جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۲۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲
«حمید سوریان» که با هفت مدال طلای جهان و المپیک، نه‌تنها او را نابغه بزرگ کشتی فرنگی ایران که یکی از نوابغ کشتی فرنگی دنیا می‌نامند و روز دوشنبه دوم شهریور ماه جاری وارد سی سالگی خود شد، اکنون مهیای حضوری توام با موفقیت در پیکارهای جهانی سال 2015 در «لاس وگاس نوادا» آمریکا می‌شود تا به هشتمین مدال طلای خود دست یابد.
کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی ایران در جمع ۱۸ کشتی‌گیر فرنگی و آزاد کاروان اعزامی کشتی ایران به آمریکا (۱۶ کشتی‌گیر اصلی و دو کشتی‌گیر ذخیره)، باتجربه‌ترین و میدان‌دیده‌ترین نفر است که همگان روی مدال طلای او حساب باز کرده‌اند.
در باره نابغه کشتی فرنگی ایران و دنیا آنچه که می‌توان گفت، این است که وی ۱۴ سال پیش و در سال ۲۰۰۱ دوبنده تیم نوجوانان ایران را در وزن ۴۶ کیلوگرم پوشید و در مسابقه‌های کشتی قهرمانی نوجوانان آسیا به روی تشک رفت. بنابراین او حالا چهاردهمین سال عضویتش در تیم‌های ملی ایران را سپری می‌کند.
حمید سوریان در جریان مسابقه‌های قهرمانی جوانان زیر ۲۰ سال جهان در لیتوانی، دوبنده وزن ۵۵ کیلوگرم تیم جوانان ایران را بر تن کرد و آن‌قدر خوب و جنگنده ظاهر شد که با کسب مدال طلا، «محمد بنا» را وادار ساخت تا او را جایگزین «حسن رنگرز» در تیم ملی بزرگسالان ایران کند. او در واقع کشف محمد بنا در کشتی فرنگی ایران بود و از آن پس شایستگی‌هایش را بیش از پیش به رخ حریفان خود کشید و ۷ مدال طلای جهان و المپیک را به دست آورد.  سوریان همچون کشتی‌گیران جوان روسیه که از تیم جوانان بلافاصله به تیم بزرگسالان وصل می‌شوند، یک ماه پس از تصاحب مدال طلای جوانان جهان در لیتوانی و در حالی‌که فقط ۲۰ سال داشت، تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران را در پیکارهای جهانی بوداپست مجارستان صاحب مدال طلای وزن ۵۵ کیلوگرم کرد.
***
سوریان را اگر نابغه و اعجوبه‌اش می‌دانند، نه فقط به خاطر ۷ مدال طلای جهان و المپیکش که بیشتر به دلیل ریزه‌کاری‌های مبتکرانه‌اش است چرا که او در واقع ساختار و چگونگی اجرای فن «کنده فرنگی»، اصلی‌ترین فن کشتی فرنگی را تغییر داده و وقتی حریفان خود را به زیبایی لیفت می‌کند، آنان نمی‌توانند متوجه شوند از سمت راست یا چپ یا حتی از روبه‌رو یا از پشت روی تشک تابانده خواهند شد و به همین خاطر از هرگونه بدلکاری یا به کار بستن تمهیدات دفاعی باز می‌مانند!
دارنده مدال‌های طلای جهان در سال‌های ۲۰۰۵ بوداپست مجارستان، ۲۰۰۶ گوانگ ژو چین، ۲۰۰۷ باکوی جمهوری آذربایجان، ۲۰۰۹ هرنینگ دانمارک، ۲۰۱۰ مسکو روسیه و ۲۰۱۴ تاشکند ازبکستان و همچنین مدال طلای بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن برای تصاحب هشتمین مدال طلای خود کار سخت و دشواری را در «لاس‌وگاس نوادا» آمریکا خواهد داشت.
او در این راه صعب العبور، یقینا رقبای سرسخت و چغری را مقابل خود خواهد داشت. از جمع اصلی‌ترین حریفان او در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن، در ظاهر «روشن بایرام اف» کشتی‌گیر نامدار جمهوری آذربایجان و قهرمان و نایب‌قهرمان دو المپیک ۲۰۰۸ پکن و ۲۰۱۲ لندن، «پیتر مودوس» دارنده مدال برنز المپیک لندن از مجارستان، «رومن آمویان» از ارمنستان، «آلبیک تاژی یف» از بلاروس و «هاسه گاوا»‌ از ژاپن از دور قهرمانی کنار رفته‌اند مگر آنکه دوباره هوس کشتی گرفتن در پیکارهای جهانی به سر آنها زده باشد!
در بین آن حریفان، «مینگیان سیمینوف» به احتمال فراوان نماینده اول روس‌ها در وزن اول و اصلی‌ترین حریف سوریان خواهد بود که در المپیک لندن به مدال برنز رسید و سال گذشته هم در جریان پیکارهای جهانی تاشکند ازبکستان، دیدار فینال را به سوریان واگذار کرد و به مدال نقره دست یافت.
البته روس‌ها در وزن ۵۹ کیلوگرم، کشتی‌گیرانی همچون «استفان ماریانیان» قهرمان بازی‌های اروپایی سال ۲۰۱۵ در باکوی جمهوری آذربایجان و «ابراهیم لابازانوف» را که سوریان را یک ماه پیش در لهستان شکست داد، در اختیار دارند.
«المرات تسمراداف»‌ از ازبکستان و «استیگ آندره برگ» از نروژ دارندگان مدال‌های برنز سال گذشته جهان، «اسپنسر مانگو» از آمریکا، «چول وون یو» از کره شمالی، «کیم سنگ هاک» از کره جنوبی، «شینوبو اوتا» از ژاپن، «آلمات کبیسبایف» نایب‌قهرمان اسبق جهان از قزاقستان، «آرسن آرالی یف»‌ از قرقیزستان، «مایکل آناچ» از کوبا، «سسلان داروف» از بلاروس و «المان مختاراف» از جمهوری آذربایجان سایر رقبایی هستند که در پیکارهای جهانی آمریکا مقابل نابغه کشتی فرنگی ایران و دنیا خواهند ایستاد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: