سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۲۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
دیدار شورای مرکزی ندای ایرانیان با شیخ نور


«ندا»، «نسل دوم اصلاحات»، «نسل نوین اصلاحات»، یا هر چه که بخواهند برایش تعریف کند، این روزها در تکاپو است. از انتقادات بی شمار به صادق خرازی در نقش رئیس شورای مرکزی تا استعفای اولیه صادق خان نشان می دهد ندا نمی خواهد خودش را از قدرت دور کند. حالا ندایی ها دست به دامان بزرگان اصلاحات و اصولگرایان معتدل شده اند، دیدارشان هاشمی، ناطق و عارف، گواه این ادعاست.
چندی پیش، وقتی حزب ندای ایرانیان می خواست جایگاهش را بار دیگر به منتقدانش نشان دهد و به نوعی، آن را محکم کند، تصمیم به دیدار با چند بزرگ سیاست گرفت. ندای ایرانیان که به یمن رئیس معنویشان، سعی می کند حرکت های هوشمندانه ای از خودش نشان دهد، 3 نفر را برای ملاقات اعضای شورای مرکزیش، برگزید:« محمدرضا عارف، اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری»
این خبر را  رئیس کمیته اطلاع رسانی حزب ندای ایرانیان اعلام کرد. پژمان گرامی گفت:« : اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در هفته جاری با آقایان هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و محمدرضا عارف دیدار خواهند کرد و این دیدار در ادامه دیدارهایی است که با شخصیت ها و مسئولین انجام گرفته مثل دیدارهایی که اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان پیش از این با آقایان خاتمی و سید حسن خمینی داشته اند.» گرامی اما نمی خواست صراحتا بگوید آن ها به چه منظور به دیدار بزرگان می روند:« نیاز به استفاده از چهره های ملی و مشورت با آنان دیده می‌شود و این دیدارهای اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان برای مشورت گرفتن از بزرگان و استفاده از نظرات آن‌ها است که در همه احزاب یک کار مرسوم به حساب می آید.»
اولین دیدار، ناطق نوری
بعد از حواشی های حزب ندا، آن ها تصمیم گرفتند به بزرگان پناه ببرند. شورای مرکزی ندا هنوز نمی داند با استعفای صادق خرازی چه کند، اگر استعفا را قبول کند، فشار و هجمه های بیرونی علیه ندا تا اندازه ای کاسته می شود، اما صادق خرازی دیگر در شورای مرکزی این حزب نیست، در این صورت آیا ندا می تواند بدون خرازی در شورا، برنامه هایش را به خوبی اجرا کند؟ از سوی دیگر، اگر شورای مرکزی اسعتعفا را رد کند – که البته منابع موثق این خبر را تایید می کنند- آیا ندا می تواند همچنان با موج به وجود آمده علیهش مبارزه کند؟ آیا بدبینی ها به این حزب بیشتر نمی شود؟ شاید این اما و اگرها باعث شد حزب ندای ایرانیان بخواهد با بزرگان مشورت کند و با کمک آن ها حاشیه های ندا را کم کنند. به هر حال، علی اکبر ناطق نوری، مرد اصولگرای معتدل، کسی که آن قدر اعتدال دارد که اصلاح طلبان گاهی او را اصلاح طلب خواندند، اولین کسی بود که درخواست شورای مرکزی ندا را پذیرفت و به دیدارشان رفت.
صادق خرازی اولین سخنران این جلسه بود:« حزب ندای ایرانیان معتقد است، اصلاحات بدون توجه به آزادی و استقلال راه به بیراهه بردن و سر از التقاط و نفاق و انحراف درآوردن است.»
چپ می رود راست را می زند، راست می آید چپ را می زند
علی اکبر ناطق نوری، با سیاست و مردان و زنانش تعارف ندارد، هر زمانی که ضرورت ایفا کرده است، هر دو طیف را مورد انتقاد قرار می دهد. رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری این روزها تمام حواسش به انتخابات اسفندماه است، چه خبرگان چه مجلس شورای اسلامی و بارها از هر تریبونی اعلام کرد که هر دو طیف باید به خودشان بیایند و کاری کنند. شیخ نور این بار هم از اصلاح طلبان و اصولگرایان گله کرد و گفت:« هنوز نیروهای مبتدی و ناشی و صفرکیلومتر می‌آوریم سر کار برای اینکه همه را بیرون کرد‌ه‌ایم. اتوبوسی بیرون می‌کنیم مینی‌بوسی می‌آوریم. این چپ می‌رود و راست را می‌زند راست می‌آید و چپ را می‌زند؛ فرق هم نمی‌کند هم اصلاحات اینگونه عمل کرد هم غیراصلاحات. هر دو جناح اینگونه عمل کردند که از نظر من هر دو جناح محکوم هستند و به کشور خسارت زدند.» رئیس مجلس پنجم و ششم در ادامه این دیدار، بیان کرد:« در آن مجلس انتخابات ریاست‌جمهوری هم انجام شد؛ اما در تاریخ شما نگاه کنید و بررسی کنید جزء بهترین مجلس‌هایی که نام می‌برند. همین الان جناب آقای خاتمی هر کجا که می‌نشیند نام و یادی به خیر از مجلس پنجم می‌آورند و علت آن هم این بود که من باز عمل می‌کردم و خسارتی هم ندیدم و بهترین مجلس هم بود و همه با هم صمیمی بودند.»
علی اکبر ناطق نوری آنقدر معتدل است که کمتر خونش به جوش می آید، اما گویا ناطق از هر دو جناح و دعواهایشان عصبانی است:« نگاه وسیع تحمل نکردم همدیگر در کشور نیست، چه اصلاح طلبان چه اصولگرایان. برادران و خواهران باید بگویم که این نگاه نمی‌تواند کشور را اداره کند حتما و حتما؛ کما اینکه نتوانسته اداره هم بکند. تشکیلاتی کارکردن وقت و حوصله می‌خواهد، اعصاب و دنده پهنی می‌خواهد معذرت می‌خواهم که اینطور می‌گویم ولی با ناز نازی بودن  نمی‌شود کار تشکیلاتی انجام داد.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: