پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷
مهمترین ماجرای این روزهای فوتبال ما اختلاف کی روش و  علیرضا اسدی است. کافی است آرشیو روزنامه ها و سایت ها را در روزها، هفته ها و ماه های قبل جستجو کنید تا شاهد مصاحبه ها و بیانیه هایی در این خصوص باشیم.

همه اختلاف اسدی و کی روش

*شروع ماجرا

علیرضا اسدی از بهمن ماه سال گذشته به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال انتخاب شد تا جایگزین نبی در این پست باشد. بازیکن سالهای دور تیم های راه آهن و اکباتان که در زمان دهداری پیراهن تیم ملی را نیز برتن کرده بود عهده دار وظیفه ای مهم در فدراسیون فوتبال شد. با حضور اسدی قرار شد دیگری خبری از «کشوی جادویی» آقای دبیرکل نباشد که به نظر می رسد تا کنون چنین مساله ای رخ داده است. چند ماه بعد و در اسفند ماه، اسدی بزرگترین قدم خود را برداشت و آن بازخواست سرمربی تیم ملی ایران بود. کارلوس کی روش در این سالها که روی نیمکت تیم کشورمان می نشیند از ادبیات خاصی استفاده و حق به جانب صحبت کرده بود اما این بار داستان فرق می کرد. طرفی که مقابل کی روش نشسته؛ فوتبالیست سالهای دور تیم ملی و تحصیلکرده ای بود که رسما اعلام کرد که از نتایج تیم ملی راضی نیست. در جلسه ۴ ساعته بین دبیرکل فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی ، اسدی ضمن مقایسه کارنامه دوران کی روش و برانکو در تیم ملی،  اعلام کرده بود که  این سرمربی پرتغالی خواسته ها را برآورده نکرده است. پس از این ماجرا کی روش مصاحبه ای علیه اسدی انجام داد. البته قرار بود چند ماه قبل کنفرانس های مطبوعاتی جداگانه برگزار شود که این مساله منتفی شد.

*پشت پرده ارجاع پرونده چیست؟
در ماه های اخیر تیم ملی در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ و جام ملتهای ۲۰۱۹ آسیا نتایج دلخواهی کسب نکرد تا باز هم  شاهد مصاحبه هایی از کی روش و دکتر اسدی باشیم. سرمربی تیم ملی اعتقاد داشت که تجار باید به این تیم کمک کنند در حالی که دبیرکل فدراسیون معتقد است اینکه چه کسانی باید به تیم ملی کمک کنند را فدراسیون مشخص می کند نه فرد دیگری! اوج ماجرا در هفته های اخیر به زمانی بر می گردد که کی روش در برنامه ۹۰ اعلام کرد علیرضا اسدی  پرونده خانبان و آقاجانیان را به کمیته اخلاق ارجاع داده است!  البته این مساله از سوی دبیرکل فدراسیون رد شد ضمن اینکه وی سرمربی تیم ملی را به مناظره دعوت کرد. دبیرکل فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص اینکه بحث مناظره‌اش با کی‌روش به کجا کشید و در اصل موضوع مناظره چه خواهد بود، گفت: «بحث سر این است که مهمترین رکن اجرایی فدراسیون دبیرکل است و کسی جز علی کفاشیان که رئیس فدراسیون فوتبال است نمی‌تواند برای دبیرکل تعیین تکلیف کند که چه پرونده‌ای را ارجاع بدهد یا ابلاغ کند. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که شما تیرتان را به کجا شلیک کنید ضمن اینکه به این بنده خدا (کارلوس کی‌روش) اطلاعات اشتباه داده شده چرا که پرونده او قبل از ورود من به فدراسیون به جریان افتاده بود!» از طرف دیگر حسین آبانگاه عضو سابق کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در مورد اینکه پرونده کی‌روش را اسدی به کمیته اخلاق فرستاد یا نبی دبیر سابق فدراسیون،  به فارس گفت: «کلید این ماجرا از زمانی زده شد که کی‌روش با بی‌بی‌سی مصاحبه کرد و صحبت از لباس‌های تقلبی آل‌اشپورت در تیم ملی را به میان آورد. به همین خاطر حراست وزارت ورزش نامه‌ای نوشت و خواستار پیگیری این مسئله شد زیرا بازتاب منفی زیادی در رسانه‌های جهان پیدا کرده بود. مهدی محمدنبی نیز در پیرو آن نامه به سپهر مسئول حقوقی فدراسیون نامه‌ای می‌نویسد و سپهر به ما اعلام می‌کند که در جریان این مسئله نیست و آن را از سر خودش باز می‌کند. نامه سپس توسط نبی به کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال می‌رود که ترابیان هم می‌گوید من در جریان مسئله آل اشپورت نیستم. در همین حین نبی دبیر فدراسیون تغییر پیدا می‌کند و پرونده به کمیته اخلاق می آید.» وی در مورد درگیری کی‌روش با اسدی که بحث اول فوتبال ایران شده، گفت:«آقای کی‌روش روزی ۱۴ میلیون تومان از فوتبال ایران می‌گیرد و بعد این اجازه را به خودش می دهد که به همه توهین کند و هر کاری که می‌خواهد انجام بدهد. این در حالی است که طبق یکی از بندهای قرارداد کی‌روش او حق مصاحبه با رسانه‌ها را ندارد مگر اینکه مجوز کتبی از رئیس فدراسیون فوتبال داشته باشد. کی‌روش طبق قراردادش فقط می‌تواند در حین تمرین در مورد مسائل تمرین تیم ملی صحبت کند اما اکنون شاهد این هستیم که او هر روز علیه شخصیت‌های معتبر فوتبال ایران صحبت می‌کند و به آنها می‌تازد. یک روز به مایلی‌کهن می‌توپد روز دیگر شخصیت بازیکنی مثل رحمتی را زیر سوال می‌برد.»

*همه علیه اسدی
اتفاقی که البته در این بین دیده می شود خط و خطوطی است که به کی روش و دیگر اعضای کادر فنی تیم ملی داده می شود چرا که  بجز کی روش، دستیاران وی نیز در این خصوص صحبت کرده اند.  صدای اعتراض سیدجلال حسینی کاپیتان تیم ملی نیز روز گذشته شنیده شد و ماجرای پیراهن های تیم ملی را برایمان زنده کرد. پیش از شروع جام جهانی، کی روش از کیفیت پایین البسه آل اشپورت گفت و متاسفانه این مساله بازتاب جهانی هم پیدا کرد. به تبع کی روش، بازیکنان تیم ملی نیز در این خصوص مصاحبه کردند ولی به یکباره همه چیز گل و بلبل شد. حالا پس از یکسال از ماجرا مشخص شده سرمربی تیم ملی با دریافت ۱۰۰ هزار دلار مصاحبه های خود را فراموش کرده است. البته یکبار دیگر نیز  بازیکنان تیم ملی متحد بودند.  بعد از بازگشت تیم ملی از برزیل و در فرودگاه، همه بازیکنان خواستار باقی ماندن کی روش در تیم ملی شدند. حالا هم بعید نیست پس از مصاحبه سیدجلال حسینی، سایر اعضای تیم ملی علیه اسدی، مصاحبه کنند. نکته جالب ماجرا اینجا است که کی روش نباید علیه مسئولین ورزش ایران صحبت کند و از کفاشیان نیز اخطاری در این خصوص گرفته ولی بازهم روز گذشته مصاحبه و اعلام کرد اسدی را نمی شناسد! دکتر اسدی البته این بار اعلام کرد با آرامش به کار خود ادامه خواهد داد!

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: