جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۳۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵
آدم‌های نادان تفرقه‌افکنی می‌کنند
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «اگر شیاطین بگذارند و اگر اهل فکر و دلسوزان امت وارد میدان شوند، می‌توان امیدوار بود که به‌تدریج و مرحله به مرحله دنیای اسلام را جلو ببریم».

پایگاه خبری اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صحبت‌های ایشان که در سال ۱۳۷۷ طی سخنانی در اجلاس غدیر بیان شده بود، بازنشر کرد.

نادان‌ها در همه مذاهب و فرقه‌ها وجود دارند
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ابزارهای پیشبرد دنیای اسلام اظهار داشت: «ابزارش همین کنفرانس‌های اسلامی، همین رفت‏ و آمدهای اسلامی، ارتباطات دانشگاه‌ها، علما و این مراکز هست و موانع آن اظهارات غیرعاقلانه و تفرقه‌‌افکنانه‌‏‌ای است که در هر یک از فرقه‏‌‌ها و مذاهب آدم‌‌های نادانی پیدا می‌شوند و می‌‏‌گویند و آدم‌های دلسوز و مخلص اما کوتاه‌‏‌بین و بی‌‌اطلاع از حقایق ممکن است مزاحمت و تفرقه درست کنند».

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: «بحث کارساز برای الان این است که دنیای اسلام را بر چه محوری اداره کنیم. الان باید بدانیم برنامه فرهنگی و عقیدتی چه باشد. الان باید بدانیم با چه محتوایی باید زندگی خود را اداره کنیم و دنیای خود را بسازیم».وی با بیان اینکه جریان اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی مخاطراتی جدی به همراه دارد، تصریح کرد: «آدم‌‌های نادانی هستند که در هر یک از فرقه‏‌‌ها و مذاهب پیدا می‌شوند و اظهارات غیرعاقلانه و تفرقه‌‌افکنانه‌‌ای می‌‏‌گویند».

دنیایی نیست که بگوییم فقط تشیع و خود را حفظ کنیم
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه قرآن، محتوای اداره و سازندگی زندگی است، خاطرنشان کرد: «قرآن که از حدیث فتح خیبر روشن‌تر است، سنن روشن حضرت رسول(ص) است. سنن صحابه‌های متعدد و مقبول فرقین هستند که می‌‏‌توانیم با آن‌‌ها متحد شویم و روح غدیر را که هدایت جهان اسلامی و جلوگیری از تفرقه است، به‌دست بیاوریم».آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: «ما هرچه در تاریخ به طرف جلو می‌‌رویم،‌ تعصب، تنگ‌ نظری و تحجر ضعیف‌تر می‌‏‌شود و تعقل‌ها و سعه‌‏صدرها و منطق و استدلال قوی‌‌تر می‌‌شود».

وی با بیان اینکه در حال حاضر همه فرق باید حضور داشته باشند، تصریح کرد: «امروز دنیایی نیست که بگوییم فقط تشیع و به تنهایی بتوانیم خود را حفظ کنیم. مالکی، حنفی و سایر فرق نمی‌‌توانند به تنهایی دنیای اسلام را اداره کنند. با هماهنگی می‏‌‌شود به مسائل اختلافی پاسخ داد. با اسناد و مدارک و چیزهایی که وجود دارد، قابل حل است. مقداری مربوط گذشته است. نباید باعث تفرقه ما باشد. مقداری مربوط به آینده است. آن‌ها باید مورد توجه باشد و مسائل روز حل بشود».

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: