جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۴۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
چرا دستگیری‌ها، قبل از طرح «نفوذ» از سوی رهبری نبود؟
بازداشت چند فعال رسانه ای به اتهام «نفوذ»
روز گذشته برخی سایت ها و خبرگزاری ها به نقل از سازمان اطلاعات سپاه از دستگیری تعدادی از فعالان رسانه ای با عنوان «شبکه نفوذی دشمن در رسانه ها» خبر دادند. شب گذشته نیز یکی از کارشناسان سازمان اطلاعات سپاه در همین خصوص در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حاضر شد و جزئیات این دستگیری را تشریح کرد. موضوع «شبکه نفوذ رسانه ای دشمن» اما مربوط به چند ماه پیش است، زمانی که تعداد ۱۲ نماینده مجلس به وزیر ارشاد و اطلاعات در این خصوص تذکر دادند.

با جریان نفوذی صدها نفری در رسانه‌ها برخورد کنید
در آخرین روزهای شهریور بود که ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس در تذکری خطاب به حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم مقابله جدی با «جریان صدها نفری نفوذی سرویس‌های جاسوسی غربی در روزنامه‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای» تاکید کردند. در این تذکر آمده بود: «یک باند و جریان مخرب صدها نفری رسانه‌ای در داخل وابسته به سرویس‌های جاسوسی غربی می‌باشند و با کشورهایی از جمله نروژ، هنلد و انگلیس مرتبط هستند. سرپل ارتباطات آن ها در خارج از کشور افرادی از سران فتنه ۸۸ و فراریان و پناهنده شدگان به کشورهای غربی می‌باشند». به گفته این نمایندگان سرویس‌های غربی، این جریان را در روزنامه‌های زنجیره‌ای و رسانه‌های فضای مجازی هدایت و مواضع خود را عملیاتی می‌کنند. نمایندگان تذکردهنده در پایان از این دو وزیر خواسته بودند که سریعا با این جریان برخورد و پرونده آن ها را تسلیم قوه قضائیه کنند. احمد سالک، مرتضی آقاتهرانی، مهدی کوچک‌زاده، سیدمحمود نبویان، جواد کریمی قدوسی و بهرام بیرانوند از جمله امضاکنندگان این تذکر بودند. علی مطهری اما در واکنش به این تذکر نمایندگان با بیان اینکه برخی افراد به اصلاح طلبان به عنوان دشمن نگاه می‌کنند، گفت: «این افراد دیدشان این گونه است که اصلاح طلب‌ها ضد انقلاب و کافر هستند و وقتی این افراد چنین دیدی دارند، حتما این گونه هم قضاوت می‌کنند». به گفته او اکنون در میان افراد نوعی «کینه جویی» پیدا شده که به هیچ وجه حالت خوبی ندارد.

چیزی درحد «جریان» نفوذی وجود ندارد
این تذکر نمایندگان واکنش وزیر فرهنگ و ارشاد را در پی داشت و او وجود چیزی تحت عنوان «جریان» جاسوسی و نفوذ را در رسانه ها منکر شد. علی جنتی تاکید کرد: «کسانی که چنین ادعایی دارند باید وجود آن را ثابت کنند». جنتی با بیان اینکه وزارت ارشاد از این موضوع که پشت صحنه چیست و آیا کسی از طریق فضای رسانه ای به دنبال براندازی نظام است یا خیر، اطلاعی ندارد و به هر حال عوامل نفوذی ممکن است در همه بخش‌های کشور وجود داشته باشد، تصریح کرد: «اما اینکه چنین نکته ای به صورتی اینچنین پررنگ، از سوی عده‌ای مطرح و این تصور ایجاد شود که بخش عمده عناصر فعال در رسانه‌های داخلی به خارج از کشور متصل هستند، چنین نیست و آن ها که ادعا می‌کنند باید آن را اثبات کنند». به گفته جنتی هیچ نمی‌شود منکر این امر شد که رسانه‌ های خارج نشین با برخی عناصر، روزنامه نگاران یا اصحاب رسانه داخلی ارتباط داشته باشند یا به آنها خط بدهند، ولی اینکه در حد جریان معرفی شود، اینگونه نیست.
شب همان روز تذکر این ۱۲ نماینده، برخی رسانه ها خبر از دستگیری ۱۲ روزنامه نگار جاسوس را دادند، خبری که دقایقی بعد تکذیب شد. در این مدت نیز به جز اخباری که حول اتهام جاسوسی جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست درمیان بود، صحبت دیگری در این خصوص درفضای رسانه ای مطرح نشد. تا چند روز قبل که خبر دستگیری چهار خبرنگار و روزنامه نگار با نام های عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، سامان صفرزایی و آفرین چیت ساز منتشر شد و روز گذشته که اطلاعات سپاه جزئیاتی دستگیری این افراد با عنوان «عوامل نفوذ در رسانه‌ها» را بیان کرد.

سرویس‌های جاسوسی غربی، پشت شبکه نفوذ رسانه‌ای است
عاصف، کارشناس سازمان اطلاعات سپاه شب گذشته در ارتباطی تلفنی با برنامه گفت و گوی خبری درخصوص این پرونده از مجموعه ای از مجرب ترین فعالان رسانه ای اپوزیسیون خارجی و داخلی خبر داد که با شبکه سازی از خبرنگاران داخلی برای مقاصد خود استفاده می کردند. به گفته او این افراد ساختار به ظاهر پیچیده و غیر قابل شکستی برای خود ایجاد کرده بودند و کاملاً نکات حفاظتی را رعایت می کردند و نام های مستعار متعددی را برای خود ایجاد کرده بودند .عاصف از تلاش این شبکه برای هدایت افکار عمومی بر اساس نظریات نظریه پردازان امنیتی سرویس های اطلاعاتی غرب خبر داد که «بزک کردن چهره آمریکا، جریان سازی جعلی حقوق بشری و زمینه سازی برای حضور رسمی آمریکایی ها در ایران» از جمله این موارد است. او همچنین به بودجه ریزی پنهان سرویس های جاسوسی آمریکا و هدایت سیاسی و دیپلماتیک انگلستان در این خصوص اشاره کرد و گفت پول هایی از خارج از کشور برای این افراد از طریق صرافی ها تزریق می شده و نکته قابل توجه درباره این عناصر، «قلم فروشی و مزدوری» است، به این صورت که آن ها به راحتی با دریافت مبالغ هنگفت قلم خود را فروخته بودند. به گفته عاصف، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران حدود دو سال است روی این شبکه به صورت مستقیم کار می کند و برخی از موسساتی که در این زمینه فعالیت می کردند و عناصر آن ها کاملاً شناسایی شده اند که اقدامات بعدی و جزئیات فعالیت آن ها از سوی دستگاه قضایی برای افکار عمومی ارائه خواهد شد.

چرا دستگیری‌ها، قبل از طرح «نفوذ» از سوی رهبری نبود؟
موضوع کشف شبکه نفوذ و همچنین بازداشت تعدادی از خبرنگاران امروز با واکنش احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس روبه رو شد. احمد توکلی در یادداشتی با عنوان «ملاحظه ای در حاشیه دستگیری چند خبرنگار» که در کانال تلگرامش منتشر کرده، به موضوع نفوذ اشاره کرده و نوشته است که نفوذ ابعاد گسترده ای دارد و  این طور نیست که صرفا منحصر در سیاست باشد. توکلی تاکید کرده است که استکبار از هر فرصت و بستر آماده ای برای نفوذ به کشور استفاده می کند، اما مهم ترین هدف نفوذ برای استکبار، تغییرات فرهنگی و هویتی در رفتار فردی و اجتماعی است. وی با بیان اینکه فرصت نفوذ نیازمند بستر مهیا در حوزه سیاسی و در شرایطی اقتصادی است و از همین جهت هم رهبری مساله نفوذ پس از برجام را بسیار جدی دانستند، تاکید کرده است: «اما باید مراقبت کرد نگرانی رهبری متوقف به تصمیمات شعاری و اقدامات سطحی در حوزه سیاست نشود». توکلی در ادامه با اشاره به بازداشت تعدادی از خبرنگاران در روزهای گذشته «به اتهام نفوذ»، ضمن بیان اینکه از جزئیات آن اطلاعی ندارد تصریح کرده است: «حتما متولیان امر دلائل قانع کننده ای به مردم ارائه خواهند کرد اما حسب سابقه ای که پیش تر هم وجود داشته است، نگرانم دغدغه مبنایی و عمیق رهبرانقلاب به اقدامات امنیتی و انتظامی خلاصه شود». او تاکید کرده است: «از سوی دیگر این سوال ایجاد می شود که تا پیش از طرح نفوذ از سوی رهبری چرا این اقدام صورت نگرفته است؟ تهدید نفوذ که مساله امروز و دیروز ما نبوده است. بنابراین انتظار می رود این دست اقدامات با درایت و دقت بیشتری صورت گیرد که اصل دغدغه رهبری تحت الشعاع قرار نگیرد».

از واژه «نفوذ» سوءاستفاده نشود
حسن روحانی رئیس جمهور نیز امروز در سخنانی درخصوص سوءاستفاده از واژه «نفوذ» برای سرکوب مخالفان هشدار داده است. روحانی در سخنان خود در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه نکاتی که رهبری مطرح می کنند با هدف استحکام قدرت ملی و برای این است که ملت ایران در برابر نفوذ بیگانگان صف واحدی بوده و در برابر توطئه‌ها هوشیار و بیدار باشند، تاکید کرده است: «نباید خدای ناکرده برخی بخواهند از این کلمات و واژگان سوء استفاده کنند و این طور نباشد که از این پس با هر کس که مخالف هستیم، بخواهیم او را به نحوی متهم کرده و گروهی را به حاشیه برانیم». وی با اشاره به اینکه مردم به درستی معنای نفوذ، استکبار و تاریخ و نحوه رفتار نادرست آمریکا با این کشور و ملت را می‌دانند و منافع ملی و آینده کشور را به خوبی تشخیص می‌دهند، تصریح کرده است: «باید به طور واقعی و جدی با هر گونه نفوذ بیگانگان مبارزه کنیم و نباید عده ای با کلمه «نفوذ» بازی کنند».

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: