يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
وزارت خارجه با صدور بیانه‌ای اعلام کرد در قبال تصمیم جنجالی ترامپ اصل عمل متقابل را اجرا می‌کند


دونالد ترامپ شعار انتخاباتی اش مبنی بر ممانعت از ورود شهروندان کشورهای اسلامی به آمریکا را در حالی عملی کرد که بسیاری تصور می کردند این موضوع در حد شعار باقی خواهد ماند. حالا و با امضای حکم ممانعت از حضور شهروندان 7 کشور اسلامی به آمریکا دور جدیدی از مخالفت ها را با رئیس جمهور جدید و عجیب آمریکا در داخل و خارج از این کشور در پی داشته است. 
در ایران اولین واکنش از سوی ترانه علیدوستی بازیگر فیلم فروشنده و نامزد جایزه اسکار و پیش از امضای قطعی حکم از سوی ترامپ صورت گرفت. علیدوستی در توییترش نوشت که در اعتراض به این اقدام نژادپرستانه در مراسم اسکار حضور نخواهد یافت. 
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در توییتی، به دستور اخیر رییس‌جمهور جدید آمریکا واکنش نشان داد. ظریف در توییتر خود با انتشار لینک بیانیه وزارت امور خارجه در ارتباط با تصمیم دولت ایالات متحده در ایجاد محدودیت برای سفر مسلمانان به آمریکا نوشت: این اقدام بی‌اساس بودن ادعاهای مقامات آمریکا در مورد دوستی با مردم ایران در عین اختلاف با دولت ایران را آشکار کرد.
ظریف در ادامه نوشت:  اقدام آمریکا در ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان در تاریخ به‌عنوان هدیه‌ای بزرگ به افراطیون ثبت خواهد شد.  ما ضمن احترام به آمریکایی‌ها و جدا کردن حساب آنها از سیاست‌های خصمانه دولت این کشور، اقدامات متقابل را برای حمایت از شهروندان‌مان به عمل می‌آوریم. وی تاکید کرد: برخلاف آمریکا، با آغوش باز از همه آنهایی که روادید معتبر دارند استقبال می‌کنیم.

اجرای اصل عمل متقابل از سوی ایران
شب گذشته وزارت امور خارجه درباره تصمیم تبعیض‌آمیز دولت آمریکا در ایجاد محدودیت سفر به آن کشور بیانیه‌ای صادر کرد. وزارت خارجه در بیانیه خود نوشت: تصمیم دولت ایالات متحده در ایجاد محدودیت برای سفر مسلمانان به آمریکا- هر چند به صورت موقت سه ماهه - توهینی آشکار به جهان اسلام و به ویژه به ملت بزرگ ایران است؛ و علیرغم ادعای مقابله با تروریسم و حفظ امنیت مردم آمریکا، به عنوان هدیه‌ای بزرگ به افراطیون و حامیان آنها در تاریخ ثبت خواهد شد.  
 این بیانیه تصریح کرده است: تصمیم دولت ایالات متحده با هدف قرار دادن مردم ایران و توهین آشکار به تمامی آحاد این ملت بزرگ، بی اساس بودن ادعاهای دیرینه ایالات متحده مبنی بر دوستی با مردم علیرغم اختلاف با دولت ایران را به نمایش گذاشته و نشان از کینه گروهی در حاکمیت آمریکا و محافل تأثیرگذار داخلی و خارجی آن نسبت به همه ایرانیان در سراسر جهان دارد.
وزارت خارجه در ادامه نوشت: دولت جمهوری اسلامی ایران برای پاسداری از حرمت و شأن تمامی آحاد ملت بزرگ ایران در داخل و خارج از کشور،  با رصد دقیق آثار کوتاه و میان مدت تصمیم دولت ایالات متحده بر اتباع ایران، اقدامات متناسب حقوقی، کنسولی و سیاسی معمول خواهد داشت و ضمن احترام به مردم آمریکا و تمایز میان آنها و سیاست‌های خصمانه دولت ایالات متحده، برای حمایت از حقوق شهروندان خود تا زمان برطرف شدن محدودیت‌های توهین‌آمیز ایالات متحده علیه اتباع ایران، اصل عمل متقابل را اجرا می‌نماید.
این بیانیه تاکید کرده است که به منظور نظارت بر اجرای این تصمیم و اتخاذ تدبیرهای مناسب و منطبق با منافع ملی در شرایط ویژه، ساز و کاری با حضور دستگاه‌های ذیربط در وزارت امور خارجه ایجاد شده است.

تصمیم ترامپ، نتیجه دیپلماسی لبخند!
اما منتقدان دولت این اتفاق را ناشی از سیاست های دولت در قابل آمریکا می دانند. پرویز سروری دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به فرمان منع ورود اتباع ایرانی به آمریکا از سوی ترامپ گفت: این یکی از دستاوردهای برجام برای جمهوری اسلامی ایران و نتیجه اعتماد لجام گسیخته به آمریکا و دیپلماسی لبخند است.
سروری با بیان اینکه قرار بود از این دیپلماسی عزت و اقتدار ملت ایران بدست بیاید، ادامه داد: قرار بود ما مذاکره برد - برد داشته باشیم اما آنها فقط همه مزایای برجام را بردند و بردند و تلخی‌ها و عدم اجرای توافقات برای ملت ایران باقی ماند.
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به وعده‌های سه سال گذشته رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه عزت باید به پاسپورت ایرانی بازگردد، خاطرنشان کرد:‌ ما اکنون و با این فرمان جدید رئیس‌جمهور آمریکا شاهد عزت از نوع دیپلماسی لبخند هستیم که کشور ما را با کشورهای جنگ زده که دچار مشکلات عدیده هستند در یک تراز قرار می‌دهد.
وی افزود: کشور ما از مشارکت مردمی در سطح بسیار بالایی در منطقه و دنیا برخوردار است اما با بدترین وجه با شهروندان ایرانی برخورد کردند؛ دیپلماسی لبخند باید جای خود را به دیپلماسی واقع‌گرایانه و معطوف به عزت ایرانیان بدهد و آمریکا بداند که ملت ایران تحقیر شدن را تحمل نخواهد کرد.
سروری یادآور شد: امیدواریم دولت در ماه‌های پایانی واقع‌گرایانه به عرصه روابط با آمریکا نگاه کند و اقدام متقابل و مقابله به مثل را در برابر این رفتارهای گستاخانه داشته باشد.
محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه احزاب خبرگزاری فارس، با بیان اینکه رویکرد دولت و دستگاه دیپلماسی ما بسیار خوشبینانه نسبت به آمریکاست، گفت: علی‌رغم فشار و زیاده‌خواهی که آمریکایی‌ها اعمال می‌کنند و علیرغم انجام اقدامات اعتمادساز توسط ایران شاهد تحریم‌های جدیدی علیه ایران هستیم چون دولتمردان ما از دیپلماسی انقلابی برخوردار نیستند. 
وی بابیان اینکه دولتمردان ما قصد پیشبرد امور با دیپلماسی لبخند رادارند، تصریح کرد:‌ این دیپلماسی اثرات منفی خود را بر عزت ما داشته و این دیپلماسی لبخند باعث شده دشمن با گفتمان زور به ما فشار وارد کند به‌گونه‌ای که اکنون نیز شاهد ممنوعیت صدور هرگونه ویزا برای ایرانیان هستیم. 
آصفری بابیان اینکه این رفتارهای سخیف آمریکایی‌ها ناشی از بی‌تدبیری دستگاه دیپلماسی ماست، اظهار داشت: دولت باید نسبت به این رفتار آمریکایی‌ها به ملت پاسخگو باشد که چرا اقدام متقابل در خصوص آن صورت نمی‌گیرد. 

این اقدام نشان داد دولت آمریکا از سایه خود هم می‌ترسد
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز امروز ضمن انتقاد از سیاست‌های آمریکا، بر راسخ بودن ایران در مبارزه با تروریسم تاکید کرد.
علی لاریجانی در سخنانی در نطق پیش از دستور خود در آغاز جلسه علنی امروز مجلس، گفت: ایران کشوری امن و متکی بر خود است و بر خلاف روش نااهلانه آمریکا زمینه مراودات اجتماعی را بین ملل به خوبی فراهم می‌کند و براساس ارزش‌های اسلامی از همزیستی مسالمت‌آمیز همه ملل با عقاید گوناگون حمایت می‌کند و در مبارزه با تروریسم نیز راسخ است و دچار بازی‌های کودکانه برخی کشورها نمی‌شود.
لاریجانی همچنین با انتقاد از دولت آمریکا در لغو صدور ویزای اتباع ایرانی، گفت: این اقدام دولت آمریکا، سخافت در بینش و رفتار آنها را بیشتر نشان می‌دهد. البته این حادثه از طرفی هراس این دولت را ظاهر کرد که از سایه خود هم می‌ترسد و هم روحیه خشن نژادپرستانه آنها را که پشت ظواهر عوام‌فریبانه دموکراسی خواهی و حقوق بشر پنهان شده است.
او ادامه داد: در غیر این صورت کشوری که از قدرت امنیتی برخوردار باشد با دلهره و اضطراب و هراس چنین تصمیماتی را نمی‌گیرد به ویژه ذکر نام ایران در این رابطه آن هم به بهانه اقدامات تروریستی به شوخی شباهت بیشتری دارد.
لاریجانی افزود: بر کسی پوشیده نیست که ایران یک‌تنه در مقابل تروریست‌ها در سال‌های گذشته ایستاد و بعدها برخی کشورها به این جریان پیوستند. آن هم در مقابل تروریست‌هایی که مسئولان آمریکایی به ویژه یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری اخیر آمریکا که قبلاً وزیر امور خارجه آن کشور بود با صراحت اعلام کرد ما داعش را به وجود آورده‌ایم. لذا دولت آمریکا امروز دچار پدیده هراس از خود و سوء تفاهم با خود شده است.
لاریجانی با اشاره به اقدام ترانه علیدوستی مبنی بر شرکت نکردن در مراسم اسکار، گفت: موضع هنرمند گرامی ما در تحریم حضور در جشنواره هنری آمریکا نمونه‌ای از غیرت ملی ملت ایران است. دولت آمریکا باید از این نمونه درس بگیرد که در مقابل یک ملت بزرگ و ریشه‌دار و متمدن قرار دارد و اینگونه اقدامات عجولانه و نارس بیش از آنکه قدرت آنها را نشان دهد هراس و ضعف آنها را هویدا می‌کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: