سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۲۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
اتهام ارتباط با روسیه، گریبان یک عضو دیگر دولت ترامپ را هم گرفت


ارتباط با روسیه، موضوعی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و نزدیکانش از همان آغاز به آن متهم شده‌اند، همچنان در دولت وی قربانی می‌گیرد. این بار، نوبت به وزیر دادگستری ترامپ رسید تا هنوز نیامده، به واسطه فشارهای موجود بر سر ارتباطش با روسیه، ناچار به کناره‌گیری شود. این روند بی‌سابقه در دولت آمریکا، نشان از بحرانی سیاسی در این کشور دارد که نتیجه آن، افزایش بیش از پیش شکاف‌ها و گسل‌های سیاسی در این کشور خواهد بود. همزمان با افشاگری‌های دموکرات‌ها و همچنین رسانه‌های آمریکایی، ترامپ نیز سعی دارد ضمن فرار به جلو، نمایندگان و چهره‌های سرشناس دموکرات را به ارتباط با روسیه متهم کند. این در حالی است که دموکرات‌ها اشاره می‌کنند هرگونه تماس و ارتباط آن‌ها با مقامات روس، مربوط به بیش از 10 سال قبل و نیز به طور علنی و در حضور رسانه‌ها بوده، نه مانند اعضای دولت ترامپ به صورت محرمانه.

به هر ترتیب، پس از کناره‌گیری فلین، حال نوبت به جف سشنز، وزیر دادگستری دولت ترامپ رسیده است. او نیز متهم به برقراری تماس با سفیر روسیه در آمریکا در کارزار انتخاباتی شده است. روسیه از تماس سشنز با سفیر خود ابراز بی‌اطلاعی کرده است. در همین راستا، سشنز که به تماس‌های پنهانی با سفیر روسیه در واشنگتن متهم شده در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که خودش را از هرگونه تحقیقات درباره فعالیت‌های ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و اتهام تماس‌های آن ستاد با روسیه کنار کشیده است. این تصمیم در پی آن گرفته شد که روزنامه واشنگتن پست گزارش داد جف سشنز در دوران کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ دو مرتبه با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در آمریکا، دیدار و گفتگو کرده است. 

این در حالی است که سشنز در ژانویه امسال در یک جلسه تعیین صلاحیتش در مجلس سنای آمریکا گفته بود: «با روس‌ها تماس نداشته‌ام». به گزارش بی.بی.سی وی سپس به طور کتبی به سناتور دموکرات ال فرنکن که از وی پرسید آیا ستاد دونالد ترامپ با روسیه تماس داشته است نوشت: «من از آن فعالیت‌ها اطلاع ندارم». سشنز روز پنجشنبه در واشنگتن تاکید کرد که درباره «مسائل سیاسی خاصی» با سفیر روسیه صحبت نکرده و اظهاراتش در مجلس سنا صادقانه و درست بوده است. او گفت که به عنوان عضو سابق کمیته نیروهای مسلح سنا با سفرای خارجی زیادی دیدار داشته است. با این حال مقام‌های ارشد حزب دموکرات آمریکا کناره‌گیری وزیر دادگستری را از روند تحقیق درباره اتهام رابطه ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه کافی ندانسته‌ و فشارها برای استعفای سشنز را افزایش داده‌اند. در مقابل دونالد ترامپ در توییترش از سشنز حمایت کرده و گفته هدف، تخریب دولت او است.

سشنز، سناتور محافظه کار ایالت جنوبی آلاباما یکی از اولین چهره‌های سرشناس جمهوریخواه بود که حمایت خود را از نامزدی ترامپ اعلام کرد و بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید، به وزارت دادگستری منصوب شد. جف سشنز دومین مقام بلندپایه کابینه دونالد ترامپ است که به واسطه تماس با مقام‌های روس درگیر یک رسوایی سیاسی می‌شود. چند هفته پیش مایکل فلن، مشاور امنیت ملی، به دلیل تماسش با سفیر روسیه مجبور به استعفا شد. دونالد ترامپ پنجشنبه گفت در مورد ملاقات جف سشنز با سفیر روسیه به سشنز «اعتماد کامل» دارد. او گفت پیشتر از ملاقات سشنز با سفیر روسیه مطلع نبوده است. ترامپ گفت اظهارات جف سشنز در کنگره صادقانه بوده است.

این در حالی است که سناتور جمهوریخواه سوزان کالینز و شمار دیگری از همکارانش خواهان آن شدند که سشنز از هر گونه تحقیقات فدرال درباره اتهام تعاملات روسیه و ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ خودش را کنار بکشد. رسانه‌های آمریکا می‌گویند که سازمان‌های اطلاعاتی از جمله اف‌بی‌آی، سی‌آی‌ای، ان‌اس‌ای، در حال تحقیق در مورد این موضوع هستند. مقام‌های ارشد حزب دموکرات جف سشنز را به گمراه کردن کنگره در زمینه تماسش با سفیر روسیه متهم کرده‌اند و می‌گویند که سشنز باید استعفا دهد. چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا، گفت که سشنز «هفته‌ها وقت داشت تا آنچه را که به کمیته قضایی سنا گفت تصحیح کند، اما این کار را نکرد». شومر گفت در وزارت دادگستری نباید رسوایی به بار بیاید و به همین دلیل به نفع کشور است که جف سشنز استعفا دهد.

نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، می‌گوید جف سشنز صلاحیت ادامه کار به عنوان وزیر دادگستری را ندارد. الیزابت وارن، سناتور دموکرات که چندین بار با دونالد ترامپ جدال لفظی داشته، خواهان استعفای جف سشنز تعیین یک دادستان مستقل برای رسیدگی به این ادعاها شده است. ولی پل راین، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، گفت در تحقیقات کنگره هیچ سندی به دست نیامده که نشان بدهد سشنز یا هر فرد دیگری از چهره‌های نزدیک به دونالد ترامپ تخلفی در ارتباط با روسیه مرتکب شده باشند. روسیه که دخالت در انتخابات آمریکا را اتهامی بی‌اساس می داند گفته است که مقام‌های روس مستمرا با «شرکای آمریکایی» خود در تماس هستند.

گفتنی است بحران دولت ترامپ تنها به موضوع ارتباط با روسیه محدود نشده و هر روز ابعاد تازه‌تری نیز به خود می‌گیرد. در همین راستا، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که خواهان محاکمه هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا به خاطر استفاده از ایمیل شخصی خود برای مکاتبات رسمی شده بود، خودش به سرنوشت کلینتون دچار شد. روزنامه «ایندیانا پلیس» آمریکا به صف حملات علیه تیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیوستن و از اسناد 30 صفحه‌ای خود پرده برداشت که از استفاده مایک پنس معاون ترامپ از ایمیل شخصی خود برای نامه نگاری های رسمی حکایت دارد. این همان اتهامی است که پیشتر علیه هیلاری کیلنتون مطرح شد؛ زیرا وی نیز از ایمیل شخصی خود برای نامه نگاری‌های رسمی استفاده کرد و ایمیل او مورد حمله سایبری قرار گرفته و هک شد. ترامپ و پنس بارها در دوره مبارزات انتخاباتی خواهان محاکمه کلینتون شدند و وی را به عدم امانت داری و تهدید امنیت ملی آمریکا متهم کردند. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: