پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۳۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
صحبت‌های درگوشی با امیر کویت، جواب داد
ظریف؛ از نیویورک تا مکههم‌زمانی فاجعه منا با سفر روحانی و ظریف به نیویورک باعث شد تا این مسئله از سوی ایران در سطح جامعه بین‌الملل مطرح شود و نمود ویژه‌ای پیدا کند. هم رئیس جمهور در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به آن پرداخت و هم وزیر امور خارجه در حال رایزنی‌های دیپلماتیک خود برای پیگیری قضیه است، چراکه حسن روحانی در پیام خود به مناسبت درگذشت حجاج ایرانی وزیر امور خارجه را به عنوان مسئول پیگیری مسئله تعیین کرد. حالا ظریف در کنار ماموریت اولیه‌اش که دیدار و مذاکره با همتایانش در ۱+۵ درخصوص توافق هسته‌ای و روند اجرایی شدن برجام است، پیگیر حادثه منا هم هست. او روز گذشته نیز در دیدار با جان کری، همتای آمریکایی‌اش در اقدامی نمادین و به نشانه عزا، روبان سیاهی روی یقه کتش نصب کرده بود.

ظریف ۳۰ بار از نیویورک تماس گرفت

وزیر امور خارجه، خود روز گذشته در گفت‌وگو با اخبار ساعت ۱۵ شبکه خبر از برخی اقدامات وزارت خارجه در این خصوص سخن گفت. ظریف در این گفت و گو با اشاره به پیگیری موضوع در نیویورک یادآور شد: «در دیدارهایی که با مقامات سازمان ملل از جمله قائم مقام دبیرکل داشتم موضوع را پیگیری کرده‌ایم». وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چند هدف عمده از جمله تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و پیگیری ابعاد سیاسی و حقوقی را پیگیری می‌کنند، تاکید کرد که توجه فوری و اولویت اصلی آن‌ها رسیدگی به اوضاع حاجیان، رسیدگی به وضعیت خانواده‌های افراد به خصوص آن‌هایی که در حج بودند و همچنین تسریع در روند مداوای مجروحان است. ظریف با بیان اینکه مشکلات و کمبودهایی در این زمینه وجود داشته است، گفت که از اولین ساعات حادثه منا علاوه بر نمایندگی‌های بعثه، ستاد ویژه‌ای در وزارت خارجه تشکیل داده‌اند تا به موضوع رسیدگی کنند. حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه متن و حاشیه شبکه ۳ سیما درخصوص پیگیری‌های ظریف درمورد موضوع حجاج گفت: «وزیر امور خارجه نیز از نیویورک بیش از ۳۰ مرتبه در تماس تلفنی با اینجانب پیگیر موضوع بوده است و همراه آقای روحانی رئیس جمهور در رایزنی با مقامات کشورها درباره وضعیت زائران ما رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند».

وزیر خارجه سعودی درخواست ظریف برای ملاقات را رد کرد

اما در حالی که طبق مصوبه هیئت دولت قرار شد، هرچه سریع‌تر هیئت ویژه‌ای از سوی ایران برای پیگیری قضیه به عربستان برود، این کشور از صدور روادید برای این افراد خودداری کرد. موضوعی که باعث شد کاردار عربستان برای بار سوم به وزارت خارجه احضار شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که قرار است در راس این هیئت به عربستان برود، امروز در صحن مجلس در این خصوص گفت: «صدور ویزا برای هیئت ایرانی جهت اعزام به عربستان همچنان با مشکل مواجه است. به نظر می‌رسد دولت سعودی تعمد دارند که مقامات جمهوری اسلامی را به کشورشان راه ندهند». وی با بیان این موضوع گفت احتمالا فقط با ورود امیرحسین هاشمی قاضی‌زاده وزیر بهداشت برای اقدامات پزشکی به مکه موافقت شود. علی جنتی همچنین از رد درخواست ظریف برای دیدار با همتای سعودی‌اش از سوی آن‌ها خبر داد. وزیر ارشاد با بیان اینکه محمدجواد ظریف در نیویورک مسئله را پیگیری می‌کند، گفت: «وزیر امور خارجه کشور در نیویورک درخواست ملاقات با وزیر امور خارجه عربستان داشته که این درخواست با سردی و عدم موافقت این مقام سعودی مواجه شد». موضوعی که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به عنوان توهین مقامات سعودی به ایران بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد.

صحبت‌های درگوشی با امیر کویت، جواب داد

اما ساعاتی پس انتشار اظهارات جنتی در رسانه‌ها، عکسی منتشر شد که نشان می‌داد محمدجواد ظریف در صحن مجمع عمومی سازمان ملل، نیم‌خیز در کنار صندلی امیر کویت درحال صحبت درگوشی با اوست. عکسی که حکایت از آن داشت که مرد اول دیپلماسی کشور، دست از تلاش‌های دیپلماتیکش در این خصوص برنداشته است و درحال مذاکراتی غیررسمی است. مذاکراتی که البته مثمر ثمر واقع شد و گفته شد که امیر کویت در تماس با شخص پادشاه عربستان، موافقت وی را برای سفر «یکی از مقامات غیرسیاسی» ایران به عربستان سعودی جلب کرده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد، در ساعات آینده، اگر شخص وزیر بهداشت مصر باشد و علاقه‌ای به این سفر داشته باشد، شرایط فراهم شده است و وی می‌تواند برای بررسی وضعیت مجروحین و مفقودین ایرانی به عربستان سعودی سفر کند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: