پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
حکایت تکراری ما و شکارچیان غیرمجاز
شما خبری را که در ادامه می‌آید بخوانید و خودتان قضاوت کنید. اینکه اخبار مربوط به تخلفات شکارچیانِ حیات وحش ایران ثبت شود، به خودی خود خوب است، اما تکرار این خبرها و شباهت عجیبشان به هم این پرسش را ایجاد می‌کند که انتشار این اخبار چه ارزشی دارد؟ اگر قرار باشد شکارچیان، بی‌وقفه به کارشان ادامه بدهند و خبرنگاران اخبار مربوط به تخلفات آنها را بی‌وقفه منتشر کنند و مسئولان به روش سابق به جریمه نقدی و زندان‌های قابل خریداری درباره این افراد اکتفا کنند، هیچ تغییری در شرایط فعلی ایجاد نخواهد شد. به گمانم ما در مورد شکار غیر مجاز و کشتار بی‌رویه حیوانات بی‌پناه این مرزو بوم گرفتار دور باطل شده‌ایم. عرض کردم؛ شما خبر را بخوانید و خودتان قضاوت کنید:
پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران نوشت: به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر انجام فعالیت‌های مجرمانه یک شکارچی متخلف، نیروهای یگان محیط زیست شهرستان جغتای به بررسی این موضوع پرداختند. رئیس اداره محیط زیست جغتای در این باره گفت: محیط‌بانان در جریان تحقیقات خود یک شکارچی متخلف ساکن روستای مزینان در شهرستان داورزن را شناسایی نموده و پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی راهی روستای مذکور شدند.
حسین اصلاحی اظهار داشت: ماموران به صورت ناگهانی وارد منزل مظنون شده و به تفتیش این مکان پرداختند. در بازرسی از این خانه اجزای بدن یازده پستاندار وحشی شامل پنج نیم‌تنه قوچ وحشی، یک جفت شاخ کل وحشی، یک نیم‌تنه آهو، یک کله کامل و فک و زبان دو کل وحشی یخ‌زده، فک و زبان یخ‌زده یک قوچ وحشی و فک و زبان یخ‌زده یک آهو کشف شد. همچنین یک قبضه اسلحه شکاری تک‌لول غیرمجاز، ۲۱ عدد فشنگ کالیبر ۱۲ و پنج عدد فشنگ گلوله‌زنی نیز از منزل این متخلف کشف و ضبط شد. متهم این پرونده پس از تنظیم صورت‌جسله و تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد. بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک آهو، قوچ و کل وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمان می‌بایست مبلغ یک میلیارد و یکصد میلیون ریال (۱۱۰ میلیون تومان) بابت ضرر و زیان وارد آمده به محیط زیست را به حساب دولت واریز کنند. همچنین متهم در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت‍شده محاکمه می‌شود و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد. بر اساس بند الف ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ ، هر کس به طور غیرمجاز سلاح شکاری و یا مهمات آن را خریداری، نگهداری یا حمل کند به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد. همچنین بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق‌الذکر، کلیه سلاح، مهمات، اقلام و مواد کشف‌شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط می‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: