جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۹

منابع آگاه دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه از توافق اردوغان و ترامپ برای همکاری و اقدام مشترک در شهرهای الباب و رقه سوریه خبر دادند. منابع آگاه ریاست جمهوری ترکیه امروز چهارشنبه اعلام کردند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در گفتگوی تلفنی توافق کرده‌اند تا در شهرهای الباب و رقه سوریه، به طور مشترک اقدام کنند. این دو شهر هم اکنون در تصرف تروریست‌های داعش قرار دارد. روسای جمهور آمریکا و ترکیه در خصوص مسائل مختلفی از جمله ایجاد منطقه امن در سوریه، بحران پناهجویان و مقابله با تروریسم رایزنی کرده‌اند.

منابع آگاه افزودند: اردوغان در این گفتگوی تلفنی از آمریکا خواسته است تا از شبه نظامیان کرد وای.پی.جی حمایت نکند. این در شرایطی است که مایک پمپئو مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا 9 فوریه برای دیداری رسمی وارد ترکیه خواهد شد. این نخستین سفر خارجی پمپئو در دولت جدید ترامپ به شمار می رود. ترکیه شبه نظامیان کرد وای.پی.جی را شاخه‌ای از شبه‌نظامیان پ.ک.ک می‌داند که در سه دهه گذشته درگیری خونینی برای جدایی و استقلال از خاک ترکیه داشته اند. آمریکا، ترکیه و اتحادیه اروپا حزب کارگران کردستان موسوم به پ.ک.ک را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند.

همزمان، گفته می‌شود که اردوغان قصد داشته در گفتگوی تلفنی خود با ترامپ، وی را به استرداد فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای که در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، متقاعد سازد. با این حال، با توجه به رویه‌های قانونی موجود در آمریکا، این کار نیازمند رأی دادگاه بوده و فرایندی زمان‌بر به شمار می‌رود که به یکباره و به دستور رئیس‌جمهور قابل انجام نیست. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: