چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۲۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱
نشانه‌ها از شخصی شدن تقابل دو حزب سیاسی در آمریکا حکایت دارد
بحث درباره توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا، این روزها به یکی از مهم‌ترین بحث‌های جاری در عرصه سیاسی این کشور و حتی یکی از جنجالی‌ترین موضوعات در تاریخ روابط سیاسی کنگره با کاخ سفید تبدیل شده است. در این عرصه، در شرایطی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا توافق هسته‌ای ایران را میراث دوران ریاست‌جمهوری خود خوانده و تلاش دارد تحت هر شرایطی زمینه اجرایی شدن آن را فراهم کند، جمهوری‌خواهان سعی دارند به هر شکل ممکن مانع از این امر شده و جلوی به اجرا در آمدن این توافق را بگیرند. در این میان، نکته جالب اینجاست که گویا این تقابل جدی میان کنگره و کاخ سفید – که از ابتدای دوران ریاست‌جمهوری اوباما وجود داشته و اکنون به اوج خود رسیده – جدا از جنبه‌های سیاسی، جنبه‌های ایدئولوژیک نیز پیدا کرده و جمهوری‌خواهان برای توجیه مخالفت خود با رئیس‌جمهور، ادعاهایی را درباره مسائل شخصی وی مطرح می‌کنند. نتایج یک نظرسنجی جدید که در روزنامه «هافینگتون پست» منتشر شده، ابعاد ماجرا را به شکل روشن‌تری نشان می‌دهد.

اکثر جمهوری‌خواهان، اوباما را مسلمان می‌دانند!

در مطلب هافینگتون پست اشاره شده در شرایطی که اوباما در حال به پایان رساندن دومین دوره ریاست‌جمهوری خود است، بیش از نیمی از جمهوری‌خواهان اعتقاد دارند که وی مسلمان است. این آمار بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه «افکارسنجی سیاستگزاری عمومی» به دست آمده است. بنا بر یافته‌های این نظرسنجی، ۵۴درصد از جمهوری‌خواهان، اوباما را مسلمان می‌دانند. ۱۴درصد از این مجموعه، معتقدند که وی مسیحی است و ۳۲درصد نیز گفته‌اند که نظری در این زمینه ندارند. کشور محل تولد اوباما، از جمله دیگر مسائلی است که درباره آن اختلاف نظر وجود دارد. ۴۴درصد از پاسخ‌دهندگان جمهوری‌خواه بر این باورند که باراک اوباما در ایالات متحده متولد نشده است. این در حالی است که تنها یک سوم از این جمع، وی را متولد آمریکا می‌دانند و کمتر از یک سوم نیز گفته‌اند که درباره این موضوع مطمئن نیستند.

اعتقاد به اینکه اوباما یک مسلمان متولد خارج از آمریکاست، در میان طرفداران دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده بیش از دیگران است. ۶۶درصد از جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ می‌گویند اوباما مسلمان است و ۶۱درصد از آن‌ها نیز وی را متولد خارج از آمریکا می‌دانند. گفتنی است تئوری‌های شکاکانه درباره مذهب و همچنین محل تولد اوباما، از همان سال ۲۰۰۸ که وی برای رسیدن به ریاست‌جمهوری مبارزه می‌کرد، در میان جمهوری‌خواهان وجود داشته و تاکنون نیز تداوم یافته است. در سال ۲۰۱۰، نتایج نظرسنجی موسسه افکارسنجی «پیو» نشان داد که ۳۱درصد از جمهوری‌خواهان، اوباما را مسلمان می‌دانند. اخیرا نیز اسکات واکر، فرماندار ویسکانسین و از جمله نامزدهای بالقوه جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو گفت اطمینان ندارد که اوباما مسیحی باشد.

اوباما پیشتر در پاسخ به انتقادات و تردیدهای موجود درباره مذهب خود، تصریح کرده بود که وی یک مسیحی است؛ اما گفت حتی اگر مذهبی دیگر می‌داشت نیز نمی‌بایست به گونه‌ای مورد انتقاد قرار گیرد که گویی مرتکب امری بد و خلاف شده است. تردیدها درباره محل تولد اوباما نیز در سال ۲۰۱۱ و زمانی به اوج خود رسید که دونالد ترامپ به طور جدی به انتقاد از وی پرداخته و مدعی شد که وی متولد ایالات متحده نیست. در نهایت، کار به جایی رسید که اوباما ناچار شد یک کپی از مدارک شناسایی خود را منتشر کند که نشان می‌داد در هاوایی متولد شده است.

باید اشاره کرد که درباره نتایج این نظرسنجی جدید، نکاتی نیز از سوی تحلیلگران مورد اشاره قرار گرفته که در نوع خود مهم تلقی می‌شوند. به عنوان مثال، کریس کیلیزا، تحلیلگر واشنگتن پست می‌نویسد این احتمال وجود دارد که پاسخ‌دهندگان، در پاسخ به سوالات مربوطه اغراق کرده و سوالات این نظرسنجی به بهانه‌ای در دست جمهوری‌خواهان تبدیل شده باشد تا با استفاده از آن، نارضایتی خود را از اوباما نشان دهند. به عبارت دیگر، آن‌ها چیزی را که به زعم خود منفی می‌دانند، به اوباما نسبت می‌دهند و این موضوع، ربطی به آن ندارد که آیا واقعا به باور آن‌ها اوباما مسلمان است یا خیر. موسسه‌ای که وظیفه انجام این نظرسنجی را بر عهده داشته، اعلام کرد که ۵۷۲ نفر به سوالات مدنظر پاسخ داده‌اند. نظرسنجی مذکور به شیوه تلفنی و آنلاین در فاصله روزهای ۲۸ تا ۳۰ اوت انجام گرفته است.

باید اشاره کرد که از یک منظر، افزایش نسبت افرادی که اوباما را مسلمان یا خارجی می‌دانند طی ماه‌های اخیر نسبت به نظرسنجی‌های پیشین، می‌تواند ناشی از افزایش تقابل میان کنگره و کاخ سفید باشد که به طور خاص، در موضوع توافق هسته‌ای ایران به اوج خود رسیده است. هرچند جمهوری‌خواهان از همان ابتدا نیز با شماری از طرح‌های مهم اوباما، از جمله لایحه خدمات درمانی در ایالات متحده مخالف بودند، اما بحث درباره توافق هسته‌ای ایران که از یک سو، اوباما را به موضع‌گیری مستقیم و تهدید به وتوی قطعنامه مخالفت کنگره واداشته و از سوی دیگر، صف‌بندی کم و بیش کاملی را میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به وجود آورده، سبب تشدید بی‌سابقه این روند شده است. بر این اساس، همان‌گونه که واشنگتن تایمز نیز اشاره کرده، بخشی از پاسخ جمهوری‌خواهان به سوالات طرح شده درباره مذهب و زادگاه اوباما، به نارضایتی آن‌ها از اقدامات وی مربوط بوده و به وسیله‌ای برای نشان دادن عدم تمایل به وی تبدیل شده است. با این وجود و از سوی دیگر، با قاطعیت می‌توان گفت نتایج این نظرسنجی حکایت از آن دارد که تقابل سیاسی کنگره و کاخ سفید، تا چه ماهیتی ایدئولوژیک و حتی شخصی پیدا کرده و از عرصه تنش‌ها و تقابل‌های معمول و مرسوم سیاسی فراتر رفته است. این امر می‌تواند در آینده تعاملات سیاسی در ایالات متحده نیز نقش‌آفرین باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: