سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۳۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
معرفی دستگاه‌های جدید از سوی شرکت مایکروسافت
روز گذشته شرکت مایکروسافت در یک مراسم اقدام به رونمایی از دستگاه‌های جدید خود کرد. Surface Pro 4 به همراه لپ‌تاپ جدید این شرکت که منجر به شگفتی بسیاری از کارشناسان و کاربران شده است یعنی Surface Book در این مراسم در کنار دو گوشی هوشمند پرچم‌دار این شرکت یعنی Lumia 950 و Lumia 950 XL معرفی شدند تا نشان از یک قدرت نمایی یک‌باره از سوی مایکروسافت در بازار سخت‌افزارها باشند.


رستاخیز مایکروسافت

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که رونمایی از این دستگاه‌های جدید بیش از همه در راستای تقابل مایکروسافت با شرکت اپل است. به ویژه در خصوص لپ‌تاپ جدید این شرکت که گفته می‌شود رقیب اصلی لپ‌تاپ اپل یعنی Mac Book است. مایکروسافت ادعا می‌کند که با استفاده از چیپ جدید Skylake در این لپ‌تاپ و همچنین تلبت دو کاره این شرکت یعنی Surface Pro 4 قدرت و سرعت پردازشی بی‌نظیری را ارائه داده است که حداقل Surface Book را تبدیل به سریع‌ترین لپ‌تاپ 13 اینچ حال حاضر دنیا کرده است.

بدون شک باید اقدامات جدید مایکروسافت را در خصوص بازار سخت‌افزار به عنوان یک رستاخیز برای این شرکت قلمداد کرد. مایکروسافت تا چند سال قبل تنها به عنوان یک شرکت بزرگ فعال در عرصه نرم‌افزاری شناخته می‌شد. اما با خرید بخش گوشی‌های شرکت نوکیا به تدریج وارد بازار سخت‌افزار شد و دوره‌ای جدید از فعالیت‌های شرکت مایکروسافت در سایه مدیریت «ساتیا نادلا» شکل گرفت. طی این مدت استراتژی اولیه مایکروسافت به ویژه در بازار گوشی‌های هوشمند مبتنی بر ساخت و طراحی هوشمند‌های ارزان قیمت و میان رده به ویژه برای در اختیار گرفتن کف بازار بوده است. استراتژی که البته چندان برای مایکروسافت سودآور نبود و در نتیجه منجر به آن شد که این شرکت در سال جاری با یک تغییر رویکرد اساسی قدرت نمایی با تمام توان در عرصه سخت‌افزار را نیز در دستور کار خود قرار دهد.
 
ارائه هوشمند‌های Lumia 950 و Lumia 950 XL نیز به همراه لپ‌تاپ جدید این شرکت نشان دهنده همین تغییر ریکرد جدی مایکروسافت در عرصه سخت‌افزار است و خط سیر آینده این شرکت را در رقابت در حوزه سخت‌افزار ترسیم می‌کند. البته همه این‌ها به دور از نگاهی به تحولات نرم افزاری در این شرکت به ویژه در خصوص ویندوز 10 نیست. قدرت نمایی مایکروسافت در حوزه سخت افزار عملا در بستری صورت می‌گیرد که توان نرم افزاری این شرکت با ویندوز 10 به عنوان یک فلسفه جدید تداعی کرده است.

نسل جدید Surface Pro
اولین بمب خبری مایکروسافت در مراسم روز گذشته خود معرفی نسل جدید Surface Pro بود. این دستگاه نسبت به دستگاه سال گذشته از نظر طراحی تفاوت زیادی نکرده است و فقط ۳/۰ بزرگ‌تر شده است. پس با صفحه نمایش ۳/۱۲ اینچی رو به رو هستیم که رزولوشن ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل را فراهم کرده است. چگالی صفحه نمایش به ۲۶۷ پیکسل در هر اینچ رسیده است و همانند سال گذشته نسبت تصویر همان ۳:۲ باقی مانده که می‌تواند برای شما کمی دردسر ساز باشد.

سرفیس پرو ۴ از آخرین نسل  Core M یا همان Skylake استفاده می‌کند که با پردازش گرافیکی Iris Pro ادغام شده است. قدرت کلی دستگاه ۵۰درصد نسبت به نسل قبل ارتقا داشته است و اکنون هیچ مشکلی برای هندل کردن 4K با ۶۰ فریم بر ثانیه نیز نخواهد بود. ۱۶GB رم و ۱ ترابایت حافظه SSD به نحوی کنار دستگاه به کار گرفته شده است که سرفیس پرو ۴ می‌تواند تا ۹ ساعت با باتری در نظر گرفته شده زنده بماند.

قلم دستگاه فشار مرحله ۱۰۲۴ را روی صفحه نمایش به ارمغان آورده است تا در کنار باتری یک ساله بتواند بهترین تجربه را برای شما رقم بزند. از بهترین مواد در جنس این دستگاه استفاده شده است و می‌تواند به معنای واقعی کلمه دستگاهی حرفه‌ای به حساب آید. شروع قیمت از ۹۰۰ دلار خواهد بود.

شگفتی مایکروسافت در Surface Book
در حالی که همه تصور می‌کردند که Microsoft دو تبلت سرفیس معرفی کند؛ اما این شرکت در یک غافلگیری در کنار معرفی سرفیس پرو ۴ به سراغ معرفی یک لپ‌تاپ رفت.  Surface Book یک دستگاه هیبریدی است چون صفحه‌نمایش آن جدا شده و به صورت یک تبلت نیز قابل استفاده است، بنابراین صفحه‌نمایش آن لمسی و از سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ استفاده می‌کند.

عمر باتری این لپ‌تاپ ۱۲ ساعت است و ضخامت آن ۷/۷ میلی‌متر است که جزو سبک‌ترین و نازک‌ترین لپ‌تاپ‌های دنیا رده‌بندی می‌شود. خبر جالب دیگر ترک پد شیشه‌ای صفحه‌کلید این دستگاه است. البته، مایکروسافت یک قلم نیز برای آن معرفی کرده است. مایکروسافت مدعی است یکی از قوی‌ترین لپ‌تاپ‌های موجود در دنیا را عرضه کرده است؛ صفحه‌نمایش آن ۶میلیون پیکسلی است و بسیار حساس. قیمت پایه این دستگاه ۱۴۹۹ دلار اعلام شده است.

پرچم داران مایکروسافت و تحولی بزرگ
پرچم‌دارهای جدید این شرکت با نام لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰ ایکس ال معرفی شدند و به قابلیت‌های جدیدی مجهز شده‎‌اند. این دو دستگاه به همراه ویندوز ۱۰ موبایل عرضه خواهند شد. این دو گوشی به فلش LED سه‌گانه، اتصال USB Type-C و چند ویژگی جدید مجهز شده‌اند اما در این پست، با ویژگی‌های جدید مایکروسافت لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰ ایکس ال آشنا خواهید شد. انتظار می‌رود که مایکروسافت لومیا ۹۵۰ با قیمت ۵۴۹ دلاری و لومیا ۹۵۰ ایکس ال نیز با قیمت ۶۴۹ دلاری عرضه کند.

این دو گوشی به صفحه‌نمایش Quad HD با رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰ پیکسل مجهز شده‌اند اما اندازه‌ صفحه‌نمایش این دو دستگاه صفحه‌نمایش ۲/۵ اینچی (Gorilla Glass 3) و لومیا ۹۵۰ ایکس ال نیز صفحه‌نمایش ۷/۵ اینچی (Gorilla Glass 4) دارند. هر دو گوشی به ترتیب به تراکم پیکسلی ۵۶۵ و ۵۱۵ پیکسل مجهز شده‌اند.

لومیا ۹۵۰ به یک اسنپدراگون ۸۰۸ شش هسته‌ای با پردازنده‌ گرافیکی ادرنو ۴۱۸ و لومیا ۹۵۰950 ایکس ال نیز به یک اسنپدراگون ۸۱۰ هشت هسته‌ای با پردازنده‎‌ گرافیکی ادرنو ۴۳۰ مجهز شده است. با این حال، به نظر می‌رسد که خبری از مشکل گرمای بیش از حد نیست؛ چرا که مایکروسافت، راه‌حل خوبی را برای این مشکل ارائه کرده است.

مایکروسافت، جزئیات بیشتری درمورد تکنولوژی خنک‌کننده‌ مایع لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰ ایکس ال را منتشر نکرده است. جالب است بدانید که تیم سرفیس پرو، این تکنولوژی را به گوشی‌های جدید آورده‌اند. انتظار می‌رود که گرمای اسنپدراگون ۸۱۰ موجود بر روی این گوشی، زیاد نباشد.
دوربین عقب این دو دستگاه، ۲۰ مگاپیکسلی است. جالب است بدانید که لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰ ایکس ال به یک فلش طبیعی LED سه‌گانه مجهز شده‌اند. به همین دلیل، این فلش سه‌گانه به عکاسی بهتر در شرایط نوری کم کمک خواهد کرد و با کمک آن، عکس‌های بهتری توسط این گوشی گرفته می‌شود. همچنین این دستگاه‌ها به نسل پنجم لرزش‌گیر تصویر اپتیکال مجهز شده‌اند که به کاهش لرزش در تصاویر و ضبط ویدیو کمک خواهد کرد. این دوربین‌ها از فیلم‌برداری 4K پشتیبانی می‌کنند. متاسفانه هنوز معلوم نیست که این حسگر، ساخت کدام شرکت است اما احتمال داده می‌شود که حسگر این گوشی، Sony Exmor RS باشد.

مایکروسافت برای باتری لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰ ایکس ال، کم نگذاشته است و این دو دستگاه به ترتیب به باتری‌های ۳۰۰۰ میلی‌آمپری و ۳۳۴۰ میلی‌آمپری مجهز شده‌اند. گفته شده است که این دو گوشی از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند که در زمان ۳۰ دقیقه، ۵۰درصد از باتری شارژ خواهد شد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این گوشی، اسکنر عنبیه چشم یا Iris است که در کنار Windows Hello (آزمایشی) کار می‌کند. با استفاده از اسکنر Iris می‌توانید بدون لمس، صفحه‌نمایش گوشی را روشن کنید که تنها باید به دوربین مادون قرمز در بالای گوشی نگاه کنید.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: