییر دهند». 
 
گفتنی است همزمان، اعلام گزینه‌های مدنظر ترامپ برای پست‌های دادستان کل، رئیس «سیا» و مشاور امنیت ملی، با انتقاد گروه‌های حقوق بشری اسلامی در داخل آمریکا و همچنین ابراز نگرانی‌های خصوصی کشورهای عربی متحد ایالات متحده مواجه شده است. همزمان، برخی مقامات فعلی و سابق دولتی آمریکا نگران هستند که این انتصاب‌ها، سبب به وجود آمدن این نگرش در جهان اسلام شود که ایالات متحده، نه با گروه‌های تروریستی، بلکه با خود اسلام در حال جنگ است. به نوشته «واشنگتن پست»، روز گذشته، سازمان‌های حقوق مدنی آمریکایی و همچنین رهبران مذهبی، اعلام کردند که مشخصاً نسبت به انتصاب مایکل فلین، ژنرال بازنشسته به سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید نگران هستند. فلین که مدتی ریاست اداره اطلاعات نظامی آمریکا را بر عهده داشته، بارها اسلام را «سرطان» خوانده و ضمن بیان این ادعا که «نگرانی از مسلمان‌ها امری طبیعی است»، هشدار داده که شریعت اسلامی در حال گسترش در سرتاسر آمریکا است. جف سشنز، گزینه ترامپ برای سمت دادستان کل نیز پیش از این از درخواست ترامپ برای ممنوعیت موقت ورود مهاجران مسلمان به آمریکا حمایت کرده و مدعی شده، در دل اسلام، یک «ایدئولوژی زهرآگین» وجود دارد. مایک پومپئو، گزینه ترامپ برای تصدی ریاست «سیا» نیز از جمله حامیان طرح غیرقانونی اعلام کردن اخوان‌المسلمین بوده است. به این ترتیب، به نظر می‌رسد یک تیم ضد اسلامی و همچنین مخالف ایران در دل دولت جدید آمریکا در حال شکل‌گیری است. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: