شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۹
شاخص‌ترین کتابدار تاریخ معاصر ایران
ایرج افشار؛ ایران‌شناس، کتاب‌شناس، مصحح و مجله‌نگار نامی ۱۶ مهرماه سال ۱۳۰۴ در تهران متولد شد. سال ۱۳۲۸ تحصیلات خود را در رشته حقوق با گرایش قضایی به پایان برد. او که شاخص‌ترین کتابدار تاریخ معاصر ایران بود چند سالی ریاست کتابخانه دانشگاه تهران را بر عهده‌ داشت. افشار زبان انگلیسی و فرانسه را خوب می‌دانست. ده سال کتابدار دانشکده حقوق بود و سپس رئیس کتابخانه دانش‌سرای عالی شد.

 یک سال نیز ریاست کتابخانه ملی را بر عهده داشت و چهار سال هم رئیس اداره کل انتشارات دانشگاه بود. او عضو انجمن ایران‌شناسی، عضو هیات انتخاب کتاب، عضو کمیته جایزه کتاب‌سال، عضو انجمن کتابداران ایران، عضو هیات اجرایی انجمن تاریخ بود و همچنین از اعضای شورای عالی دائره‌المعارف بزرگ اسلامی به شمار می‌رفت. سردبیری یکی از مهم‌ترین نشریات حوزه کتاب ونشر با عنوان راهنمای کتاب را برای نزدیک به دو دهه بر عهده داشت و نیز نشریه فرهنگ ایران زمین و آینده را سردبیری کرد.

مجموعه تالیفات ایرج افشار نزدیک به ۵۰۰ عنوان است. سید فرید قاسمی کتابی حجیم درباره زندگی و آثار او نوشت که سال ۱۳۸۸ روانه بازار نشر شد. افشار به دعوت دانشگاه هاروارد آمریکا یک سال در آن کشور مقیم بود و به کار مرتب‌کردن کتاب‌های السنه شرقی آن دانشگاه اشتغال داشت و همچنین برای امور مربوط به کتاب و کتابداری سفرهایی به کشورهای مختلف داشته است.ایرج افشار، نسخه‌شناس، پژوهشگر و ایران‌شناس برجسته ۱۸ اسفند سال ۱۳۸۹ درگذشت. او پیش از مرگ کتابخانه شخصی‌اش را به مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی اهدا کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: