جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۳۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱
صدا کن مرا، صدای تو خوب است
سهراب سپهری شاعر و نقاش بزرگ معاصر، ۱۵ مهر ۱۳۰۷ در کاشان متولد شد. سال ۱۳۳۰ نخستین مجموعه شعر نیمایی خود را به نام «مرگ رنگ» منتشر کرد. سال ۱۳۳۲ با نشان درجه اول علمی از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد. در همین سال در چند نمایشگاه نقاشی در تهران شرکت کرد و دومین مجموعه شعرش با عنوان «زندگی خواب‌ها» منتشر شد.
سهراب از سر علاقه به فرهنگ مشرق زمین، سفرهایی به هندوستان، پاکستان، افغانستان، ژاپن وچین داشت. مدتی در ژاپن زندگی کرد و هنر «حکاکی روی چوب» را در آنجا فراگرفت. همچنین ترجمه‌هایی از شعرهای کهن چینی و ژاپنی انجام داده ‌است.
سال ۱۳۳۶ به پاریس و لندن رفت. ضمنا در مدرسه هنرهای زیبای پاریس در رشته لیتوگرافی نام‌نویسی کرد. در دورانی که در پاریس بود بورس تحصیلی‌اش قطع شد و برای تأمین مخارج و بیشتر در فرانسه ماندن و ادامه نقاشی، مجبور به کار شد و برای پاک‌ کردن شیشه آپارتمان‌ها، گاهی از ساختمان‌های بیست‌طبقه آویزان می‌شد.
د یگر کتاب‌های شعر او عبارتند از: آوار آفتاب، مسافر، صدای پای آب، حجم سبز، و ما هیچ ما نگاه. مجموعه شعرهای او در یک مجلد با عنوان هشت کتاب منتشر شده است. سهراب سپهری از جملة تاثیرگذار‌ترین شاعران معاصر است. او توانست با تصویرگری فوق‌العاده و سادگی در زبان و عمق در معنا، به سبک و زبانی منحصربه‌فرد دست یابد، به‌طوری که شعر او را بدون نام و امضای او هم می‌توان شناخت. او شاعری انسان‌مدار و جست‌وجو گر بود که کاری به کار سیاست و شعر سیاسی نداشت و همین امر در دوره حیاتش سبب انتقاداتی نسبت به او می‌شد. شاعر تنها و آرام و سربه‌زیر شعر معاصر، یکم اردیبهشت ۱۳۵۹ درگذشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: