پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰

مدت اندکی تا پایان ضرب‌الاجل هسته‌ای 9 تیر باقی مانده و مذاکرات تدوین متن توافق نهایی بین ایران و گروه 1+5 با فشردگی ادامه دارد.
در حالی که دیپلمات‌ها در سطوح مختلف به چکش‌کاری اختلافات برای دستیابی به یک حد وسط ادامه می‌دهند محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، وین را دوشنبه شب ترک می‌کند تا تهران را در جریان آخرین تحولات مذاکرات قرار دهد.
تمدید دست‌کم چندروزه مذاکرات قطعی است و در روزهای آتی مذاکره‌کنندگان درباره مواد اختلافی چون چگونگی رفع تحریم‌ها،PMD یا همان ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، تحقیق و توسعه هسته‌ای در کشورمان و برخی موارد گفتگو خواهند کرد تا ببینند آیا می‌توانند به توافقی درباره این موضوعات دست یابند یا به زمان بیشتری نیاز است.
گفتگوها بر اساس تفاهم لوزان که در 13 فروردین ماه به دست آمد ادامه دارد. اگرچه آمریکایی‌های ناراضی از برخی مفاد این تفاهم، سعی دارند با عدول از این تفاهم شرایط جدیدی را در مذاکرات پدید آورند. ظاهراً فعالیت‌های هسته‌ای ایران در فردو یکی از این دست مقولات است که آمریکا به‌خلاف تعهدات پیشین خود در لوزان سعی دارد محدودیت‌هایی زیاده‌خواهانه بر آن اعمال نماید.
اما گزارش‌ هافینگتون‌پست حاکی از این است که در حوزه تحریم‌ها ظاهراً لغو تحریم‌ها بر اساس فرمولی سه‌مرحله‌ای می‌تواند باشد که طی آن ابتدا ایران و گروه 1+5 در صورت دستیابی به توافق، تعهداتی را پذیرا می‌شوند و در همان حین در قطعنامه جدید شورای امنیت، قطعنامه‌های قبلی لغو و توافق دیپلمات‌ها تأیید می‌شود.
مراحل بعدی لغو تحریم‌های ایران پس از بررسی کنگره و نیز اعلام لغو تحریم‌های اروپایی خواهد بود. در این زمان است که ایران شروع به اجرای تعهدات خود خواهد کرد و در نهایت پس از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی کشورمان به فرآیند مورد توافق را تأیید کرد زمان عملیاتی شدن لغو تحریم‌ها آغاز خواهد شد. این فرآیند سه‌مرحله‌ای می‌تواند تا پایان سال 1394به طول انجامد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: