دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
سوژه روز
بالاخره و بعد از سال ها بحث درخصوص لزوم حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر، مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرحی موافقت کرد که در صورت تصمیم نهایی مجازات جایگزین اعدام برای مجرمان مواد مخدر اعلام می‌شود. موضوعی که درصورت رخ دادن می تواند از آسیب هایی که اعدام این افراد به خانواده هایشان وارد می کرد، جلوگیری کند و ثانیا با کاهش شدید آمار اعدام های کشور، یکی از مهم ترین ابزار های فشار غرب در زمینه حقوق بشر را خنثی کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر با ۱۴۷ رای موافق، ۲۱ رای موافق و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
ماده ای به عنوان ماده ۴۶ به قانون مبارزه با مواد مخدر الحاق می شود که براساس آن مرتکبان جرائم مرتبط با مواد مخدر در موارد زیر مفسد فی الارض محسوب شده و در سایر موارد که اعدام و حبس ابد در نظر گرفته شده‌اند به بیش از ۲۵ سال تا ۳۰ سال حبس درجه یک محکوم می‌شوند:
الف –مباشر جرم سلاح گرم همراه داشته یا سلاح گرم یا سرد کشیده باشد.
ب- مرتکب سردسته گروه مجرمانه سازمان یافته باشند.
پ –مرتکب سابقه محکومیت به اعدام یا ۱۰ سال حبس یا بیش از آن یا گذراندن حداقل ۵ سال حبس به علت ارتکاب جرائم موضوع قانون مواد مخدر را داشته باشند.
ت – ساخت یا تولید یا وارد کردن مواد مشروط به آنکه بیش از ... کیلوگرم باشد.
حجت الاسلام حسن نوروزی نیز به عنوان موافق این طرح در سخنانی اظهارکرد: در حال حاضر ۵۰۰۰ نفر در نوبت اعدام هستند که برخی مربوط به قبل از سال ۹۰ و برخی تا سال ۹۴ محکوم شده‌اند و ۹۰ درصد اعدامی‌ها قاچاق چیان هستند در حالی که برخی از آنها قاچاقچیان اصلی نبوده‌اند.
وی افزود: بیش از ۹۰ درصد این افراد برای بار اول حامل مواد مخدر بوده‌اند که سن آنها هم بین ۲۰ تا ۳۰ سال است. در حالی که قاچاقچی بین‌المللی  در آن طرف مرز نشسته و طراحی می کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: