يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
محمد جواد ظریف در نشست اتاق بازرگانی تهران:

رییس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان این‌که برخی خیال می‌کنند من بابت برجام شرمنده‌ام در حالی که اتفاقا به آن افتخار می‌کنم ادامه داد: اما معتقدم که نباید برجام را هر روز مطرح کنیم. 
ظریف با تاکید بر اینکه برجام یک واقعیت دنیاست و آن باید جزء شرایط عادی باشد اظهار کرد: هر روز دعوا نکنیم که نمره برجام 100 است یا 5. من نمره نمی‌دهم، اما باید توجه کنیم که برجام یک توافق چند جانبه است که هر یک از طرف‌ها نکاتی را در مورد آن پذیرفته‌اند. آمریکا بیش‌ترین نکات را پذیرفت. آنها معتقد بودند که ما نباید غنی‌سازی یا آب سنگین داشته باشیم. تحریم‌ها بزرگ‌ترین سرمایه برای آن‌ها بود ولی آنها آن را از دست دادند. در این توافق فقط یک طرف معامله نکرده است. ظریف تاکید کرد باید از فضایی که برجام ایجاد می‌کند استفاده کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به تحریم هایی که علیه ایران وجود داشت گفت: تحریم بیش از آن‌که مقررات و قوانین باشد، ایجاد یک فضای بین‌المللی است، ایجاد نگرانی برای طرف مقابل شما از آینده روابطش با شماست. این نگرانی باعث می‌شود که هر ادعا و فشار جدید که در این فضا مطرح می‌شود، جای طرح پیدا کند. 
وی افزود: بنابراین موفقیت برجام در این بود که بتواند فضای روانی که در جهان علیه ایران ایجاد شده بود را آرام کند. به همین دلیل بدخواهان ایران از قبل و بعد از برجام تلاش‌شان بوده که این آرامش ایجاد نشود. 
ظریف تاکید کرد: وقتی می‌بینیم فلان نماینده آمریکا به مقامات ایرانی نامه می‌نویسد که به اوباما اعتماد نکنید، در واقع دلش برای ما نسوخته بلکه می‌خواهد این پیام را بدهد که آن فضای روانی هم‌چنان وجود دارد. در همین راستا سناتورهای آمریکایی و نمایندگان آنها بیش از 50 طرح قانونی (لایحه) به مجلس و سنا فرستادند بدون این‌که هیچ کدام عملیاتی و قانونی شود و همه در این راستا بود که این فضا را ایجاد کنند که ارتباط با ایران هم‌چنان خطرناک و هزینه‌بردار است. آنها در همین راستا از عبارت "هزینه حیثیتی کار با ایران" استفاده می‌کنند و در واقع می‌خواهند این‌گونه القا کنند که فضا هم‌چنان جهت کار با ایران نامناسب است و هزینه کار کردن با ایران بالاست. هم اکنون نیز تلاش می‌کنند که این فضای نگرانی در مورد کار با ایران را ایجاد کنند.
وی تصریح کرد: واقعیت این است که برجام این فضا را شکسته است و نباید اجازه بدهیم که تحت تاثیر این فضا قرار بگیرد و این کار نیازمند مقداری کار و ریسک است.
ظریف در ادامه سخنان خود در همین راستا افزود: بعضا در جلسه هیات دولت به خاطر این‌که ما توانستیم نفت‌مان را بفروشیم یا هواپیما بخریم برخی از دوستان از من تشکر می‌کنند به خاطر موضوع برجام. ولی من در جلسه قبل هیات دولت خطاب به این دوستان بزرگوار گفتم که من باید از شما تشکر کنم چرا که شما با اقدامات خود و تلاش‌هایی که کردید باعث شدید که برجام حفظ شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: