يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
اوصولگرایان سرانجام به وحدت می‌‍رسند؟
ائتلاف اصولگرایان تا ۱۰ روز آینده تشکیل می شود. این خبری بود که امروز حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اعلام کرد و گفت که برای جمع بندی منتظر جلسات ائتلاف هستند. اما با نزدیک شدن به جلسات ائتلاف، اعضای گروه های مختلف اصولگرا نیز از نامزدهای نهایی احتمالی خود رونمایی و تاکید می کنند که در نهایت به رای ائتلاف احترام می گذارند. هرچند وقتی خبر این نامزدهای نهایی منتشر می شود، گاه با تکذیب و گاه با اظهار بی اطلاعی دیگر اعضا و نیز خود نامزدها همراه می شود. اتفاقی که درمورد سید مصطفی میرسلیم به عنوان نامزد نهایی حزب موتلفه و محمدرضا باهنر نامزد نهایی جبهه پیروان اتفاق افتاد.

ابهام درمورد نامزدی باهنر و میرسلیم

آن زمان که محمدرضا باهنر برای انتخابات مجلس دهم نامزد نشد، بسیاری این گمانه زنی را کردند که او دارد خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند. باهنر اما بارها این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که به طور قطع قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد. با این حال امروز بار دیگر نایب رئیس جبهه پیروان از تاکید این جبهه بر گزینه باهنر خبر داد.  
محسن کوهکن در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با بیان اینکه رویکرد فعلی جبهه این است که برای جلوگیری از تکثر آراء و به منظور رسیدن به برآیند خرد جمعی، تشکل‌های و اشخاص حقیقی و حقوقی به فرد واحدی برسند، اظهار کرد: ما به دنبال فردی هستیم که بر مسائل اساسی و کلان کشور شناخت و تسلط لازم را داشته باشد و بنابراین تاکید جبهه پیروان بر روی آقای باهنر است که به صحنه بیاید، هرچند که او هنوز قانع نشده است و فعلاً موافق کاندیداتوری در انتخابات نیست اما تلاش‌ها برای اقناع آقای باهنر جهت کاندیداتوری ادامه دارد.
وی در پایان تصریح کرد:‌ قطعاً اگر جبهه پیروان بخواهد به سمت جمع‌بندی بر روی نامزدنهایی خود برود بعید است که به فردی غیر از آقای باهنر برسد.
ساعتی از این اظهار نظر نگذشته بود که جبار کوچکی‌نژاد عضو جامعه مهندسین اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره خبری مبنی اینکه نظر نهایی جبهه پیروان نامزدی باهنر در انتخابات ۹۶ است، گفت: هنوز جمع بندی نهایی صورت نگرفته و باهنر نیز یکی از گزینه‌های مطرح شده است.
پیش از این نیز کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان امام رهبری نیز در گفت‌و‌گو با ایلنا از نامزدی باهنر اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: از نظر نهایی جبهه پیروان اطلاعی ندارم و نمی‌دانم بر چه اساسی چنین اخباری منتشر شده است. چندین بار نیز با آقای باهنر تماس گرفته‌ام که پاسخ نداده‌اند و تا زمانی که جواب قطعی ایشان را ندانم نمی‌توان به طور روشن پاسخ داد.
مصطفی میرسلیم دیگر فردی بود که ابتدا خبر نامزدی اش منتشر و بعد تکذیب شد. دو روز پیش بود که حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اعلام کرد میرسلیم گزینه نهایی آنان است. او اظهار کرد: نام آقای میرسلیم هنوز به شورای ائتلافی معرفی نشده اما اوایل دی‌ماه این کار انجام می‌شود.
اما محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب فارس، درباره معرفی میر سلیم به عنوان نامزد نهایی حزب موتلفه به ائتلاف اصولگرایان گفت: هنوز بحث‌های ما تمام نشده و هر وقت که مباحث مربوط به نامزد نهایی موتلفه به اتمام برسد گزینه نهایی به طور رسمی از سوی دبیرکل اعلام خواهد شد.

نادران، زاکانی و فروزنده دیگر نامزدهای احتمالی 

امروز همچنین نام های دیگری از سوی دیگر گروه های اصولگرایی مطرح شد. قدرت‌الله رحمانی قائم‌مقام جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با تأکید بر اینکه جمعیت جانبازان برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای اختصاصی ندارد، افزود: ما نسبت به هیچ تشکلی تعهد نداریم، اما از لحاظ فکری به جبهه تحول‌خواهان و جریان انقلابی نزدیک هستیم.
وی درباره مطرح‌بودن زاکانی و نادران برای جبهه تحول‌خواهان گفت: یکی از گزینه‌ها می‌تواند آقای زاکانی یا نادران باشد،‌ اما اگر جمعیت جانبازان و تحول‌خواهان به گزینه‌ای اصلح حتی خارج از مجموعه خود برسد بهتر است او را معرفی کند،  البته تصمیم نهایی در این باره پس از برگزاری نشست شورای مرکزی مشخص خواهد شد.
داود عامری قائم‌مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس اظهار کرد: یکی از گزینه‌های اصلی ما برای انتخابات ۹۶ آقای نادران است اما بر روی آقای فروزنده نیز نظر مثبت داریم.
قائم‌مقام جمعیت ایثارگران تأکید کرد: ما گزینه های خود را پیشنهاد می‌دهیم اما چنانچه ائتلاف اصولگرایان بخواهد گزینه واحدی را معرفی کند ما از گزینه ائتلاف حمایت خواهیم کرد.
وی همچنین از ایجاد جبهه تحول‌خواهان برای انتخابات خبر داد و گفت: اگر ائتلاف اصولگرایان شکل نگیرد، ایثارگران، رهپویان، خدمتگزاران و جمعیت جانبازان به یک نامزد واحد و نهایی خواهند رسید بنابراین ما منتظریم که آنها نیز به جمع‌بندی برسند.
علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس عصر امروز در حاشیه جلسه سخنرانی در دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر آمادگی‌اش برای حضور در انتخابات ۹۶ اظهار کرد: من معتقدم از دل جریان انقلابی و اصولگرا تنها باید یک نام به عنوان کاندیدا به مردم اعلام شود.
وی افزود: اگر کسانی هم از من نام می‌برند یا اگر عده‌ای از خودشان برای انتخابات دعوت می‌کنند در صورتی که اقدامات آنها منجر به بر هم زدن ائتلاف نیروهای انقلابی شود، این کار فرش قرمزی برای جریان مقابل خواهد بود.

وحدت، رمز پیروزی

با اینکه تاکنون همه گروه های اصولگرایی اعلام کرده اند که به گزینه نهایی ائتلاف وفادار خواهند بود، به نظر می رسد اصل رسیدن به وحدت و گزینه نهایی همچنان از نگرانی های آن هاست. آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز امروز از این روند ابراز خوش بینی کرده و گفته است: تمام گروه‌های انقلابی و وفادار به انقلاب اسلامی اکنون در موضع اجماع و وحدت با نیروهای انقلاب قرار دارند و به نظر می‌رسد مسیری که برای وحدت در نظر گرفته شده، مسیر موفقی باشد. با این حال بسیاری از اصولگرایان همچنان درمورد نرسیدن به وحدت هشدار می دهند.
مجتبي ذوالنور، عضو فراكسيون ولائي مجلس با تاکید بر ضرورت رفع اختلافات بین اصولگرايان در آستانه انتخابات ۰۷به خبرنگار خبرآنلاين گفت: به تعداد آدم‌هاي روي زمين اختلاف نظر وجود دارد و اين اختلاف نظر كاملا طبيعي است ولي در هر صورت بايد براي اجماع اصولگرايان تلاش شود، اينكه تا چه اندازه مجموعه اين تلاش ها در صحنه عمل خودش را نشان دهد بستگي به گروههاي اصولگرا دارد.
وي با بيان اينكه در اصولگرايان هوش سياسي وجود دارد اما اقدام هوشمندانه ضعيف است، اظهار داشت:اينكه در اصولگرايان اقدام هوشمندانه کمتر وجود دارد به دلايل نظرات متفاوت و متنوع است چراكه هر كدام از اصولگرايان ملاحظاتي را در نظر مي گيرند و ممكن است هر كدام احساس كنند كه نظراتشان درست است و هر كدام براساس راهكارهاي كه اين نظرات دارند تصميم مي گيرند.
ذوالنور بيان كرد: اصولگرايان همانند يك طيف و تشكيلات يك دست سياسي عمل نمي كنند چراكه جبهه اصولگرايان بسيار متنوع است و يك حالت دموكراتيك و آزادمنشي دراين جبهه وجود دارد، به همين دليل در برخي جاها تفاوت نظر وجود دارد ولي بعضي از احزاب سياسي كه بسته و محدود هستند تابع يك سياست واحد هستند و هر چه اتاق فرمان شان صادر كند را اجرا مي كنند و روحيه دموكراتيك به گستردگي كه در جريان اصولگرا وجود دارد در اين جبهه ها نيست.
نماينده مردم قم در خانه ملت در مورد اينكه آيا اين روحيه دموكراتيك است يا اختلاف گروه های اصولگرا گفت: تنوع نظر،آزادمنشي، حريت و استقلال قطعا برخي مسائل را نيز در پي دارد.
وي در مورد آسيب هاي اين نوع استقلال طلبی در جريان اصولگرا گفت:ما گاهي آرمان گرايي را بدون در نظر گرفتن واقعيات مورد تاكيد قرار مي دهيم در حالي كه رهبري بر دو عنصر آرمان گرايي و واقع نگري باهم تاكيد دارند. اصولگرايان در برهه هاي از زمان آرمان گرايانه فكر كردند و واقع گرايانه عمل نكردند و نمونه آن انتخابات رياست جمهوري ۰۳بود، به همين دليل نيز موفق نبودند.
ذوالنور در مورد اينكه آيا اين خطر همچنان جامعه اصولگرايي را تهديد نمي كند گفت:با توجه به اينكه تجربه و تاريخ درس هاي به ما مي دهد كه انسان از يك سوراخ دوبار گزيده نشود ما اميدواريم اصولگرايان در اين دوره گزيده نشوند و درست عمل كنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: