پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹


کفگیر فوتبال ایران در پست هافبک بازی‌ساز چنان به ته دیگ خورده که اگر جدایی نوری از پرسپولیس قطعی شود و کرار جاسم نیز استقلال را ترک کند، تیر این دو باشگاه برای یافتن پلی‌میکرهای جدید به سنگ خواهد خورد. نه استقلال گزینه شاخصی مد‌نظر دارد و نه پرسپولیس و شاید دو تیم را در فصل پانزدهم با شمایی تازه و تاکتیک‌هایی متفاوت ببینیم.
محمد نوری نزدیک به یک ماه پیش سفری به قطر داشت که در جریان آن نشستی با مسئولان باشگاه المسیمیر قطر برگزار و در نهایت با این تیم قرارداد داخلی امضا کرد. نوری به واسطه قراردادی که با این تیم قطری منعقد کرده به‌زودی تهران را به مقصد دوحه ترک می‌کند و در تمرینات این تیم حاضر می‌شود. جدایی نوری را از پرسپولیس می‌توان قطعی دانست مگر آنکه مسئولان باشگاه پرسپولیس کاری انجام دهند فراتر از انتظار و با پرداخت غرامت به تیم قطری مانع جدایی شماره 14خود شوند که با توجه به فقدان بنیه مالی کافی خیلی بعید است که سرخ‌ها موفق به چنین کاری شوند و اجازه ندهند که نوری از تیمشان برود.
با جدایی نوری از پرسپولیس این سؤال به وجود آمده است که چه کسی جایش را به ‌عنوان هافبک بازی‌سار خواهد گرفت؟ این سؤال را برانکو ایوانکوویچ هنوز پاسخ نداده و شاید مرد کروات هم منتظر است که تکلیف نوری مشخص شود و آنگاه به دنبال یافتن بازیکنی برای این پست باشد. بی‌شک ایوانکوویچ نمی‌تواند از میان بازیکنان داخلی گزینه‌ای را بیابد. لیگ کم بازی‌ساز فوتبال ایران دست و پای او را برای یافتن جانشینی برای نوری خواهد بست. بختیار رحمانی بازیکنی که در لیگ سیزدهم بهترین بود و ستاره بی‌بدیل آن روزها محسوب می‌شد، بعد از یک سال دوری به تیم تراکتورسازی تبریز خواهد پیوست. قاسم حدادی‌فر، دیگر پلی‌میکر باتجربه فوتبال ایران نیز قراردادش را سرانجام با ذوب‌آهن تمدید کرد.
محرم و رسول نویدکیا دو بازی‌ساز باکیفیت تیم سپاهان هم در این تیم خواهند ماند. شاید برای برانکو جالب بود که دوباره با محرم دست همکاری بدهد اما این انتقال هرگز انجام نخواهد شد و دو نویدکیا این فصل نیز برای سپاهان موقعیت‌سازی خواهند کرد. میان بازی‌سازهای فوتبال ایران که کنکاش می‌کنیم به ایمان مبعلی هم می‌رسیم.
هافبک طراحی که با وجود زمزمه جدایی‌‌اش از نفت تهران اما دوباره قراردادش را با این تیم منعقد کرد. آری پرسپولیس نمی‌تواند در غیاب این بازیکنان مهره‌ای ارزشمند و باتجربه به جای محمد نوری داشته باشد مگر آنکه برانکو برود و از میان گزینه‌های خارجی که مورد اعتمادش هستند، بازیکنی را برای پرسپولیس بیابد. درد برانکو را ممکن است با اندکی تأخیر پرویز مظلومی نیز تجربه کند. دردی مشترک که از ترکیب فصل آینده سرخابی‌ها تیم‌های بدون هافبک بازی‌ساز تخصصی پدید می‌آورد. استقلال نیز که سال‌ها پیش مجتبی جباری، ایمان مبعلی، فریدون زندی و جانواریو را در این پست می‌دید، اکنون اگر کرار جاسم آخرین بازمانده نسل بازی‌سازهایش را از دست بدهد، برای یافتن بازیکنی به‌دردخور در این پست مهم و استراتژیک سخت به دردسر خواهد افتاد. پرویز مظلومی نیز اگر کرار جاسم را از دست بدهد که زمزمه‌اش را بارها شنیده‌ایم و گفته می‌شود به‌زودی تکلیف این بازیکن با استقلال مشخص می‌شود، با معمای بزرگی روبه‌رو خواهد شد. استقلال اکنون از میان شش سهمیه لیگ برتری خود پنج خرید لیگ برتری داشته و فقط می‌تواند یک گزینه دیگر به خدمت بگیرد. سرمربی آبی‌ها هرگز در راستای تقویت این پست کاری انجام نداده و غالب خریدهایش در پست دفاع بوده و یک مورد را به خط حمله اختصاص داده است.
برای مظلومی نیز رفتن کرار جاسم درد جانکاهی است که به این زودی‌ها التیام نمی‌یابد. استقلال نیز اگر بخواهد جای کرار را پرکند هیچ گزینه‌ داخلی پیش روی خود ندارد. درباره وضعیت بختیار، دو نویدکیا، حدادی‌فر و مبلعی گفتیم و لیگ به جز این مردان دیگر بازی‌سازهای ویژه‌ای ندارد که توان پر کردن بازیکنی در حد و اندازه کرار را داشته باشند.
استقلال و پرسپولیس اگر می‌خواهند فصل آینده خیالشان از بابت داشتن بازی‌ساز آسوده باشد، باید دست بجنبانند. سرخ‌ها باید هزینه حفظ نوری را پرداخت کنند یا سریعا با گزینه خارجی خوبی به توافق برسند. برای استقلال نیز همین راه‌حل پیش‌رو است. یا حفظ کرار یا جذب یک خارجی.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: