شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
وقتی نیستی زندگی فرقی با زندون نداره...
فریدون فروغی (متولد نهم بهمن ۱۳۲۹ ـ تهران) از نوجوانی و بدون آنکه کسی به او آموزش دهد تمرین خواندن می‌کرد. در ۱۶ سالگی به همراه یک گروه نوازنده در مکان‌های مختلف ترانه‌های غربی معروف آن روزگار را اجرا کرد و در اواخر دهه چهل به خواننده بلندآوازه کلوپ‌های شبانه تهران بدل شد.

سال ۱۳۵۰ به اجرای دو ترانه به نام‌های «آدمک» و «پروانه من» به شهرتی بیش از پیش رسید. سال ۱۳۵۲ فیلم تنگنا ساخته امیر نادری، صدای خش‌دار و خسته فروغی را بر تیتراژ داشت. در‌‌ همان سال ترانه مشهور «نماز» (تن تو ظهر تابستونو به یادم می‌اره/ رنگ چشم‌های تو بارونو به یادم می‌اره/ وقتی نیستی زندگی فرقی با زندون نداره/ قهر تو تلخی زندونو به یادم می‌اره) را اجرا کرد؛ ترانه‌ای که سبب شد ساواک او را بازخواست کند. سال ۱۳۵۴ اجرای ترانه «سال قحطی» باعث شد حکومت شاهنشاهی به مدت دو سال او را از فعالیت منع کند. سال ۱۳۵۶، پس از اعلام فضای باز سیاسی، آلبوم «سال قحطی» را منتشر کرد.

سال ۱۳۵۷، با وخیم شدن اوضاع سیاسی ایران، اعتراض خود را به اوضاع کشور با انتشار آلبوم بت‌شکن اعلام کرد. سال ۱۳۵۹ ترانه یار دبستانی را برای فیلم از فریاد تا ترور به کارگردانی منصور تهرانی اجرا کرد. در حالی که بعد از انقلاب هیچ منع رسمی‌ای برای فعالیت فروغی اعلام نشده بود، به تهرانی خبر دادند باید صدای فروغی را از تیتراژ فیلمش حذف کند و این ماجرا متاسفانه شروع منع فعالیت فریدون بود. با این حال فروغی در ایران ماند و پیشنهادهای تهیه‌کنندگان آن سوی آب هرگز او را به رفتن راضی نکرد. تا پایان عمر کوتاهش جز اجرای یکی دو کنسرت در جزیره کیش مجوز برگزاری کنسرت یا انتشار آلبوم نیافت. فریدون فروغی سیزدهم مهر ماه ۱۳۸۰ با اندوه حنجره‎ای خاموش‌شده زندگی را بدرود گفت. ‌
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: