سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳
قالیباف: شلنگ بود، نیازی به بالگرد نبود!

امروز محمد باقر قالیباف شهردار تهران بالاخره پس از درخواست های مکرر اعضای شورای شهر در صحن علنی این شورا حاضر شد تا درباره پلاسکو گزارش دهد. اما باز هم خبری از برعهده گرفتن مسئولیت حادثه یا عذرخواهی در کار نبود. شهردار تهران به مانند سخنانش در مجلس، از عملکرد خود و مجموعه اش کاملا دفاع کرد و کمترین اهمالی را نپذیرفت. او با تعریف از اقدامات شهرداری تهران در سال های گذشته درمورد جلوگیری از سیل، شناسایی دیوارهای خطرناک و پر کردن چاله های تهران (!) هرگونه کوتاهی شهرداری درمورد پلاسکو را منکر شد و گفت اگر اساسا اشکالی در کار بوده بعد از حادثه و در مدیریت بحران بوده است و در آنجا باید از مردم عذرخواهی شود. سخنانی طلبکارانه که اعتراض منتقدان را درپی داشت.
مسئول بازرسی و پلمب وزارت راه و وزارت کار بوده‌اند نه شهرداری 
محمد باقر قالیباف در این جلسه با بیان اینکه امروز مردم تهران می‌پرسند که آیا واقعا نقص قانونی وجود دارد گفت: در ماده 96 قانون سال 69 نکاتی در تعقیب و بازرسی متخلفان آمده است که به منظور اجرای صحیح این قانون حتی اداره کل بازرسی وزارت کار و امور اجتماعی تشکیل شده و وظیفه این اداره بررسی و تحقیق پیرامون اشکالات مقررات حفاظت فنی و تهیه پیشنهادهای لازم برای اصلاح است.
وی با بیان اینکه بر اساس این قانون تاکید شده است که به حوادث ناشی از کار در کارگاه‌ها رسیده شود گفت: بر اساس این قانون باید بازرسی توسط وزارت کار به طور مداوم انجام می‌شد و بازرسی مستمر و تذکر اشکالات در دستور کار قرار می‌گرفت و در صورت لزوم تقاضای تعقیب متخلفان و پلمب نیز صادر می‌شد.
قالیباف با بیان اینکه بعضا در مورد کاربری‌های ساختمان پلاسکو شائباتی مطرح می‌شود گفت: بر اساس قانون کار، کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما و یا نماینده او کار می‌کند.
وی با بیان اینکه بر اساس ماده 4 قانون سال 69 پلاسکو کارگاه بوده است گفت: بر اساس ماده 33 قانون نظام مهندسی نیز این سازمان باید بر طراحی و اجرای ساختمان نظارت می‌کرده است اما جای سوال است که پس از دریافت پایان کار از شهرداری تهران چه کسی نظارت دائمی و کنترلی باید بر ساختمان‌ها داشته باشد که بر اساس مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، طراحی، محاسبه، اجرا و نگهداری از ساختمان به منظور اطمینان از ایمنی بر عهده شخص حقیقی و حقوقی است که دارای حق قانونی از طرف مالک برای نگهداری از ساختمان بوده است و بازرس هم شخص حقیقی و حقوقی دارای پرونده اشتغال به کار از وزارت راه و شهرسازی است که باید نتیجه بازرسی را به طور کتبی به مسئول نگهداری ساختمان بدهد.

برای خاموش کردن آتش نیازی به بالگرد نبود!
محمدباقر قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح مدیریت این بحران گفت: گاهی برخی اظهار نظرها توسط افراد عادی انجام می‌شود و گاهی برخی نکات از زبان افراد شناخته شده مطرح می‌شود که قطعا توجه بیشتری جلب می‌کنند. در بحران‌ها اظهار نظرات نادرست فشار غیر منطقی به همه نیروهای مدیریت بحران وارد می‌کند.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه برخی اظهار نظرها در خصوص کند بودن عملیات آواربرداری در ساعات ابتدایی به کلی نادرست است افزود: یک لحظه کار کند نبود البته به دلیل سازه آهنی که ریخته بود در ساعات اولیه جبهه کاری باز نشده بود.
وی تاکید کرد: قطعا بالگرد برای آتش نشانی لازم است و باید به سمت تامین بالگرد برای آتش نشانی حرکت کنیم. اما بی تردید این کار نباید توسط شهرداری انجام شود. باید این کار توسط نهادی به صورت تخصصی انجام شود چرا که استفاده از بالگرد به خلبانی نیاز دارد که حداقل 6000 ساعت پرواز کرده باشد تا بتواند در عملیات‌های آتش نشانی شرکت کند. به اعتقاد من بهترین نیرویی که می‌تواند این بالگردها را تامین کند هلال احمر است. البته باید بالگردها برای کاربری‌های مختلف تجهیز شوند.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه در حادثه پلاسکو به هیچ عنوان نیازمند بالگرد نبودیم افزود: اگر مقرر بود که در این حادثه از بالگرد استفاده کنیم باید بالگردهای مجهز به واترگان می‌آمدند تا با هدف گیری آب را به نقطه مشخص می‌ریختند. این در حالی بود که مامورین آتش نشانی با استفاده از شلنگ و بالابرها آب را به صورت مستقیم و به نقطه مورد نظر می‌رساندند.

آقای شهردار، شواهد نشان می‌دهد شما تعلل کرده‌اید
اما این اظهارات قالیباف با واکنش رحمت الله حافظی عضو شورای شهر تهران همراه بود. رحمت الله حافظی در این جلسه با بیان اینکه در این جلسه استناد به قانون کار شد، گفت: سوال این است که در این مجتمع 600 واحدی، چند واحد کارگاه وجود داشته است، آیا این ساختمان پایان کار داشته، کاربری آن چه بوده است؟ این سوالات باید پاسخ داده شود.
وی با اشاره به اینکه بحران به سه قسمت قبل از بحران، حین بحران و بعد از بحران تقسیم می شود، افزود: صاحب نظران حوزه مدیریت بحران معتقدند فاز اصلی و بسیار مهم، قبل از بحران است. به استناد قانون، آقای شهردار شما مدیر بحران شهر تهران هستید، بفرمایید چه کرده اید؟ قطعا انتظار می رود که مدیر بحران یک شهر، سناریو، پروتکل ها و چک لیست های لازم برای بحران های محتمل در شهرش را داشته باشد، این موارد را به ما ارائه کنید.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه اتاق بحران شما در ساختمان مدیریت بحران خاک می خورد، اظهار کرد: عدم تخصیص منابع مصوب شورا برای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران را چگونه توجیه خواهید کرد؟ بر اساس گزارش مکتوب معاون برنامه ریزی شهرداری در هشت ماهه امسال فقط و فقط 13.6 میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد پرداخت شده است.
حافظی با بیان اینکه در مجموع 22.1 میلیارد تومان اعتباری است که باید برای مدیریت بحران شهر تهران تخصیص داده می شد، ولی تا کنون تخصیص نیافته است، تاکید کرد: شهرداری فقط حقوق پرسنل را پرداخت کرده است و کاری برای مدیریت بحران انجام نداده است.
وی با بیان اینکه در تاریخ دهم خرداد 94 اعلام کردم که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اولویت شهرداری نیست و حتی به شوخی تبدیل شده است و فرزند ناخوانده شهرداری است، گفت: از بودجه 35 میلیارد تومانی مصوب این سازمان در سال 93 تنها 9 میلیارد آن تخصیص می یابد که 2 میلیارد برای انجام ماموریت اصلی و 7 میلیارد تومان برای پرداخت حقوق بوده است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره اعداد و ارقام ارائه شده درباره بودجه آتش نشانی نیز گفت: شهرداری در اعلام بودجه تخصیص یافته به منابع خرید ملک برای آتش نشانی اشاره می کند این در حالیست که آنچه در این میان مد نظر و مورد مطالبه است، منابع محقق شده برای خرید تجهیزات آتش نشانی است. از سال 92 تاکنون 396 میلیارد تومان از محل 2 درصد عوارض ایمنی ساختمان وصول شده که این منبع صرفا مختص تجهیز آتش نشانی بوده که شما 197 میلیارد تومان آن را به آتش نشانی تخصیص داده‌اید ولی 198 میلیارد تومان تخصیص نیافته و جای دیگری هزینه کرده اید.
حافظی با اشاره به گزیده برخی از مسئولان شهرداری از جمله رئیس سازمان آتش نشانی و اعضای شورای شهر تهران در خصوص عدم تخصیص بودجه مصوب به سازمان آتش نشانی در بخش تجهیزات، تصریح کرد: بر اساس اعلام شهردار تهران در مهرماه سال 94، قرار بود که لایحه راه اندازی آتش نشانی هوایی به شورای شهر برود، یک سال و نیم گذشت این لایجه کجاست؟ همچنین در 21 مردادماه سال 92 مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از پایان مذاکره با یگان هوایی ناجا برای استفاده از این ظرفیت خبر داد، این موضوع به کجا رسیده است؟
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: همه این موارد نشان می دهد که شما تعلل کرده‌اید و باید از مرم عذرخواهی کنید.




نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: