جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۲۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
نبود تناسب میان عرضه و تقاضای نیروی کار دانش‌آموخته، تعادل بازار کار را بر هم زده و هر روز بر جمع بیکاران تحصیلکرده می‌افزاید. کنترل این موج بزرگ بیکاری، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دقیق به‌ویژه در حوزه آموزش، کار و اقتصاد را می‌طلبد.
به گزارش ایرنا، سال‌هاست زنگ خطر بیکاری به‌ویژه بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی به صدا درآمده و کارشناسان درمورد پیامدهای نامطلوب گسترش آن هشدار می‌دهند. مسئولان مرتبط هم همواره ادعا می‌کنند، برای کاهش بیکاری برنامه‌هایی در دست اجرا دارند. با این وجود، گزارش تازه مرکز پژوهش‌های مجلس درباره پیش‌بینی وضعیت اشتغال تا افق ۱۴۰۰، دورنمای نگران‌کننده‌ای از وضعیت بازار کار به تصویر می‌کشد.
بر اساس این گزارش، در خوشبینانه‌ترین وضعیت، که با فرض نرخ رشد اقتصادی پنج درصدی محاسبه شده، نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ خورشیدی به ۹/۱۵ (پانزده ممیز نه دهم) درصد و جمعیت بیکار به ۴میلیون و ۱۷۰هزار نفر خواهد رسید. همچنین در بدترین وضعیت ممکن با رشد اقتصادی یک درصد، بیکاری به ۶/۲۵ (بیست و پنج ممیز شش دهم) درصد و جمعیت بیکار کشور به ۷میلیون و ۳۹۰هزار نفر افزایش خواهد یافت.
معنی این آمار و ارقام این است که اقتصاد ما در آستانه هزاره جدید، حتی در صورت افزایش آهنگ رشد تا پنج درصد هم، با تشدید مسئله بیکاری دست و پنجه نرم خواهد کرد، زیرا بر اساس آمارهای رسمی، نرخ بیکاری در کشور در زمان حاضر ۸/۱۰ (ده ممیز هشت دهم) درصد برآورد شده است.
بیکاری سال‌هاست دامن اقتصاد کشور را گرفته و مسئولان برای کاهش آن تلاش می‌کنند. این تلاش‌ها اگرچه هرازگاهی به بیراهه می‌رود و تنها موجب پاک کردن صورت مسئله می‌شود، اما واقعیت‌های جامعه از لزوم حل کارآمد معضل بیکاری سخن می‌گویند. چنان که اقدام‌هایی مانند تغییر تعریف بیکاری و درنظرگرفتن شاخص‌ها و مولفه‌های حداقلی برای شاغل بودن (در دولت پیشین)، نه تنها به حل معضل بیکاری کمکی نکرد، بلکه آن را مانند آتشی پنهان کرد که سرانجام سر از خاکستر بیرون آورد. گزارش یادشده درمورد افزایش بیکاری در بازه زمانی ۶ سال آینده، این واقعیت را تایید می‌کند.
آگاهی از ناکارآمدی برخی راهکارهای حل معضل بیکاری، ضرورت سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اعمال سیاست‌های موثر برای کاهش بیکاری از راه تناسب بخشی به عرضه و تقاضا در بازار کار، فرصت‌های شغلی و رشد اقتصادی را افزایش خواهد داد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: