پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
حساب تهمت زنندگان با خداست
Iranian Foreign Minister Mohammad Javad Zarif during the last hours of his stay in New York among reporters on Monday expressed hope that he had performed his responsibility of conveying the Islamic Republic’s positions and opinions in the international communities in the best possible way.
محمد جواد ظریف، گرچه تا این لحظه سکوت کرده بود و مقابل فریادها دم نمی‌زد، اما در نهایت در واکنش به اظهارات تند منتقدانش گفت: «حساب کار تهمت‌زنندگان با خداست.»

حساب تهمت زنندگان با خداست

در مجلس به روی توهین‌کنندگان باز است

سرانجام سفر جنجالی وزیر امور خارجه به پایان رسید و در  در پایان سفر دو هفته‌ای خود به مقر سازمان ملل متحد بیان کرد: «امیدواریم از این فرصت بهترین استفاده را کرده باشیم. دوستانی نیز که تهمت زدند یا توهین کردند، آن‌ها هم حساب کار خود را ان‌شاء‌الله با خداوند خواهند کرد.»
یک هفته و چند روزی می‌گذرد از زمانی که خبر دست دادن وزیر امور خارجه و رئیس جمهور آمریکا دست به دست چرخید و حتی پای خود را به صحن علنی مجلس باز کرد. منصور حقیقت پور، عضو کمیسیون فراکسیون رهروان ولایت اولین کسی بود که به تسنیم گفت: «امیدواریم این خبر تأیید نشود چرا که در صورتی که آقای ظریف چنین کاری کرده باشد، قطعا خطوط قرمز نظام را نادیده گرفته است. تا وقتی آمریکا از تروریست‌ها حمایت می‌کند و به حقوق مردم ما احترام نمی‌گذارد نباید از دست دادن با مقامات آمریکا سخن گفت. اگر خبر منتشره مبنی بر دست دادن آقای ظریف با آقای اوباما صحت داشته باشد و تأیید شود، قطعا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به آن بی‌‌تفاوت نخواهند بود و این اقدام با واکنش مجلس همراه خواهد شد. آمریکا همچنان دشمن ملت ایران است و بر دشمنی با ملت ایران اصرار دارد لذا دست دادن با دشمن مخالف مبانی انقلاب و مغایر با حقوق ملت است و چنین کاری از سوی آقای ظریف بعید به نظر می‌‌رسد.»

حساب تهمت زنندگان با خداست

حمید رسایی که همواره از مخالفان پر و پا قرص دولت یازدهم به حساب می‌آید، هم ساکت ننشست و بیان کرد: «دو سال قبل گفتند به طور اتفاقی آقای روحانی با اوباما تلفنی صحبت کرده است، سال گذشته گفتند که آقای ظریف اتفاقی با آقای کری نیم ساعت قدم زده است، امسال گفتند به طور اتفاقی آقای ظریف و اوباما مواجه شدند و با هم دست دادند. آقای ظریف! چطور به طور اتفاقی راهت را کج نکردی تا با آن دست چدنی مواجه نشوی.» این نماینده مجلس نهم، سپس در اینستاگرامش نوشت: «تاریخ پر است از این اتفاقات اتفاقی! باور نمی‌کنید، تاریخ را ورق بزنید و البته جالب اینجاست که به طور اتفاقی، هیچ یک از این‌ها به گندم ری نرسیدند. چطور می‌توان اتفاقی با اوباما برخورد کرد، دست داد و احوالپرسی کرد اما نمی‌‌توان به طور اتفاقی راه را کج کرد، به طور اتفاقی نمی‌‌توان دست نداد و به طور اتفاقی نمی‌‌توان دشمن این ملت را جسورتر نکرد؟! آقاي ظريف فقط وقتی برگشتی، دستت را به سوی دستان رهبری که با بمب دست‌ساز همان آمریکایی‌ها به درجه جانبازی رسیده، دراز نکن. همین.»

حساب تهمت زنندگان با خداست

اما مدال تندترین واکنش را بهرام بیرانوند، نماینده مجلس نهم و عضو جبهه اصول گرایی از آن خود کرد. بیرانوند که در صحن علنی مجلس و بی توجه به تذکرات ابوترابی‌فرد پی در پی فریاد می‌کشید، گفت: «زمانی که صدها حاجی ایرانی به دنبال جنایت سعودی‌ها در آغوش مرگ رفته‌اند یا مفقود شده‌اند، ظریف وزیر امور خارجه به طور تصادفی خود را به آغوش اوباما رساند. آقای ظریف غلط زیادی کرده است.»

وی افزود: «اگر آقای ظریف به عنوان وزیر خارجه این خطا را انجام داده، از چارچوب وظایف و سیاست‌های کلی نظام تخطی کرده و باید مجازات شود، اما اگر به عنوان یک شخص عطش روبوسی با کری و اوباما را دارد بهتر است استعفا کرده و در خانه کری و اوباما بساط کند. ملت شریف ایران سال‌هاست تاوان رفتار استکباری شیطان بزرگ را می‌دهند و اکنون بسیاری از شهدای ما به خانه بازنگشته‌‌اند. آمریکا قصد ریشه‌‌کنی ملت ایران را دارد لااقل به اندازه یک جوجه خروس غیرت داشته باشید. ایران فروختنی نیست، در رگ‌های ایران غیرت جاری است، ایران تسلیم آمریکا نخواهد شد.»

حساب تهمت زنندگان با خداست

تنها در مورد برجام حرف زدیم

جواد ظریف اما ترجیح می‌دهد مثل طرف‌های آمریکایی‌اش، به هیاهوهای داخلی واکنش نشان ندهد. او در توضیح سفرش گفت: «به رغم آنکه سفری طولانی بود، هر روز بیش از ۱۰ دیدار داشتیم و جلسات متعددی را مانند جنبش عدم تعهد و وزیران خارجه عضو اکو با ریاست ایران، برگزار کردیم. دیدارهای متعدد دو جانبه نیز با بسیاری از کشورهای اروپایی، تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین، آسیایی‌ها و کشورهای منطقه داشتیم که به دلیل فاجعه منا، یکی از محورها ضرورت اقدام جدی درمورد قربانیان حادثه بود و همین‌طور درمورد جلوگیری از تکرار این فاجعه و شناسایی مسئولان و مسببان آن که تقریبا در همه مذاکرات از جمله در مذاکره‌ای که روز اول با قائم مقام دبیرکل سازمان ملل داشتم و دیداری که صبح دوشنبه با دبیرکل این سازمان داشتم، سایر مذاکرات این بحث پیگری شد.»

وزیر امور خارجه در خصوص فاجعه منا بیان کرد: «بعضی از اقدامات در این مدت اجرا و باعث شد که گشایش‌هایی صورت گیرد و حرکت‌های مثبتی در این زمینه شروع شود که متاسفانه هنوز کافی نیست اما قدری از روزهای اول بهبود پیدا کرده است، مخصوصا با پیام مقام معظم رهبری و اظهاراتی که توسط ریاست محترم جمهور صورت گرفت. درباره ضرورت اجرای دقیق برجام توسط طرف غربی و برداشتن تحریم‌ها صحبت شد که پس از اجرایی شدن برجام و اجرای مراحل قانونی در ایران که هنوز ما به آن مرحله نرسیده‌ایم، ضرورت دارد که طرف مقابل آماده اجرای تعهداتش شود. در این مرحله تمرکز ما بر بازگرداندن همه حجاح و پیکر کسانی است که جان خود را از دست داده‌اند و این اقدام توام با احترام صورت گیرد.»

ظریف با اشاره به بحران یمن و سوریه خاطر نشان کرد: «وضعیت منطقه و به ویژه بحران‌های یمن و سوریه و اینکه متاسفانه برخی همسایگان ما به دنبال راه حل سیاسی نیستند و تلاش می‌کنند که نیات سیاسی و اهداف منطقه‌ای‌شان را به مردم سوریه و یمن تحمیل کنند و متاسفانه در یمن مردم را به خاک و خون بکشند و به دنبال پیروزی بی‌معنی و غیرممکن نظامی هستند نیز در بحث‌های ما مطرح شد.»

وی ادامه داد: «در جلسه ۱+۵، بحثی شده بود که سایر موضوعات هم ممکن بود بعد از پایان آن جلسه مطرح و از فرصت استفاده شود اما متاسفانه جلسه دیرهنگام شروع شد و در زمانی‌که به پایان جلسه رسیدیم، فرصت برای مباحث دیگر نبود. اما در جلساتی که با آمریکایی‌ها داشتیم، دو جلسه‌ای که با آقای کری بود، هر دو جلسه درمورد مشکلاتی که ممکن است در مسیر اجرای برجام ایجاد شود، مخصوصا نحوه اجرای تعهدات اجرایی آمریکا، چه از سوی دولت مرکزی و چه از سوی ایالت‌ها و چه از سوی دستگاه‌های مختلف آمریکایی بحث کردیم و در این زمینه گفت‌وگوهای جدی داشتیم.»

محمدجواد ظریف گفت: «در دیداری که با دبیرکل سازمان ملل و همچنین وزیران خارجه دیگر کشورها داشتم، درباره مشکلات منطقه‌ای و حادثه منا در عربستان و همچنین راه و روش‌های خاتمه بحران سوریه و یافتن راه حل سیاسی برای آن کشور نیز مذاکراتی داشتیم. البته بر ضرورت تحقیقات جدی و همچنین جلوگیری از وقوع حوادثی مشابه در آینده نیز صحبت کرده‌ایم که امیدواریم اجرا شود.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: