پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷
توضیحات نوبخت در مورد اقدامات دولت در عرصه سرمایه گذاری
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ضمن اعلام رشد اقتصادی شش ماهه نخست امسال گفت: طبق برآوردهای انجام شده مجموع خسارت سیل در شهر ایلام ۶۰۰ میلیارد تومان و در کوهدشت ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.محمد باقر نوبخت با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور در شش ماه اول امسال براساس برآوردهای اولیه یک درصد بوده است، اظهارداشت: هر چند که این عدد مطلوب دولت نیست، اما نسبت به رشد منفی ۶.۸ درصدی سال۹۱ نرخ بهتری است.وی افزود: برای اینکه بتوانیم به رشد مطلوب اقتصادی برسیم باید تلاش یبشتری انجام شود و از همین رو بسته سیاستی جدید تدوین شد و بانک مرکزی با ابزار پولی و سازمان مدیریت با ابزار مالی برای افزایش رشد اقتصادی اقدام خواهند کرد. براساس بررسی‌ها در شش ماهه اول امسال رشد بخش کشاورزی ۵.۷ درصد، صنعت و معدن منفی ۱.۱ درصد و خدمات ۰.۹ درصد بوده است.

نوبخت درخصوص برخی نگرانی‌های نسبت به نقود دشمن بعد از رفع تحریم‌ها به حوزه اقتصادی و هشدار مقام معظم رهبری نسبت به واردات کالاهای خارجی و به ویژه آمریکایی، گفت: ما سال‌های در تحریم بودیم و هم‌اکنون که درهای ارتباط اقتصادی را باز کردیم باز هم جمهوری اسلامی هستیم و با همان اهداف و ارزش‌ها و مقام معظم رهبری به درستی هشدار دادند الان که قرار است ارتباط وسیعی داشته باشیم برخی موارد را رعایت کنیم زیرا بالاخره بدخواهانی نسبت به آرمان‌های ما وجود دارد.

وی افزود: از سوی آمریکا ادبیات سخیفی می‌شنویم که با ارزش‌ها و فرهنگ ما سازگاری ندارد، ما این مراقبت‌ها را داریم و البته وجه اصلی این مساله باید در حوزه فرهنگ انجام شود.سخنگوی دولت با بیان اینکه سیاست‌های دولت در حوزه جذب سرمایه‌گار خارجی مشخص است، تصریح کرد: ما در سه عرصه قاعده را تعریف کردیم، به جای سرمایه‌گذاری نقدی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی باید انجام شود و که آثار مثبت آن افزایش تولید و اشتغال جوانان است.

وی ادامه داد: دوم سرمایه‌گذار خارجی باید فناوری نو بیاورد و آنها ایران را بازار مصرف نبینند. خیلی از مصنوعاتی که در داخل با مشارکت خارجی‌ها تولید می‌شود، قابلیت فروش در کشورهای همسایه را دارد. سوم باید در به دست آودرن بازارهای خارجی برای فروش محصولات تولیدی به ایران کمک کنند.

نوبخت در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر راه اندازی اینترنت ملی در ایران از سوی یک شرکت آمریکایی، گفت: چنین مساله‌ای صحت ندارد؛، در حال حاضر از کشورهای مختلفی از جمله آمریکا آمادگی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد و البته مقام معظم رهبری تاکید کردند کالاهای مصرفی آمریکایی وارد نشود و دغدغه ایشان بسیار بجا است.وی اضافه کرد: اما ما انتظار داریم همه به ما کمک کنند و به گونه‌ای بحث نشود که سرمایه‌گذار خارجی به بحث سرمایه‌گذاری در ایران ورود نکند؛ خودمان خودمان را تحریم نکنیم. قبول کنیم که سرمایه‌گذار خارجی نیازمند یک اطمینان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه عده‌ای ممکن است تشخیص دهند که سرمایه گذاری خارجی به معنای نفود در ایران است، گفت: مدتی پیش رئیس جمهور یکی از کشورها می‌خواست به ایران بیاید و دلیل اینکه صحبت‌هایی کرده بود، عده‌ای اعلام کردند این فرد نباید به ایران بیاید و اگر بیاید اما به خیابان می‌آییم و اعتراض می‌کنیم؛ اتفاقا آن رئیس جمهور آمد و با مقام معظم رهبری هم دیدار کرد.

وی تصریح کرد: ملاک باید قانون باشد و همه به آن احترام بگذارند. اگر مشکلی وجود داشته باشد و مصداقی از تخلف و نفوذ دیده شود گزارش‌های دستگاه‌ها به مقام معظم رهبری و دولت می‌رسد؛ ما باید از فرصتی که بعد از رفع تحریم‌ها به وجود می‌آید استفاده کینم و اگر مشکلی به وجود بیاید مقام معظم رهبری هر جا احساس کنند با صرات اعلام می‌کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری اظهارداشت: ایشان گفتند علت اینکه رضایت حاصل شد (برای انجام مذاکرات) برای این بود که تحریم‌ها برداشته شود. بنابراین به‌گونه‌ای نشود که تحریم برداشته شود اما تنوانیم از مزیت آن استفاده کنیم.وی در پاسخ به این سوال که اقدامات دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی چگونه بوده با توجه به اینکه مقام معظم رهبری از روند اجرای آن ابراز نارضایتی کردند، گفت: تکالیف دستگاه‌های برای سال‌های ۹۳ و ۹۴ مشخص شد و گام‌هایی در ای زمینه برداشتیم اما اینکه بگوییم اقتصاد مقاوم شد، چنین اتفاقی رخ نداد. اقتصادی که سال‌های سال وابسته به نفت است را نمی‌توان یک شبه از نفت جدا کرد و مالیات را جایگین آن کرد.

نوبخت با بیان اینکه وصول مالیات هم مشکلات خاص خود را دارد، تصریح کرد: عدم رضایت مقام معظم رهبری واقع‌بینانه است ایشان نسبت به پیشرفت کار عدم رضایت داشتند و در همین راستا ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل و یک برنامه مشخص تدوین شد.وی با تاکید بر اینکه برنامه تدوین شده با اساس چهارچوب مدنظر مقام معظم رهبری بوده است، گفت: این سیاست‌ها حاوی مسائلی است که هیچ عقل سلیمی مخالف آن نیست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: