جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
۹۱ کشته در حادثه سقوط هواپیمای نظامی روسیه
یک هواپیمای روسی با ۹۱ سرنشین که از سوچی روسیه به سمت لاذقیه سوریه در حرکت بود، در ساحل شرقی دریای مدیترانه سقوط کرد. این هواپیمای نظامی از نوع توپولوف ۱۵۴ وابسته به وزارت دفاع روسیه بود و بیست دقیقه پس از پرواز از صفحه رادار‌ها خارج شد. بنا بر اعلام وزارت شرایط اضطراری روسیه، این هواپیما ۲۰ دقیقه پس از بلند شدن از صفحه رادار‌ها ناپدید شده بود. هواپیمای یادشده از فرودگاه «چکالوفسکی» در منطقه مسکو برای سوختگیری وارد سوچی شد بود. زمان پرواز ساعت ۵ و ۴۰ دقیقه به وقت مسکو بوده و ۸۳ سرنشین و ۸ کادر پرواز داشته است. در این هواپیما، خبرنگاران و کارمندان نظامی نیز حضور داشتند. همچنین یک گروه موسیقی همراه آن‌ها بوده که به نظر می‌رسد، قرار بوده در مراسم سال نو نیروهای روسیه در پایگاه حمیمیم سوریه حضور یابند. 

ساعاتی بعد، رسانه‌های روسیه گزارش دادند، برخی تکه‌های لاشه هواپیمای روسی در دریای سیاه کشف شده است. خبرگزاری روسی «تاس» اعلام کرداین هواپیما قدیمی بوده و در نزدیکی منطقه کراسنادار در جنوب روسیه سقوط کرده است. گفتنی است، بقایای این هواپیما در ۱/۵ کیلومتری سواحل سوچی یافت شده است. وزیر دفاع روسیه اعلام کرده که عملیات تحقیقات و نجات سرنشینان هواپیمای ناپدید شده را رهبری و اداره می‌کند. سخنگوی کرملین نیز اظهار داشت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه جزئیات ناپدید شدن هواپیما را دنبال می‌کند. بنا به گزارش اسپوتنیک، همه تیم نجات منطقه کراسنادار و مناطق حومه در عملیات جستجو برای این هواپیما شرکت کرده‌اند. برخی منابع از احتمال سقوط این هواپیما به دلیل فرسوده بودن هواپیما و نقص فنی خبر داده‌اند؛ اما هنوز این اخبار تأیید نشده است. 

یک منبع از منابع امنیت محلی روسیه به خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد که هواپیمای توپولوف ۱۵۴ احتمالاً در کوه‌های قلمرو کراسنادار در جنوب روسیه سقوط کرده است. این هواپیما از فرودگاه «چکالوفسکی» در منطقه مسکو برای سوختگیری وارد سوچی شد و احتمالاً در منطقه کوهستانی کراسنادار سقوط کرده است. همچنین خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد اطلاعات اولیه حاکی از آن است که هواپیمای مفقود شده عازم پایگاه هوایی «حمیمیم» سوریه بود و شاید دلایل احتمالی سقوط این هواپیما، نقص فنی یا اشتباه خلبان بوده باشد. جدید‌ترین اخبار از این حادثه، حاکی از آن است که منابع روسی اعلام کردند، محل سقوط هواپیما در دریای سیاه و نزدیک به سواحل سوچی مشخص شده است.

بنابر اطلاعاتی که وزارت دفاع روسیه منتشر کرده ۶۴ نفر از سرنشینان هواپیما اعضای گروه کر «الکساندروف» بودند که برای اجرای برنامه موسیقی در جشن‌های سال نو برای سربازان روسی عازم سوریه بودند. ۹ خبرنگار، ۸ سرباز، دو کارمند دولت و ۸ نفر کادر پروازی، سرنشینان دیگر این هواپیما بوده‌اند. در ماه مه ۲۰۱۶ و پس از آزادسازی شهر تاریخی پالمیرا از دست داعش، ارتش روسیه از والری گرگیف، از چهره‌های سر‌شناس موسیقی کلاسیک در روسیه برای اجرای برنامه به پالمیرا دعوت کرد. پس از خروج مخالفان مسلح از حلب، ارتش روسیه در نظر داشت برنامه مشابهی نیز در این شهر اجرا کند. گروه کر نظامی «الکساندورف» با ۶۴ عضو برای اجرای چنین برنامه‌ای عازم سوریه بود. 

یک مقام روس به خبرگزاری اینترفاکس گفته است، تماس با هواپیما پس از طی حدود ۱۰ کیلومتر مسافت در بالای دریای سیاه قطع شد. احتمال دارد که هواپیما در تلاش برای اوج‌گرفتن با یک مشکل حاد فنی مواجه شده است. هم‌چنین احتمال خطای خلبان نظامی هواپیما با وجود مجرب‌بودن او دور نیست. به گزارش خبرگزاری روسی تاس، یک مقام روس احتمال سقوط هواپیما در اثر اقدام تروریستی را رده کرده و گفته است خطای انسانی یا مشکل فنی موجب سقوط توپولوف شده است. خبرگزاری تاس هم‌چنین گفته است توپولوف ساقط شده، هواپیما قدیمی بوده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ضمن اعلام همدردی با خانواده و بستگان قربانیان، روز دوشنبه را در روسیه عزای عمومی اعلام کرد. رئیس جمهور روسیه هم‌چنین به نخست‌وزیر این کشور دستور داد کمیسیون تحقیقی تشکیل داده تا درباره علت سقوط هواپیما تحقیق دقیقی انجام دهد.

گفتنی است عصر امروز نیز سوتلانا پترونکوف، سخنگوی رسمی دولت اعلام کرد بازرسان نظامی کمیته تحقیقات روسیه از باز شدن یک پرونده جنایی و آغاز تحقیقات در خصوص سقوط هواپیمای توپولوف ۱۵۴ وزارت دفاع این کشور که به مقصد لاذقیه سوریه در حال حرکت بود، خبر داده‌اند. وی اظهار داشت باز شدن پرونده جنایی برای این حادثه به دلیل نقض قوانین ایمنی در پرواز است. پترونکوف تأکید کرد که بازرسان کمیته نظامی تحقیقات روسیه با توقیف پرونده‌ها و آغاز بازجویی از اشخاص مرتبط با این پرواز تحقیقات خود را شروع کرده‌اند. وی افزود اقدام‌های جامع و همه‌جانبه‌ای برای بررسی تمام جنبه‌های این حادثه انجام گرفته است. بازجویی از مقام‌هایی که به اسناد پرواز دسترسی داشته‌اند یا در آن تصرفی انجام داده‌اند و همچنین پرسنل فنی که هواپیما را برای پرواز آماده کرده‌اند، در حال انجام است.

درباره پایگاه حمیمیم باید اشاره کرد که روز جمعه ۱۴ اکتبر (۲۳ مهر) سال جاری، دفتر رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که «متن پیمان نظامی با سوریه» پس از تصویب در پارلمان این کشور، به امضای رئیس جمهوری رسیده و جنبه قانونی یافته است. طبق این توافقنامه، به نیروی هوایی روسیه اجازه «استفاده نامحدود» از پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه داده شده است. متن این سند در ماه اوت سال گذشته میلادی و کوتاه مدتی قبل از آغاز عملیات هوایی روسیه در سوریه بین دولت‌های دو کشور امضا شد. براساس توافق بین دو طرف، هواپیماهای نظامی و نظامیان روسی در پایگاه هوایی حمیمیم واقع در استان لاذقیه به دعوت دولت سوریه در آن کشور مستقر شده‌اند. این سند به نظامیان روسی مستقر در این پایگاه و خانواده‌های آنان مصونیت کامل دیپلماتیک می‌دهد. پایگاه حمیمیم به طور انحصاری در اختیار هواپیما‌ها و پرسنل نظامی روسیه قرار دارد اما هواپیماهای روسی از برخی از تسهیلات فرودگاه بین‌المللی باسل اسد نیز استفاده می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: