يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸
بار دیگر ادعایی از سوی کریمی‌قدوسی درباره محمدجواد ظریف حاشیه‌ساز شد
بار دیگر خبرهای جواد کریمی قدوسی از پشت پرده سیاست خبرساز شد. این نماینده عضو جبهه پایداری مجلس که پیش از این سابقه درگیری لفظی با محمدجواد ظریف در صحن علنی مجلس را دارد، این بار نیز درگوشی‌هایی علیه ظریف را روانه رسانه ها کرده است. کریمی قدوسی امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و برگه هایی را توزیع کرد حاوی اظهارات منتسب به ظریف در جلسه مشترک شورای معاونین وزارت امور خارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، مورخ ۲۸ آذرماه.

این برگه‌ها که دقایقی بعد در خروجی خبرگزاری ها بود، شامل چند جمله کوتاه و بریده شده منتسب به وزیر امور خارجه بود: «من اعتراف می‌کنم اشتباه کردم، به حرف جان کری اعتماد کردم، اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم، می‌پذیرم اشتباه کردم، مسئولیت آن را می‌پذیرم، ما با صحبت و قول آقای کری اظهار نظر کردیم، این اشتباه بزرگی بوده که من کردم، به جان کری بعد از نقض اخیر که درخواست مذاکره در ایتالیا را داشت گفتم: «شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است»، قبلا جان کری وزیر خارجه و وزیر خزانه‌داری آمریکا به ما گفتند اگر قانون داماتو به سنا برود ما روش‌هایی داریم که جلوی آن را بگیریم». اظهاراتی که ساعتی بعد با تکذیب سخنگوی وزارت خارجه همراه بود.

اما این اتفاق در حالی افتاد که اولا جلسه «محرمانه» بود و نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون حاضر به نقل قولی از آن نشد و ثانیا شخص کریمی قدوسی در جلسه حضور نداشته است. هرچند او می گوید که با اینکه در جلسه حضور نداشته، فایل صوتی آن را شنیده است. کریمی قدوسی همچنین می گوید همراه با بهروز نعمتی فایل صوتی را بازبینی کرده اند و نعمتی نیز سخنان او را تایید کرده است. موضوعی که نعمتی در گفت و گو با «تابناک» آن را تکذیب کرد.

اظهاراتی غیراخلاقی، غیرحرفه‌ای و کذب محض

ساعتی بعد علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انتشار اظهارات منتسب به وزارت امور خارجه در جلسه کمیسیون امنیت را غیرمسئولانه، غیراخلاقی و کذب محض عنوان کرد.

رحیمی در حاشیه جلسه علنی بعدازظهر امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران، ‌اظهار کرد: جلسه دو روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور وزیر امور خارجه، معاونین، قائم مقام و سخنگوی این وزارتخانه و در راستای جلسات منظم دو ماه یک‌بار کمیسیون با وزارت امور خارجه برگزار شد که این بار مجلس میزبان بود و مطالب زیادی درباره مسائل مختلف از جمله آخرین وضعیت برجام، وضعیت سوریه و تعامل کمیسیون امنیت با وزارت امور خارجه مطرح شد.

وی افزود: علیرغم اینکه این جلسه جزو جلسات منظم بود اما کاملاً محرمانه بود و آقای دکتر ظریف تأکید داشت مطالبی که مطرح می‌کنم برای آگاهی بخشی اعضای کمیسیون است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به انتشار اظهارات منتسب به وزیر امور خارجه از سوی یکی از اعضای کمیسیون امنیت، خاطرنشان کرد: اولاً کمیسیون سخنگو دارد و ایشان گزارش جلسات را مطرح می‌کند. کما اینکه گزارش این جلسه را نیز سخنگو به رسانه‌ها داده و خلاصه آن از طریق سیما به اطلاع مردم رسیده است و اینکه یکی از اعضای کمیسیون که در جلسه حضور نداشته بخواهد نقل قول غیرمسئولانه‌ای از جلسه داشته باشد غیراخلاقی و خلاف پروتکل کمیسیون است زیرا وقتی کمیسیون سخنگو و رئیس دارد جایی برای اظهار نظر اعضا باقی نخواهد ماند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: اظهارات غیرمسئولانه در مورد صحبت‌های آقای ظریف اجحاف به وزیر و همچنین کمیسیون است و یک اقدام غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای است زیرا آنچه به نقل از آقای دکتر ظریف مطرح شده کذب محض است و مطلقاً در کمیسیون مطرح نشده است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان تصریح کرد: آقای ظریف در جلسه روز دوشنبه کمیسیون امنیت گزارشی از روند اقدامات خود در برجام را ارائه کرد. ایشان آنقدر شهامت و بزرگی دارد که نه تنها با مسئولین بلکه با مردم درباره محدودیت‌ها و شرایط موجود صحبت کند و شهامت و صداقت ایشان در برخورد با مردم و مسئولین مثال زدنی است.

نقل قولی مخدوش و گزینشی و با هدف بهره‌برداری‌های خاص

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد اظهارات کریمی قدوسی نماینده اظهار کرد: نامبرده از قضا در آن جلسه حضور نداشتند و نقل قول ایشان از سخنان وزیر امور خارجه کاملا نادرست، مخدوش و گزینشی است و به منظور بهر ه برداری های خاص تحریر و تنظیم شده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد اظهارات آقای کریمی قدوسی نماینده ‌مجلس شورای اسلامی اظهار  کرد: نامبرده از قضا در آن جلسه حضور نداشتند و نقل قول ایشان از سخنان وزیر امور خارجه کاملا نادرست، مخدوش و گزینشی است و به منظور بهر ه برداری های خاص تحریر و تنظیم شده است.

قاسمی تاکید کرد: نقل قول های منتشره وارونه جلوه دادن واقعیات و اظهارات وزیر امور خارجه بوده و این ناراستی در بیان و نقل قول با راستی سخنان وزیر امور خارجه در تضاد کامل قرار دارد.
 وی افزود: چنین اقدامی ناروا و دور از شوون اخلاقی است که تمامی ما باید به آن متخلق و پایبند باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جناحی و سیاسی کردن مسائل ملی را خلاف مصالح کلی کشور و امنیت ملی برشمرد و گفت : نقل قول مطالب صحیح از جلسات محرمانه هم بر خلاف مصالح و امنیت ملی کشور است؛ حال آنکه نقل قول های نادرست ،صد درصد خلاف اخلاق و مصالح کشور و نظام تلقی می شود.

با این حال خبرگزاری های مهر و فارس اظهاراتی به نقل از  اکبر رنجبرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در تایید سخنان کریمی قدوسی منتشر کردند. خبرگزاری مهر نوشت: اکبر رنجبرزاده از ارائه گزارش بازبینی نوار جلسه کمیسیون امنیت ملی با وزیر خارجه به رئیس مجلس و تائید سخنان کریمی قدوسی از سوی ارزیابان خبر داد.

نماینده مردم اسدآباد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عصر امروز و در پایان جلسه هیئت رئیسه، به همراه دکتر لاریجانی در حال خروج بودیم که آقایان کریمی قدوسی، نعمتی و محبی‌نیا آمدند و اقای کریمی گفت «نوار کمیسیون امنیت ملی در خصوص اظهارات ظریف مورد بازبینی قرار گرفت و دقیقاً حرف‌هایی که بنده منتشر کردم، گفته شده بود؛ آقای نعمتی و محبی‌نیا نیز تائید کردند.»

وی ادامه داد: گفته‌های آقای کریمی قدوسی در مورد اظهارات وزیر امور خارجه پیرامون برجام توسط آقای نعمتی و محبی‌نیا نیز تائید شد.

در همین زمینه جواد کریمی قدوسی هم به خبرنگار مهر گفت: به دنبال جوسازی های رسانه های دولتی و اصلاح طلب علیه بنده، اینجانب، آقای نعمتی سخگوی هیات رئیسه و آقای جهانبخش محبی نیا به کمیسیون امنیت ملی رفتیم و نوار جلسه کمیسیون با آقای ظریف را استماع کردیم.
وی تصریح کرد: برای آقای نعمتی و محبی نیا نیز مسجل شد که تمام آنچه بنده بیان کردم و آقای رحیمی (عضو کمیسیون امنیت ملی) تکذیب کرد مستند و عین صحبت های آقای ظریف بوده است و متن کامل اظهارات آقای ظریف در نوار کمیسیون موجود می باشد. کریمی قدوسی ادامه داد: نتیجه بررسی موضوع به آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اعلام شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: آقای لاریجانی باید تذکر جدی به رسانه های حامی دولت به خاطر توهین به نماینگان ملت بدهد. 

اما برغم ادعای کریمی قدوسی مبنی بر اینکه بهروز نعمتی نماینده مجلس اظهارات او را تایید کرده است، نعمتی در گفت و گو با «تابناک» این موضوع را تکذیب کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: