سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۷
اعتراض افغانستان به نتایج نشست سه‌جانبه روسیه، چین و پاکستان
چهار روز پیش اعلام شد که سه کشور پاکستان چین و روسیه تصمیم دارند ۲۷ دسامبر (دیروز) نشستی را درباره صلح افغانستان برگزار کنند و راهکارهای اجرایی خود را برای حل مشکلات این کشور مطرح کنند. بر این اساس، اعلام شد نمایندگان سه کشور مذکور ۲۷ دسامبر در مسکو گرد هم خواهند آمد تا درباره حل مسائل افغانستان راهکارهای اجرایی خود را عنوان کنند. در آن زمان چنین بیان شد که روسیه معتقد است گروه داعش خود فعالیت خود را در افغانستان تشدید کرده و این باعث افزایش نا‌امنی در منطقه خواهد شد و به همین دلیل، تصمیم گرفته است متحدان خود در منطقه را به مشورت بخواند تا بتوانند تصمیمی مناسب در این خصوص اتخاذ کنند. این در حالی بود که پیشتر، افغانستان اعلام کرده بود که هر نشستی بدون حضور و مشورت با دولت کابل موفقیت آمیز نخواهد بود. اکنون پس از اعلام تصمیمات نشست دیروز، انتقادات دولت افغانستان از این روند حتی بیشتر نیز شده است.

صبح امروز، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که نمایندگان مسکو، پکن و اسلام‌آباد پس از نشستی درباره صلح افغانستان توافق کردند نام برخی از اعضای طالبان را از فهرست سیاه سازمان ملل خارج کنند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که نمایندگان مسکو، پکن و اسلام‌آباد در نشست سه‌جانبه روسیه برای خروج نام برخی چهره‌های طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل اعلام آمادگی کردند. روسیه، چین و پاکستان همچنین در نشست سه‌جانبه صلح افغانستان در مسکو هشدار دادند که نفوذ گروه تروریستی داعش در افغانستان رو به افزایش است و اوضاع امنیتی در این کشور نیز در حال وخیم‌تر شدن است. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه پس از پایان نشست سه‌جانبه به خبرنگاران گفت: «هر سه کشور در مورد بدترشدن اوضاع امنیتی افغانستان بحث و تبادل نظر کردند». وی افزود: «مسکو، پکن و اسلام‌آباد همچنین در مورد یک چارچوب انعطاف‌پذیر برای خارج کردن نام‌ شماری از چهره‌های طالبان از فهرست‌ سیاه برای تقویت مذاکرات صلح میان کابل و طالبان توافق کردند». این در حالی است که اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، ماه گذشته از سازمان ملل خواسته بود نام ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان را وارد فهرست‌ سیاه این سازمان کند. 

اما معاون دوم سنای افغانستان در واکنش به نشست سه‌جانبه مسکو گفت که کشورهای شرکت‌کننده در این نشست صلاحیت درخواست برای خروج نام رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل را ندارند. حسیب الله کلیمزی، معاون دوم مجلس سنای افغانستان، به «رادیو آزادی» گفت: «روسیه، پاکستان و سایر کشور‌ها این صلاحیت را ندارند تا برای حذف نام سران طالبان از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کنند». این اظهارات پس از آن بیان شد که مقامات افغانستان، از جمله نمایندگان پارلمان و سنای این کشور نیز از عدم حضور نماینده این کشور در نشست سه جانبه مسکو به شدت انتقاد کرده بودند. در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده که از دولت افغانستان برای نشست‌های آینده دعوت می‌کنند. مستغنی خود در این زمینه گفته بود: «بررسی وضعیت افغانستان در غیاب افغان‌ها، ولو با نیت نیک صورت گیرد، از یک طرف نمی‌تواند به بررسی واقع‌بینانه وضعیت کمک کند و از طرف دیگر، سوال‌های جدی را در خصوص هدف این نوع مجالس نزد افغان‌ها به وجود می‌آورد». وی تأکید کرد که وزارت خارجه کشورش ابهام در مورد هدف این مجلس و عدم هماهنگی با افغانستان در این خصوص را نگران‌کنندهمی‌داند و از برگزارکنندگان آن توضیح می‌خواهد.

یکی از نکات مهمی که درباره نشست روز گذشته مورد توجه قرار گرفته، این است که آمریکا که هنوز در افغانستان ۱۰ هزار نیرو دارد و از مهم‌ترین کشورهای حامی دولت این کشور به شمار می‌رود، به این نشست دعوت نشده بود. در همین راستا، مقامات در کابل و واشنگتن گفته‌اند که روسیه در حال عمیق‌تر ساختن روابطش با طالبان است؛ اما مسکو این موضوع را رد کرده است. مسکو گفته که با گروه طالبان به هدف حفاظت از امنیت شهروندانش، تقویت روند صلح افغانستان و مبارزه علیه داعش در تماس است. در مقابل، چنین استدلال می‌شود که کشورهای هند و آمریکا از همکاری مشترک چین، پاکستان و روسیه احساس خطر کرده‌اند. این در حالی است که چندی است روابط دولت کابل با دهلی‌نو بیشتر از گذشته گسترش یافته است و به نظر مقامات پاکستانی این زنگ خطری برای این کشور محسوب می‌شود. به همین منظور، اخیراً دولتمردان پاکستانی از افغانستان خواستند که با حفظ روابط دوستانه، تبدیل به «مهره دشمن» نشود.

«بی بی سی» در تحلیل این نشست و طرح ابتکار آن از سوی روسیه، می‌نویسد توجه به چرخش دیپلماسی روسیه در قبال افغانستان زمانی مطرح شد که سال گذشته، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای افغانستان اعلام کرد که کشورش برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در افغانستان با طالبان در تماس است. از آن زمان تاکنون، مقامات روسیه چندین بار به ارتباط این کشور با طالبان اذعان کرد‌ه‌اند و در تازه‌ترین مورد، سفیر روسیه در کابل گفت که روسیه برای حفاظت از شهروندان خود، کمک به روند صلح افغانستان و جلوگیری از گسترش نفوذ داعش در افغانستان و آسیای مرکزی با طالبان در تماس است. این مواضع دیپلمات‌های روسیه در مورد گروه طالبان که در گذشته از شدید‌ترین دشمنان منطقه‌ای این کشور به شمار می‌رفت، موجب حیرت و نگرانی افغان‌ها شد و اخیراً واکنش‌های منفی پارلمان افغانستان و مقامات آمریکایی و ناتو را در پی داشته است. خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی از دولت افغانستان و گروه طالبان گزارش داده که در ماه‌های اخیر چندین نشست میان نمایندگان طالبان و مقام‌های روسی در مسکو و تاجیکستان صورت گرفته است. به هر ترتیب، مجموعه این تحولات سبب شده روند اوضاع افغانستان، یک بار دیگر در مرکز توجه بین‌المللی قرار گرفته و ائتلاف شکل‌گرفته در این زمینه میان روسیه، چین و پاکستان بحث‌های متعددی را درباره سرنوشت این کشور مطرح سازد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: