پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
زائری زیر باران
احمد اعطا با نام ادبی احمد محمود یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان ایرانی، چهارم دی ماه ۱۳۱۰ در اهواز متولد شد. او را پیرو مکتب رئالیسم اجتماعی می‌دانند. معروف‌ترين اثر او رمان همسايه‌ها در زمره آثار برجسته ادبيات معاصر ايران به شمار می‌رود.
پدر و مادرش دزفولی‌الاصل بودند و به همین دلیل بیشتر خود را دزفولی می‌دانست. در بعضی از کتاب‌هایش چون همسايه‌ها و مدار صفر درجه لغات و جملاتی به گویش دزفولی آمده است. نخستين داستان خود را در ۱۳۳۳ نوشت و با نام «صب مي‌شه» در مجله اميد ايران منتشر کرد. نام احمد محمود را هم پس از انتشار اولين داستانش، به اصرار تحريريه اميد ايران انتخاب کرد. خودش می‌نويسد: «اگرچه در مشاغلی که لازمه تامين هزينه زندگی بود ناپايدار بودم، ولی در انديشيدن به نوشتن پايدار و حتی سمج». همين سماجت بود که او را واداشت نخستين مجموعه داستان خود را با عنوان «مول»، در ۱۳۳۶ چاپ کند. از اين زمان احمد محمود به نويسنده داستان‌های کوتاه شهرت يافت و تا سال ۱۳۵۳ که نخستين رمان خود همسايه‌ها را چاپ کرد صرفا داستان کوتاه می‌نوشت. دريا هنوز آرام است، بيهودگی، زائری زير باران، پسرک بومی و غريبه‌ها نام مجموعه داستان‌هايی است که او پيش از نخستين رمانش منتشر کرد.
از دلتنگی، ديدار، قصه آشنا، و از مسافر تا تبخال دیگر مجموعه‌ داستان‌های احمد محمودند. داستان یک شهر، زمین سوخته، مدار صفر درجه، آدم زنده، و درخت انجیر معابد نام دیگر رمان‌هایی است که از این نویسنده بر جای مانده است. احمد محمود دوازدهم مهر ماه ۱۳۸۱ درگذشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: