جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
رئیس بنیاد سعدی ضمن تشریح فعالیت‌های این بنیاد در دوسال و نیم گذشته، به نمایندگان ۲۶ موسسه فعال در گسترش زبان فارسی در جهان، گفت: گسترش زبان فارسی رابطه مستقیمی با اقتدار ملی ما دارد. دومین گردهمایی موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان صبح روز اول آذر با حضور نمایندگان ۲۶ نهاد داخلی و خارجی در این زمینه و به میزبانی بنیاد سعدی در تهران برگزار شد.
غلامعلی حدادعادل رئیس بنیاد سعدی در آغاز این گردهمایی با بیان اینکه کشورهای جهان برای گسترش زبان خودشان فراتر از مرزهای جغرافیایی، تلاش گسترده‌ای می‌کنند گفت: مسلم است که گسترش زبان هر کشور در خارج از آن کشور، رابطه‌ای مستقیم و معنادار با اقتدار ملی آن کشور دارد.
وی افزود: زبان فارسی به دلایل گوناگون همواره مطلوب غیر ایرانیان بوده است. در دهه‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای آموزش و گسترش زبان فارسی در خارج از کشور انجام شده است. اما از سال ۱۳۸۵ این ایده مطرح شد که یک موسسه و سازمان مستقل همانند سازمان‌ها و نهادهای دیگر کشورها، با هدف گسترش زبان فارسی در جهان تاسیس شود.
وی یادآور شد: ما تجربه حداقل ۲۵ کشور را در زمینه گسترش زبان فارسی خودشان که زیر نظر بالاترین مقام آن کشور اداره می‌شود، گردآوری و بررسی کردیم و بر این اساس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد مستقلی را به نام بنیاد سعدی تاسیس کرد که در حال حاضر بیش از دو سال و نیم از شروع رسمی فعالیت آن می‌گذرد.
حداد عادل تاکید کرد: شما می‌دانید که امروزه آموزش هر زبانی به عنوان زبان دوم، یک دانش تخصصی محسوب می‌شود و از این جهت بنیاد سعدی سعی می‌کند با نگاه تخصصی به این موضوع نگاه کند. البته خوشبختانه در کشور ما در دهه‌های اخیر رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان با عنوان «آزفا» در چند دانشگاه به وجود آمده و فارغ‌التحصیلان آن با درجه کارشناسی ارشد در اختیار ما هستند و تلاش کردیم از تخصص آنها استفاده کنیم.
حدادعادل اضافه کرد: یکی از کارهای اصلی ما تالیف کتاب‌های متناسب با نیاز فارسی‌آموزان خارجی است؛ مسلماً وقتی صحبت از تالیف کتاب می‌شود، منظور یک دوره کتاب نیست بلکه انواع مخاطب با انواع مهارت، نیاز به این کتاب‌ها دارند و لذا باید این کتابها کاملاً مبتنی ‌بر دستاوردهای عملی و آموزش زبان دوم تدوین شوند که در این باب، فعالیتی شروع شده است.
رئیس بنیاد سعدی یکی دیگر از برنامه‌های این بنیاد را در بیش از ۲ سال گذشته، تربیت معلم برای آموزش زبان فارسی به فارسی آموزان خارجی عنوان کرد و رویکرد فعالیت‌های این بنیاد را همکاری با تمامی موسسات و دستگاه‌هایی دانست که به نحوی در گسترش زبان فارسی در جهان نقش ایفا می‌کنند. او گفت: ما اصلاً فکر رقابت با کسانی را که در این زمینه تلاش می‌کنند، در سر نداریم، از جمله تفاوت‌های گردهمایی موسسات فعال در زمینه گسترش زبان فارسی در جهان با دوره نخست، حضور بعضی از دوستان خارجی در آن است و ما از این بابت خوشحالیم.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: